Dansk hjælp til at holde Venedig tørskoet

Venedig
Når krydstogtskibe lægger til helt inde i Venedig, skyller de sedimenter ud af lagunen i en sådan grad, at det får Venedig til at synke yderligere. Illustration: Force Technology. Se større version
Nyt projekt i den synkende by skal udvide en kanal, så krydstogtskibe ikke skal gennem selve Venedig, men kan lægge til udenfor. Parterne skal finde balancen mellem turisme og klima-miljø - og forsøge at blive færdige med alle analyserne inden sommeren 2022.
9. december 2021 kl. 06:33
errorÆldre end 30 dage

Venedig har allerede brugt milliarder af euro på at forsøge at sikre byen mod oversvømmelser. Indtil videre delvist forgæves. Men nu ser det ud som om, at man med dansk hjælp kan komme et væsentligt skridt videre - og samtidig hjælpe miljøet.

To danske GTS-institutter Force Technology og DHI skal nemlig hjælpe de venetianske havnemyndigheder med at udvide Malamocco-kanalen, så store krydstogtskibe ikke længere skal sejle gennem den gamle by. Det vil ikke kun sænke vandstanden, men også forureningen.

Stærkt forsinket og problematisk barriere

Der har været rigtig meget ballade om den  stærkt forsinkede Mose-barriere, der oprindeligt blev designet i 1984 – og som trods en rimelig succes i begrænsning af oversvømmelser sidste efterår ikke er tilstrækkelig klimasikring.

Få fuld adgang til WaterTech

WaterTech er for professionelle, der arbejder med teknologi og vandets kredsløb. Vi giver dig indblik i de nyeste teknologiske løsninger i vandsektoren fra klimasikring til drikke- og spildevandsbehandling. Få tilsendt tilbud

Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til WaterTech
Alt indhold på WaterTech er åbent for dig, så du kan nyde det fra din computer, tablet eller mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Nyheder, interviews, tendenshistorier og meget mere, leveret til din indbakke.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre professionelle.
Debatten
Log ind for at deltage i den videnskabelige debat.