I dette holdningsstof udtrykker forfatterne deres personlige holdninger om emnet.

Når den grønne omstilling bliver mere mærkbar, bliver den også mere målbar

Fiskenet
Illustration: Vershinin89 / BigStock.
Vi skal turde vise eksempler på den grønne omstilling, hvis vi vil have borgerne med på den, skriver Carsten Borch, projektleder på Grøn Expo.
Synspunkt12. maj kl. 05:00

Lidt udenfor Lemvig, faktisk lidt uden for Rom, finder du det ene bjerg af fiskenet efter det andet. Det ligner gammeldags råvarelagre som mel, grus, foder eller cement, og det er lige hvad det er. Fiskenettene var engang en rest, og nu er det en råvare.

Det kostede penge for fiskerne af komme af med de gamle net, så de gjorde sig ikke vildt umage med at få dem afleveret på rette sted.

Lige indtil Hans Axel fra Plastix opdagede, at fiskernes rester kunne blive til hans råvare. Fiskenettene bliver i dag omdannet til granulater, som kan blive til genbrugsplast. Problemet for virksomheden var bare, at vores fascination af Verner Pantons farveskala stod lidt i vejen.

De omdannede fiskenet endte nemlig i en knastør mørkegrøn farve, som ikke lå højt på designernes ønskeliste. Indtil Hans Axel udfordrede nogle industrielle designere til at gøre den knastørre mørkegrønne farve lækker.

Vis eksempler på grøn omstilling

I Klimatorium i Lemvig kan du se, hvordan designerne har forsøgt at gøre farven attraktiv ved at formgive nye forbrugerprodukter i lige netop den farve. Og så tog det fart. I dag er showroomet hos Plastix proppet med produkter, der har gjort vikingeagtige farver attraktive.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Nu kan de nemlig godt lave andre farver end den mørkegrønne, men farveskalaen på Plastix minder lidt om farveskalaen på Moesgaard Museum, når du ser på de farver, der var tilgængelige i vikingetiden.

Nu skal vi bare genforelske os i de farver fremfor i Verner Pantons ellers stærkt inspirerende farveunivers, som kan ses på Trapholt.

Det kan vi gøre ved at vise eksempler på den grønne omstilling frem, så vi selv og dem, vi viser den frem til, begynder at forme nogle nye forestilinger. Nåh, sådan kan verden også se ud? Ja, især hvis du skubber på.

Mod kan gøre os grønnere

I Grøn Expo i Kolding forsøger vi at lave en permanent udstiling med grønne løsninger, fordi vi oplever, at når folk kan røre ved den grønne omstilling, mærke den, så begynder den målbare del af deres hjerner også at komme i svingninger. Derfor viser vi maskiner, materialer, metoder og modeller frem, der er med til at accelerere den grønne omstilling. Vores gæster går nemlig rundt og mærker på de andres løsninger og tænker: Hvis de kan lave det der bæredygtige produkt ud af det der bæredygtige materiale, så ville vi jo også kunne. Nemlig!

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ved at vise de nuværende grønne produkter frem, bringer vi os tættere på en uimodståelig bæredygtig fremtid.

For jordfræsere er der stadig nok af. Det er dem, der siger sådan noget med: Jov-jov, men hvad så, når de løber tør for brugte fiskenet deroppe i Lemvig. Hvad har de så tænkt sig at gøre? Man kan også hurtigt høre på hår-i-suppen-typer, der vil fremhæve noget med, at der sikkert stadig er jomfrumaterialer i det, der kaldes genanvendt plast.

Kodeordet er stadig. For jordfræserne har selvfølgelig ret i at verden kunne blive meget mere bæredygtig end den er i dag, men som de gamle kinesere sagde: Den, der siger noget ikke kan lade sig gøre, bør ikke afbryde den, der er i gang med at udføre det.

Lad os heppe på alle dem, der er på vej. Dem, der har intentionerne om at gøre verden grønnere end i går og ovenikøbet har modet til at vise frem, hvor langt de er nået. Også selvom de ikke er nået helt i mål endnu.

Klimakampen bliver ligesom en håndboldkamp, vi vinder efter forlænget spilletid. Vi bliver nødt til at acceptere, at der også vil gå mål ind hos os selv undervejs. Tilbageslag som skal overvindes, men vi skal bare blive ved med at kæmpe, og så skal vi som forbrugere stemme med dankortet. Vi stemmer jo ikke kun hvert fjerde år. Vi stemmer hver gang, vi køber en grøn løsning. Og så kommer der sjovt nok flere grønne løsninger dagen efter. Kig bare i køledisken i dit lokale supermarked og se, hvordan udbuddet har forandret sig de sidste par år.

Vis jeres grønne rejse frem for jeres kunder. Lad dem se, hvor langt I er nået.

Ingen kommentarer endnu.  Start debatten
Debatten
Log ind for at deltage i debatten.