Klimasikring af København mod nord skal fremskyndes: Sådan kan en stormflodsport se ud

Rambøll
Illustration: Rambøll.
Politikerne kan vælge mellem to typer af stormflodsporte mellem Lynetteholm og Nordhavn. På nuværende tidspunkt er der imidlertid ingen aftale på plads.
30. maj kl. 16:53

Allerede inden for de næste ti år skal der etableres en port mellem Lynetteholm og Nordhavn, som kan sikre, at København ikke bliver oversvømmet, når der er stormflod.

Det mener et flertal af partierne i Folketinget, ifølge TV2 Lorry.

»Hvis man laver dokporten for sent, er det en katastrofe. Ikke kun for beboere, der får oversvømmet deres kældre, men også for hele landets infrastruktur, hvis for eksempel DSB's signalsystemer og metroerne står under vand. Og det er et spørgsmål om tid, før det sker,« fastslår Rasmus Helveg Petersen, transportordfører for det Radikale Venstre, over for TV2 Lorry.

Selvom Lynetteholm bliver beskrevet som et klimasikringsprojekt, er etableringen af den port, der skal sikre København under stormfloder, først planlagt til om 15-20 år. Derfor ligger der ingen konkret plan eller aftale for, hvilken løsningsmodel der skal anvendes.

Fem typer porte og to placeringer

Allerede nu findes dog nogle bud på, hvordan den fremtidige dokport kan se ud.

Få fuld adgang til WaterTech

Hos WaterTech får professionelle viden om de nyeste teknologiske løsninger i vandsektoren fra klimasikring til drikke- og spildevandsbehandling. Få tilsendt tilbud

Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til WaterTech
Alt indhold på WaterTech er åbent for dig, så du kan nyde det fra din computer, tablet eller mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Nyheder, interviews, tendenshistorier og meget mere, leveret til din indbakke.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre professionelle.
Debatten
Log ind for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger