I dette holdningsstof udtrykker forfatteren sin personlige holdning om emnet.

Støt børnehaverne i deres arbejde med at lære børn om affaldssortering

9. september 2021 kl. 06:00
Børn er fremtidens borgere og vokser op med affaldssortering som en naturlig del af hverdagen. Det skal vi fremme ved at støtte op om institutioners og forældres gode affaldsvaner og –viden. 
Artiklen er ældre end 30 dage

Vi sorterer affald som aldrig før, og det er forventningen, at der kommer øgede krav til affaldssortering i fremtiden.

Kommuner og forsyninger er meget opmærksomme på, at nye affaldsordninger og krav til affaldssortering giver et stort behov for information. Derfor skal både borgerne og personalet i de kommunale institutioner klædes på til at komme godt i gang med affaldssorteringen og fastholde en høj sortering. 

Støt op om institutionernes arbejde med affaldssortering

Når kommunerne implementerer affaldssortering i deres institutioner, er det en oplagt anledning til at lære den næste generation om affaldssortering, affald og genbrug. Børn i dag vokser op med affaldssortering i hjemmene, i institutionerne og i byrummet. Affaldssortering er en langt mere naturlig del af børns hverdag end for de voksne, og de mindre børn har endnu ikke fået en masse (u-)vaner, som skal ændres.

Mange børnehaver tager imod opgaven med at lære børnehavebørn om affald med kyshånd, og vi har mødt mange pædagoger med en særlig kærlighed og interesse for at lære de små om affald.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det kan være gennem fysiske lege, som sorteringsspil, hvor børnene lærer om, hvor affaldet skal hen, eller projekter, hvor børnene lærer om genbrug, fx ved at skabe figurer ud af toiletrullerør. Det kan også være ved at indsamle henkastet affald, som mange små børn går op i med liv og sjæl. Det er gode indsatser, som alt sammen er med til at lære børnene om affald, genbrug og sortering. 

Der, hvor kommunerne kan støtte institutionerne, er ved at stille deres affaldsfaglige ekspertise til rådighed og give institutionerne materialer, spil, bøger etc. om affaldssortering, som kan bruges i børnehavernes dagligdag. På den måde kan kommunerne skabe bro mellem sorteringen i institutionerne og hjemmet, når børnene tager deres nye viden med hjem – og muligvis er med til at ‘opdrage’ på de voksne derhjemme. 

Fælles opgave på tværs af kommuner

Den øgede ensretning på affaldsområdet giver et godt fundament til at lave fælles indsatser på tværs af kommunerne, og temaer som genbrug og affaldssortering behøver ikke være kommunespecifikt, men egner sig godt til et samarbejde på tværs. 

Det er netop igennem et tværkommunalt samarbejde med 11 kommuner, at vi har udviklet en række læringsmaterialer om affald og genbrug til børn i alderen 2-6 år. Formålet med materialerne er at introducere børnehavebørn til temaer inden for affaldsområdet på en faglig, faktuel og forhåbentlig sjov måde.

Det primære formål er ikke, at børnene bliver uddannet til affaldsambassadører eller affaldseksperter. I stedet får de fortalt en historie, som forklarer, hvorfor man ikke må smide metaldåserne ned til restaffaldet, hvad der sker med madaffaldet osv. Historierne gør det let at forstå sammenhænge, som ellers kan være temmelig komplicerede, og så fungerer en fortælling bare bedre end en løftet pegefinger. Det er typisk mere effektivt, når ens små børn løfter pegefingeren, end når det er kommunen, der gør det.

Vil du bidrage til debatten med et synspunkt? Så skriv til vores PRO debatredaktion på pro-sekretariat@ing.dk

Ingen kommentarer endnu.  Start debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger