Flaskehalse blandt leverandørerne: Kommunernes nye deadlines hænger allerede i en tynd tråd

Det kan vise sig at blive tæt på umuligt for markedskræfterne at levere de nødvendige spande og biler til kommunernes nye affaldsordninger i tide. Sådan lyder advarslen fra flere store leverandører.
14. september 2021 kl. 06:00
errorÆldre end 30 dage

Sommerens store udrulning af nye sorteringsordninger er i 9 ud af 10 kommuner blevet udskudt – for langt de fleste helt til udgangen af 2022. Men selv en forlængelse af tidsfristen på halvandet år kan vise sig ikke at være nok – i hvert fald ikke for de kommuner, der står og skal erhverve sig nye spande og køretøjer for at håndtere de nye affaldsfraktioner.

Det viser en rundringning til en række af de store leverandører af affaldsmateriel, som WasteTech har gennemført, hvor flere melder tilbage, at det bliver svært at levere det nødvendige udstyr inden udgangen af næste år.

»Vi kan simpelthen ikke følge med,« lyder det eksempelvis fra Kjeld Jensen, administrerende direktør i PWS Danmark, som leverer affaldscontainere. Flere kommuner har angivet, at de har søgt dispensation til at udskyde udrulningen af nye ordninger, fordi de ikke kan skaffe det nødvendige materiel i tide, og den forklaring køber Kjeld Jensen.

»Det er ikke en dårlig undskyldning for at udskyde de nye sorteringsordninger, det er fakta. Vi er 3-4 leverandører til det danske marked, men vi kan simpelthen ikke følge med selvom vi bruger al vores kapacitet,« fortæller direktøren og fortsætter:

»Vi er ikke som sådan oversvømmet endnu, men vi kan se på kommunernes planer omkring implementeringsperioder, at der nok vil opstå nogle ret kraftige flaskehalse. Jeg føler mig også ret sikker på, at nogle af kommunerne kommer til at udskyde deres planer yderligere omkring implementering,«

Altså udover den forlængelse de allerede har fået? De fleste kommuner har jo fået udskudt deres deadline til december 2022.

»Ja, det tror jeg bliver svært. Det bliver rigtig svært. Der er jo kommuner, der har præferencer ift. bestemte typer beholdere – og det kan være vores eller vores konkurrenters. Men hvis de så alle planlægger at implementere i andet kvartal 2022, så bliver det rigtig svært,« svarer Kjeld Jensen og tilføjer:

»Alene i de kommuner, som jeg har kendskab til, der ønsker at udrulle i andet kvartal 2022, der skal der bruges en halv million spande. Det er der altså ikke nogen, der har kapacitet til, som det ser ud lige nu.«

Det er vel trods alt en meget god udvikling for jeres forretning?

»Det er jo altid godt, når der kommer ordrer i hus. Selvfølgelig er det det. Men generelt tror jeg, at stemningen er sådan, at vi alle gerne havde set, at der var en længere implementeringsperiode, for det bliver noget af et puslespil at få det til at gå op. Det er jo vores udfordring, for vi forsøger at imødekomme alles ønsker så godt som muligt.«

Begrænset produktion af specialfremstillede spande til Danmark

Hos virksomheden Joca, der ligeledes leverer affaldscontainere til det danske marked, nikker direktør Karsten Jensen genkendende til problemstillingen. Han frygter også, at den nye tidsfrist i december 2022 som mange kommuner har fået, kan vise sig umulig at overholde. Samtidig mener han, at en del af flaskehalsproblemet kunne have været undgået, hvis kommunerne havde været hurtigere til at gå i gang med at lave udbud på affaldscontainere, da det blev besluttet, at alle skal sortere i de samme ti fraktioner:

»Vi ender i en situation, hvor det bliver umuligt at få beholdere indenfor deadlinen. Nu er der gået et år, hvor der ingen beholdere er blevet lavet, fordi kommunerne har siddet og overvejet, hvad de skulle og ikke skulle. Halvdelen af de beholdere der skal bruges, de kunne være lavet, hvis man var gået i gang dengang bekendtgørelsen kom.«

Ifølge Karsten Jensen er det lige nu omtrent 40 procent af de kommuner, der skal bruge nye spande, som har sendt udbud ud:

»Vi sidder hele tiden og regner på udbud lige nu, for resten kommer nok i løbet af de næste tre måneder. Og så vil de alle sammen gerne have spandene leveret i løbet af 2022 og starten af 2023 – men det bliver umuligt.«

En væsentlig del af forklaringen er ifølge Karsten Jensen, at vi i Danmark er afhængige af spandeproducenter i Tyskland, som oplever en generelt stigende efterspørgsel fra hele Europa. Samtidig er der nogle særlige krav til de danske affaldsspande, som gør, at man ikke kan benytte de standardspande, som benyttes i flere andre lande.

»I Danmark udgør vi knap en procent af Europas befolkning og det er de samme leverandører, der laver beholdere til hele Europa – samtidig med at det er hele EU, der skal kigge på nye sorteringsordninger. Så vi får ikke alle spande til Danmark, for kapaciteten skal deles ud. Med den nuværende kapacitet, så vil det tage adskillige år at lave alle de spande, der er behov for,« fortæller Karsten Jensen.

Kan man gøre noget for at aflaste de her flaskehalse?

»Problemet er, at alle spandene bliver fremstillet nede i Tyskland på tre fabrikker – og de spande vi bruger i Danmark, de skal specialfremstilles, fordi de kun bruges i Danmark og Sverige. Derfor er produktionskapaciteten mindre end på standardspande,« svarer direktøren og fortsætter:

»To-kammer spanden er jo noget, der er opfundet i Danmark og samtidig arbejder vi med sidehængslede låg, som også kun bruges i Danmark. Så det er klart, at der findes noget flere støbeformværktøjer til 240 liters spande med ét kammer og standardlåg – kapaciteten for dem er nok fem gange større.«

Globale forsyningsproblemer rammer renovationskøretøjer

Endnu mere kritisk ser problematikken med flaskehalse ud for renovationskøretøjer, når man taler med Stiholt Hydraulic, som er en af de største leverandører på det danske marked. Her fortæller salgskonsulent Søren Bach, at problematikken faktisk har været der i de sidste mange år, men at situationen nu er spidset til.

»De sidste fem år har vi stort set konstant haft mere end et års leveringstid, men det har vi kunne indarbejde i administrationen. Nu er efterspørgslen på specialbiler imidlertid bare eksploderet i de nordiske lande,« siger Søren Bach og tilføjer:

»Det samme et sket for leveringstiden for to-kammerbiler. Vi har eksempelvis fået en ordre i dag og der har vi bekræftet en leveringstid, der hedder den 28. april 2023.«

Mange kommuner har fået dispensation til at udskyde implementeringen af de nye affaldsordninger til december 2022. Hvor realistisk lyder det mål for dig, hvis de står og mangler nye køretøjer?

»Prøv at høre her – det løb er allerede kørt. Du skal tænke på, at mange af chassisleverandørerne fortæller os, at de kan levere til os i september næste år. Så går det hurtigt et par måneder opbygningen af et nyt renovationskøretøj. Og det er altså selv hvis vi har aggregatet klar,« svarer han.

Igen er en del af problematikken, at man i Danmark og resten af Norden benytter specialfremstillede spande opdelt i flere kamre – det stiller nemlig også andre krav til de egenskaber, som der kræves af renovationskøretøjerne.

»Lige så snart, at du kommer syd for grænsen, så oplever du ikke delte spande i samme omfang. Her er det mere almindeligt med enkeltspande til hver fraktion. Det kan du tømme med en ganske almindelig standardrenovationsbil, som den ene dag kommer og henter pap, den næste metal og så fremdeles,« fortæller Søren Bach og fortsætter:

»I Norden kører man som princip med delte spande – typisk med to-kammer eller fire-kammer biler. Det tager næsten dobbelt så lang tid at producere som en almindelig skraldebil, fordi den reelt set skal have dobbelt funktionalitet.«

Situationen kompliceres imidlertid yderligere af, at mange store bilproducenter såsom Volvo, Scania, Mercedes og Iveco er ramt af alvorlige forsyningsproblemer på grund af global mangel på halvledere. Derfor kan de ikke levere det samme antal lastbilschassiser som normalt, fortæller Søren Bach:

»Lastvognsproducenterne kan simpelthen ikke få de reservedele, som de skal bruge. Med en personbil kan man jo godt sige, at okay – så undværer vi den elektriske bagsmæk. Men på lastbiler skal du bruge halvledere til et hav af sikkerhedsfunktioner, som man ikke kan undvære.«

Ifølge Søren Bach forsøgte Scania at aflaste problemet ved simpelthen at sende medarbejderne på deres fabrik hjem på sommerferie 14 dage før tid i håbet om, at de derved kunne købe sig tid til at få hentet de nødvendige reservedele hjem.

»Men allerede i sidste uge måtte de lukke deres fabrik ned igen. Det siger lidt om hvor grelt det står til,« fortæller salgskonsulenten og tilføjer:

»Iveco kan slet ikke give os leveringstider for tiden. Vi kan ikke få at vide, om vi får et chassis at arbejde på til april eller december næste år.«

Leveringssituationen for standard et-kammerkasser til renovationskøretøjer ser slet ikke lige så kritisk ud, men desværre er det bare ikke dem, som der efterspørges i Danmark, påpeger Søren Bach:

»I teorien kunne kommunerne jo godt vælge at sige, at nu kører de med et-kammervogne. Men så får de hurtigt ballade med borgerne, som pludselig skal have langt flere spande stående derhjemme og betale for flere tømninger.«

Helt så kritisk ser situationen imidlertid ikke ud hos virksomheden Ove Koch, der ligeledes leverer renovationskøretøjer. Her fortæller direktør Frank Jensen, at de endnu ikke har problemer med at overholde deres deadlines – men han begynder også at mærke, at de store bilproducenter er pressede af mangel på reservedele:

»Når jeg kan levere nogle to-kammerløsninger allerede i uge 49 i år, så vil jeg ikke sige, at vi oplever problemer. Udfordringen er snarere hos billeverandørerne, der oplever komponentmangel. Derfor er der nogle chassiser, som simpelthen ikke kan leveres før marts eller april næste år.«

Ingen kommentarer endnu.  Start debatten
Debatten
Log ind for at deltage i den videnskabelige debat.