CO2-fangst er Danmarks nye klimavåben - men spørgsmål om teknologien står i kø

co2 fangst
Illustration: Nanna Skytte. Se større version
CO2-fangst skal være med til at redde klimaet. Men det er fortsat uklart hvor det skal ske, for hvilke ­penge, hvor den skal hen, og ­hvordan den når frem.
Analyse26. oktober 2021 kl. 06:00
errorÆldre end 30 dage

Danmark er på vej til at sætte det nyeste science fiction-­supervåben ind i kampen mod den globale opvarmning.

Går alt efter planen, vil der i 2025 mindst blive fanget så meget kuldioxid, at det svarer til at spare ­klimaet for 400.000 ton CO2 og i 2030 mindst 900.000 ton.

På det tidspunkt er der endda teknisk potentiale for at fange mellem 3,5 og 8 millioner ton CO2 om året, ifølge regeringen.

Hertil har vi nogenlunde fast grund under fødderne, for det fremgår sort på hvidt af klimaaftalen for energi og industri, som Folketinget vedtog med bredt flertal sommeren 2020, samt Klimaprogram 2021 fra forleden.

Vi ved også, at det teknisk lader sig gøre. I udlandet er CCUS (carbon capture, utilisation and storage) for længst i gang, også i stor skala. I Norge har Statoil for eksempel på Sleipner-gasfeltet pumpet mere end 20 millioner overskydende ton CO2 fra naturgas ned i undergrunden siden 1990’erne.

Og ifølge tænketanken Global CCS Institute er der 27 »kommercielle« CCS-operationer (fangst og lagring) i gang på verdensplan, alle centreret omkring fossilindustrien, for eksempel for at presse mere olie op af undergrunden.

Mange flere og mere avancerede projekter er på vej gennem planlæg­nings- og pilotfaser verden over, heriblandt i kulsorte sektorer som metal- og cementproduktion.

Få fuld adgang til WasteTech

WasteTech er målrettet professionelle, der arbejder indenfor affalds- og genbrugsområdet. Få tilsendt tilbud

Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til WasteTech
Alt indhold på WasteTech er åbent for dig, så du kan nyde det fra din computer, tablet eller mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Nyheder, interviews, tendenshistorier og meget mere, leveret til din indbakke.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre professionelle.
Debatten
Log ind for at deltage i den videnskabelige debat.
settingsDebatindstillinger
#1
Lasse Frøding
26. oktober 2021 kl. 18:42

Hvis man tager Co2 fra en skorsten og laver biodiesel af det, for derefter at forbrænde det i en lastbil, FRIGIVER stadig CO2 til klimaet. Besparelsen vil kun andrage optil ca. 45% totalt set. Det kan kun bruges i en overgangsfase inden batterierne bliver så gode at alle kan køre på el eller atomkraft.

#2
Claus Hindsgaul
27. oktober 2021 kl. 08:51

Lasse, du har ret i at CO2'en ved anvendelse i en lastbil alligevel bliver frigivet- dog kun een gang i stedet for to. Derfor skal det heller ikke "klattes væk" i maskiner med bedre alternativer på sigt. Derfor snakkes der i dag mest om flybrændstof, shipping og erstatning af fossilt kulstof-input i kemisk industri. Husk dog at det kun er omkring halvdelen af CO2'en fra affaldsforbrænding, som er baseret på fossil udvinding.