Ugens skrald: Åbent brev kræver akut politisk handling på affaldsområdet

Affald CO2
Illustration: (Arkiv) Thicha6327 / BigStock. Se større version
Danmark er ved at forspilde en unik chance for at knække emballagekurven, advarer 16 aktører på affaldsområdet. EU rejser sager mod medlemslande for dårlig affaldshåndtering og i Sønderborg lever affaldsenergi på lånt tid. Få ugens nyhedsoverblik her.
26. november 2021 kl. 06:00
errorÆldre end 30 dage

Produktionen af engangsemballager af plast buldrer uforstyrret derudad på trods af, at meget plast fortsat ender i naturen og at der fortsat er lang vej til at indfri genanvendelsesambitionerne. Både blandt politikere og affaldsaktører nævnes det kommende udvidede producentansvar for emballager i 2025 ofte som det bedste middel til positiv forandring.

Nu advarer 16 underskrivere på et åbent brev hos Politiken imidlertid om, at de høje forhåbninger til producentansvaret kan vise sig forgæves, hvis ikke det ledsages af krav og målsætninger for affaldsforebyggelse. Et producentansvar alene bygget op omkring affaldshåndtering og sortering er ikke nok i sig selv, lyder det fra gruppen, der både består af forskere samt repræsentanter for brancheforeninger og naturorganisationer.

»Uden nationale mål for reduktion og genbrug vil der være en skæv incitamentsstruktur i producentansvaret, hvor investering i ny infrastruktur og innovation primært vil rette sig mod affaldssortering og genanvendelse i stedet for reel forebyggelse og reduktion af affald.«

Få fuld adgang til WasteTech

WasteTech er målrettet professionelle, der arbejder indenfor affalds- og genbrugsområdet. Få tilsendt tilbud

Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til WasteTech
Alt indhold på WasteTech er åbent for dig, så du kan nyde det fra din computer, tablet eller mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Nyheder, interviews, tendenshistorier og meget mere, leveret til din indbakke.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre professionelle.
Debatten
Log ind for at deltage i den videnskabelige debat.
settingsDebatindstillinger
Finn Langgaard
27. november 2021 kl. 13:01

Da Arla for at gøre den enkelte var billigere gik fra at have 250 gram i en bøtte Kærgården til kun at have 200 gram øgede man antallet af emballager med 20 %, men man øgede forbruget af emballagematerialer med ca. 50 % - forudsat naturligvis at man har solgt samme mængde. Og sådanne eksempler kan man sikkert finde mange af! Men skal man for alvor begrænse mængden og sikre øget genanvendelse, skal alle emballager ensrettes og muligheden for individuel udformning med henblik på genkendelse og mersalg skal tilsidesættes. For 50 år siden var der én type ølflaske med 33 cl og en større på 75 cl. Og én type sodavandsflaske med 25 cl. Nu er der vel flere hundrede forskellige former og størrelser. Og en øldåse er ikke bare en aluminiumsdåse - de findes i flere udførelser, hvor nogle af dem har bund af magnetisk metal - det gør altså ikke genanvendelsen lettere og giver dermed større tag i sidste led.

At der udvikles teknikker til bedre sortering gør det ikke mere hensigtsmæssigt at have flere udformninger af en emballage.

Ensretning gælder ikke kun emballagerne, men også etiketter, lim, låg, trykfarver og en række andre forhold, hvis man vil oprimere genbrug og genanvendelse. Og reglerne skal være globale, hvilket ikke gør en sådan ensretning nemmere!

God arbejdslyst til de, som skal få en sådan opgave løst!