CO2-fangst er Danmarks nye klimavåben - men spørgsmål om teknologien står i kø

26. oktober 2021 kl. 06:002
co2 fangst
Illustration: Nanna Skytte.
CO2-fangst skal være med til at redde klimaet. Men det er fortsat uklart hvor det skal ske, for hvilke ­penge, hvor den skal hen, og ­hvordan den når frem.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Danmark er på vej til at sætte det nyeste science fiction-­supervåben ind i kampen mod den globale opvarmning.

Går alt efter planen, vil der i 2025 mindst blive fanget så meget kuldioxid, at det svarer til at spare ­klimaet for 400.000 ton CO2 og i 2030 mindst 900.000 ton.

På det tidspunkt er der endda teknisk potentiale for at fange mellem 3,5 og 8 millioner ton CO2 om året, ifølge regeringen.

Få fuld adgang til WasteTech

WasteTech er målrettet private og offentlige aktører, der arbejder indenfor affalds- og genbrugsområdet.

Få 3 uger gratis prøve abonnement til WasteTech. Betalingskort er ikke påkrævet, og du vil ikke blive flyttet til et betalt abonnement efterfølgende.

Du kan også få tilsendt et tilbud til dig.

Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til WasteTech
Alt indhold på WasteTech er åbent for dig, så du kan nyde det fra din computer, tablet eller mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Nyheder, interviews, tendenshistorier og meget mere, leveret til din indbakke.
Adgang til andre medier
Hver måned får du 6 klip, som kan bruges til permanent at låse op for indhold på vores andre medier.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre professionelle.
2 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
1
26. oktober 2021 kl. 18:42

Hvis man tager Co2 fra en skorsten og laver biodiesel af det, for derefter at forbrænde det i en lastbil, FRIGIVER stadig CO2 til klimaet. Besparelsen vil kun andrage optil ca. 45% totalt set. Det kan kun bruges i en overgangsfase inden batterierne bliver så gode at alle kan køre på el eller atomkraft.

2
27. oktober 2021 kl. 08:51

Lasse, du har ret i at CO2'en ved anvendelse i en lastbil alligevel bliver frigivet- dog kun een gang i stedet for to. Derfor skal det heller ikke "klattes væk" i maskiner med bedre alternativer på sigt. Derfor snakkes der i dag mest om flybrændstof, shipping og erstatning af fossilt kulstof-input i kemisk industri. Husk dog at det kun er omkring halvdelen af CO2'en fra affaldsforbrænding, som er baseret på fossil udvinding.