»Det dur slet ikke med saltvand fra Øresund på banerne. Vi skal jo kunne få flyene op og ned«

Terminalkomplekset bag direktør Britta Lebeck Nissen er et af lufthavnens hotspots - eller rettere wetspots.
Terminalkomplekset bag direktør Britta Lebeck Nissen er et af lufthavnens hotspots - eller rettere wetspots. Illustration: Michael Rothenborg. Se større version
Københavns Lufthavn har fået identificeret de områder, der er mest sårbare over for stormflod. Nu skal man i gang med at analysere løsninger. F.eks. skal nogle diger nok forhøjes og/eller forlænges.
4. november kl. 06:25

Britta Lebeck Nissen fra Københavns Lufthavn peger hen på hegnet ved Kystvejen.

»Det her er et godt sted at tage et foto. Vi har diget ud mod Øresund på den ene side, og banerne og terminalkomplekset på den anden. Terminalerne er virkelig et hotspot,« siger Britta Lebeck Nissen, der er direktør for Airport Asset Management’, altså de fysiske aktiver herude i lufthavnen.

Terminalerne ligger meget udsat, hvis der kommer en meget kraftig stormflod ind fra øst, da diget øst for lufthavnen kun er i kote 2.

»Det er muligt, at løsningen er relativt enkel. Sammen med de øvrige infrastrukturejere er vi ved at analysere mulighederne,« siger Britta Lebeck Nissen og nikker over mod DSB’s klargøringscenter, der ligger endnu tættere på Øresund.

Få fuld adgang til WaterTech

WaterTech er for professionelle, der arbejder med teknologi og vandets kredsløb. Vi giver dig indblik i de nyeste teknologiske løsninger i vandsektoren fra klimasikring til drikke- og spildevandsbehandling.

Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til WaterTech
Alt indhold på WaterTech er åbent for dig, så du kan nyde det fra din computer, tablet eller mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Nyheder, interviews, tendenshistorier og meget mere, leveret til din indbakke.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre professionelle.
Debatten
Du har ikke tilladelse til at deltage i debatten. Kontakt support@ing.dk hvis du mener at dette er en fejl.
Forsiden