Her er planlagt transportcenter oven på særligt drikkevandsområde

25. august kl. 06:063
Jernløse motorvej
Det er her ved motorvejsafkørslen, at Holbæk Kommune planlægger et transportcenter - til stor undren for beboere, der er bekymrede for drikkevandet. Illustration: Michael Rothenborg.
Beboere undrer sig over planer om at udlægge tung transportvirksomhed i et område med særlige drikkevandsinteresser – når en bekendtgørelse specifikt fraråder tung transportvirksomhed. Holbæk Kommune mener at alle regler er overholdt. Sagen er nu rejst i Folketinget.

»Det er et område, der dækker mindst 3 drikkevandsboringers oplande,« påpeger Kristian Søllner hovedrystende.

Han bor i Sdr. Jernløse ved Holbæk og undrer sig som andre borgere over, at Holbæk Kommune vil udlægge 23 hektar jord tæt på Holbæk-motorvejen til tung transportvirksomhed

Få fuld adgang til WaterTech

Hos WaterTech får professionelle viden om de nyeste teknologiske løsninger i vandsektoren fra klimasikring til drikke- og spildevandsbehandling.

Få 3 uger gratis prøve abonnement til WaterTech. Betalingskort er ikke påkrævet, og du vil ikke blive flyttet til et betalt abonnement efterfølgende.

Du kan også få tilsendt et tilbud til dig.

Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til WaterTech
Alt indhold på WaterTech er åbent for dig, så du kan nyde det fra din computer, tablet eller mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Nyheder, interviews, tendenshistorier og meget mere, leveret til din indbakke.
Adgang til andre medier
Hver måned får du 6 klip, som kan bruges til permanent at låse op for indhold på vores andre medier.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre professionelle.
3 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
2
29. august kl. 11:47

Det her minder meget om det, der skete i Allerød kommune hvor loakalplanen for Farremosen blev lavet om til industri klasse 6. Der er drikkevandsreserver lige nedenunder, men kommunen inkluderede ikke vanværket i planerne før det var "for sent". Nu er der center for tunge transport virksomheder, asfaltfabrik osv. i området.

3
30. august kl. 10:49

Det er simpelthen utroligt, at sådan noget kan få lov til at ske, og tilmed få lov til at blive liggende efter man "opdager" det. I virkeligheden er det vel et brud på lovgivningen, hvis der ikke forud for lokalplanlægningen var blevet foretaget en udvidet grundvandsredegørelse og VVM? Hvis vi regner med at kunne blive ved med at prale af vores rene vand, skal vi virkelig til at tage os sammen. Det kan da ikke være rigtigt, at bare fordi vi vælger at lægge en motorvej et sted, så skal alt andet vige, for nu skal vi have transportcentre og asfaltfabrikker! Det må da være muligt at planlægge lidt mere intelligent. I det her tilfælde er det fuldstændig rigtigt, at det meste af Holbæk Kommune er OSD, men det betyder jo ikke at man så skal være ligeglad med ALT. Man kunne jo overveje at forsøge at BEGRÆNSE sin skade, ved i det mindste ikke OGSÅ at vælge et decideret grundvandsproducerende indvindingsopland.

1
26. august kl. 10:26

Det glæder mig da at høre, at kommunen gerne vil udvikle erhvervslivet. Men hvorfor skal vi til at åbne dørene til dem der sviner og støjer, frem for at tiltrække dem i den mere "grønne" ende af skalaen?

Det er da i øvrigt også bemærkelsesværdigt, at Lotte Højgaard mener, at : "kommuneplanrammerne for området »sikrer, at bekendtgørelsen og vejledningen følges,« fordi området »ikke kan anvendes til større transportvirksomheder, godsbanestationer, transportcentre, større vareterminaler og lignende potentielt grundvandsforurenende virksomheder« - men altså kun relativt mindre anlæg med tung transport."

i et området, der i kommuneplanen beskrives andvendt således:

"Området kan efter nærmere lokalplanlægning anvendes til transport- og logistikvirksomheder, transporttunge produktionsvirksomheder og andre virksomheder der har et stort kørselsbehov og derfor er afhængige af en placering med god tilgængelighed til det overordnede vejnet."

Hvis der ikke må ligge logistikvirksomheder i arealerne udlagt til logistikvirksomheder, hvad søren skal der så ligge?