Opråb fra ophuggerbranchen: Udtjente eller beskadigede elbilbatterier er en »tikkende bombe«

24. februar kl. 06:00
brand brandmænd brandmand ildebrand ild
Illustration: ME Image / Bigstock.
Brancheforeningen Skad advarer om, at der langt fra er godt nok styr på sikkerhedsprocedurerne for håndteringen af totalskadede elbiler. Stena Recycling tilslutter sig opråbet og fortæller, at den eneste årsag til, at det ikke går mere galt i dag er, at der endnu kun er relativt få kritiske batterier i omløb.
Artiklen er ældre end 30 dage

Det trækker altid overskrifter, når der udbryder brand i en el- eller hybridbil. Det skyldes ikke, at de elektrificerede køretøjer oftere bryder i brand end konventionelle benzin- eller dieselbiler – tværtimod. Men når ulykken er ude, så er det voldsomt svært at slukke branden igen, hvis den har fået fat i de enorme litium-ion batterier, som moderne elbiler er forsynet med.

Få fuld adgang til WasteTech

WasteTech er målrettet private og offentlige aktører, der arbejder indenfor affalds- og genbrugsområdet.

Få 3 uger gratis prøve abonnement til WasteTech. Betalingskort er ikke påkrævet, og du vil ikke blive flyttet til et betalt abonnement efterfølgende.

Du kan også få tilsendt et tilbud til dig.

Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til WasteTech
Alt indhold på WasteTech er åbent for dig, så du kan nyde det fra din computer, tablet eller mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Nyheder, interviews, tendenshistorier og meget mere, leveret til din indbakke.
Adgang til andre medier
Hver måned får du 6 klip, som kan bruges til permanent at låse op for indhold på vores andre medier.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre professionelle.
Ingen kommentarer endnu.  Start debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger