Supermarkeder kan spille nøglerolle i at reducere plastforbrug

Supermarkeder kan spille nøglerolle i at reducere plastforbrug
Illustration: nicemyphoto / Bigstockhphoto. Se større version
En ny rapport fra Greenpeace viser, at supermarkederne kan reducere deres plastforbrug markant ved at ændre emballagen på en håndfuld almindelige dagligvarer. Men er vi klar til at sige farvel til emballagerne?
15. september 2020 kl. 06:00
errorÆldre end 30 dage

De fleste har formentlig taget sig selv i indimellem at samle en grøntsag op i supermarkedet og tænke: »Var det nu virkelig nødvendigt at pakke den ind i så meget plastemballage?«

Det spørgsmål har den britiske afdeling af Greenpeace forsøgt at besvare i en ny kortlæggelse af supermarkedernes brug af plastemballage. Her har miljøorganisationen fundet frem til 13 kategorier af almindelige dagligvarer, hvor de vurderer, at brugen af emballager potentielt kan reduceres med et sted mellem 70 og 90 procent.

Undersøgelsen viser, at salater og grøntsager de produkter, hvor der bruges mest indpakning pr solgt enhed, mens mælk, flaskevand og sodavand producerer mest engangsplast målt på vægt. På billedet nedenfor har Greenpeace forsøgt at illustrere, hvordan man kan opgøre emballageforbruget for de 13 fokuskategorier, hvor de mener, at der er størst potentiale for at reducere emballageforbruget.

Få fuld adgang til WasteTech

WasteTech er målrettet professionelle, der arbejder indenfor affalds- og genbrugsområdet.

Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til WasteTech
Alt indhold på WasteTech er åbent for dig, så du kan nyde det fra din computer, tablet eller mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Nyheder, interviews, tendenshistorier og meget mere, leveret til din indbakke.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre professionelle.
Debatten
Du har ikke tilladelse til at deltage i debatten. Kontakt support@ing.dk hvis du mener at dette er en fejl.
#1
Claus Hindsgaul
15. september 2020 kl. 08:14

Når Greenpeace peger på at den største andel af engangsplasten i UK går til mælk, vandflasker og sodavandsflasker, så må man vel sige at vi indtil nu har fokuseret rigtigt i Danmark. Vi har (stort set?) ingen mælk i plastflasker, og vand- og sodavandsflasker er genanvendelige.

Ikke at der ikke kan gøres mere (nok især ved at minimere emballager af sammensatte polymerer). Men Danmark er da allerede meget længere end det marked rapporten beskriver.

Forsiden