Rapport: Store plastforbrugende virksomheder svigter bæredygtighedsmål

8. november kl. 05:401
plastaffald
Illustration: cgdeaw / bigstockphoto.
Ifølge den anerkendte bæredygtighedsorganisation Ellen MacArthur Foundation (EMF) forventes det ikke, at flere verdenskendte virksomheder såsom Coca-Cola, Pepsi, Mars og Nestlé kan overholde deres egne målsætninger om at gøre deres emballage mere bæredygtig.

Intet stort brand med respekt for sig selv har ikke en CSR-strategi med fokus på bæredygtighed og genanvendelse i disse tider. Men ifølge en ny rapport, som bæredygtighedsorganisationen Ellen MacArthur Foundation har udarbejdet i samarbejde med FN’s miljøprogram, så er der stadig lang vej fra at omsætte de gode intentioner til ægte omstilling.

Få fuld adgang til WasteTech

WasteTech er målrettet private og offentlige aktører, der arbejder indenfor affalds- og genbrugsområdet.

Få 3 uger gratis prøve abonnement til WasteTech. Betalingskort er ikke påkrævet, og du vil ikke blive flyttet til et betalt abonnement efterfølgende.

Du kan også få tilsendt et tilbud til dig.

Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til WasteTech
Alt indhold på WasteTech er åbent for dig, så du kan nyde det fra din computer, tablet eller mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Nyheder, interviews, tendenshistorier og meget mere, leveret til din indbakke.
Adgang til andre medier
Hver måned får du 6 klip, som kan bruges til permanent at låse op for indhold på vores andre medier.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre professionelle.
1 kommentar.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
1
10. november kl. 11:27

Plast er svært: Er forbruget totalt eller begrænset til de omtalte virksomheder? Corona-pandemien har uden tvivl øget det globale plastforbrug med meget store mængder til engangsdragter, masker og handsker, samt til prøvesæt og meget andet.

Og så førte pandemien til langt mere hjemmetid, mindre mulighed for adspredelser og derfor også til betydeligt øget forbrug af nydelsesmidler - i høj grad i form af slik og kager, som jo er emballeret i plast.

Mars og andre firmaer som sælger søde sager kan vel ikke lastes for større plastforbrug, hvis det relativt ikke ændrer sig i forhold til salget - eller?

Der kan dog ske betydelige forbedringer rigtig mange steder. Mindre forurening af plastemballagerne med klistermærker, trykfarver, sammensætning med andre materialer eller af flere plasttyper. Hver eneste emballage bør overvejes - og det samme bør ske med omgangen med varerne i forhold til mærkning.

Etiketter / mærker af papir, som er dækket med en tynd plastfilm, betyder at det bliver ekstra vanskeligt at rense plasten for andre materialer - og dermed at genanvende den. Og en genanvendelsesegnet emballage kan hurtigt blive forringet i butikkerne via påklistring af flere mærker med forskellig lim, overflade mv.

Plast til genanvendelse er ikke kun svært - det er meget svært!