Grundfos har succes med VR i onboarding af nye medarbejdere

7. marts kl. 12:03
VR træning hos Grundfos
Illustration: Grundfos.
På fire af Grundfos’ største fabrikker bruger man nu VR i træningen af nye og eksisterende medarbejdere, og ifølge Marcus Haure, som står i spidsen for arbejdet, giver det opkvalificeringen af de ansatte et væsentligt løft.
Artiklen er ældre end 30 dage

Når nye medarbejdere skal igennem træningsforløb for at kunne træde ind i produktionen hos Grundfos, skal de som noget af det første have et par VR-briller på.

En del af optræningen af nye produktionsfolk på Grundfos’ fabrikker i Danmark, Serbien, Ungarn og Kina – nogle af virksomhedens største – sker nemlig gennem VR-teknologi.

Ifølge Marcus Jøhnck Bendt Haure, der er global lead inden for læring og udvikling hos Grundfos, bidrager VR først og fremmest til en langt større fleksibilitet i træningen af medarbejderne i forhold til at lære at bruge de store og komplekse maskiner på produktionsgulvet.

Marcus Haure
Illustration: Grundfos.

»Traditionel træning er foregået ved at hive en person ud af produktionslinjen til at træne nye ansatte, men det kræver så også en vikar, som skal ind og udfylde det hul. Den måde har vi gjort det på i mange år, så det er en relativt dyr måde at træne medarbejderne på,« siger han.

Artiklen fortsætter efter annoncen

I og med, at Grundfos allerede havde en veletableret måde at køre træningen på, har opgaven først og fremmest været at se på, om der rent faktisk var en positiv businesscase i VR-træning, eller om det blot var en gimmick. Det blev først gjort igennem en pilottest af en enkelt medarbejder, som gik over alt forventning, og blev derefter udvidet.

»Vi fik meget hurtigt syn for sagn i forhold til især at reducere den tid, vi bruger på at planlægge en træning. Når træningen er on-demand, som den er med VR både i forhold til nye medarbejdere og i forhold til vedligeholdelse af træningen for eksisterende ansatte, så undgår man det problem,« forklarer Marcus Haure, som har været ansvarlig for projektet siden 2018, efter man lavede de første pilot-forsøg med teknologien.  

Derudover har det også været vigtigt, at det skal være så selvhjulpent som muligt, altså at man let skal kunne tage brillerne på og modtage den nødvendige viden og omsætte den til praksis.

»Hvis man skal have en medarbejder til at stå ved siden af og guide dem igennem brugen af VR-træningen, så bliver businesscasen langt sværere at retfærdiggøre,« siger Marcus Haure om end han understreger, at man kører med et hybridt træningsforløb, hvor de nyansatte også får en vis grad af personlig instruktion, blandt andet for at de også opbygger relationer til kollegaer.

Hjælper med mobiliteten internt

Derudover kan det også være en stor fordel i forhold til at uddanne folk i at få en dybere forståelse for maskinerne – for eksempel ved at få et kig ind i, hvordan maskinerne rent faktisk fungerer, eller når maskinen går i fejltilstand.

»Det er rimelig svært at lukke hele produktionen ned og samle 300-400 personer omkring maskinen, når der sker en fejl, for at tale dem igennem hvad der skete. Med VR kan vi simulere fejlene, så medarbejderne lettere kan genkende dem, og så vi forhåbentlig kan undgå dem,« forklarer Marcus Haure.

»Det er et af de områder, hvor vi virkelig kan se, at VR giver noget hø til geden,« tilføjer han.

Derfor har der også været fokus på at give flere ansatte en viden om forskellige produktionsled, hvilket også skal skabe en større respekt og forståelse for hinandens arbejdsområder og gøre det lettere at rykke medarbejdere fra én type opgave til en anden. Det kan også gøre det muligt at uddanne ansatte i nye maskiner inden de kommer ind på produktionsgulvet.

Når det kommer til vedligeholdelse af træning, ser man også generelt, at medarbejderen behøver langt mindre træning end tidligere.

I det hele taget ser Marcus Haure og hans hold flere strategiske fordele i forhold til brugen af VR til efteruddannelsen og opkvalificeringen af de mere erfarne medarbejdere. Især på et tidspunkt, hvor der er så stor efterspørgsel på arbejdskraft, som der er for øjeblikket.

”Ved at investere i vores medarbejdere kan vi forhåbentlig fastholde og lokke flere medarbejdere til – VR er et bidrag til den investering,” siger Marcus Haure.

Nyt setup hvert 3-5 år

I dag har omkring 1.200 nye ansatte været igennem VR-træning hos Grundfos og det samme har 400-500 eksisterende ansatte.  

Efter nu flere år med VR-træning er der generelt en positiv holdning til teknologien, især blandt de yngre ansatte, som ser det som en interessant måde at modtage instruktioner på.

Der har dog været flere ting, der skulle tages højde for undervejs. Udover at sørge for sikkerheden ift. En lokation, hvor man ikke går i vejen for andre, så har det også været vigtigt for medarbejderne at føle, at de ikke blev stillet til skue, når de står med VR-brillerne på og ikke kan se deres fysiske omgivelser. Det førte til etableringen af såkaldte stationære VR-stationer, små celler på produktionsgulvet, hvor medarbejderen uforstyrret har kunnet gennemføre træningen. Med tiden har Grundfos dog oplevet, at det ikke længere er en udfordring, at folk føler sig stillet til skue, efterhånden som teknologien er blevet en del af hverdagen. 

Under coronapandemien er VR-stationerne dog blevet lidt af et problem, fordi de ansatte ikke måtte krydse over de forskellige produktionszoner. Derfor er man nu gået over til en anden metode, som blev muliggjort af Oculus’ nye Quest 2-VR-brille, der blev lanceret i slutningen af 2020. Her er alt hardware, eksempelvis sensorerne, nemlig rykket ind i brillen frem for at være placeret udenfor.

»Med den nye Occulus brille er man kommet op på et niveau, hvor vi siger, at det kan matche den tidligere teknologi, hvor sensorerne var placeret rundt om brugeren, men vi har egentlig en forventning om, at vi fremover skal skifte hardware-platform en gang hvert tredje til femte år, fordi udviklingen i teknologien går så hurtigt, og der er flere og flere, der investerer i det,« siger Marcus Haure.

Det ser han dog ikke som negativt, i hvert fald ikke når det kom til det første skift. Med Oculus-platformen kan VR-træning gøres mere mobilt, hvilket Grundfos nu udnytter med udviklingen af en mobil VR-station. Det nye setup koster nemlig kun omkring 10 pct. af den pris, man betalte for at installere de forrige VR-træningsceller. 

Ingen kommentarer endnu.  Start debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger