Uhørt: It-firmaet Umbraco har venteliste for potentielle it-udviklere fra hele verden

7. februar kl. 12:10
Alle mødelokaler i Umbraco er indrettet forskelligt. Christian Tvede, ansvarlig for People, Love & Culture (HR-direktør), er fotograferet i mødelokalet Unicorn, derfor de mange enhjørningefigurer.
Alle mødelokaler i Umbraco er indrettet forskelligt. Christian Tvede, ansvarlig for People, Love & Culture (HR-direktør), er fotograferet i mødelokalet Unicorn, derfor de mange enhjørningefigurer. Illustration: Umbraco.
Da coronanedlukningen beviste, at arbejdet sagtens kan klares hjemmefra, lagde Umbraco rekrutteringsstrategien om, og hyrer nu udviklere til afdelingen i Odense fra hele verden, fortæller Christian Tvede, der har ansvar for HR.  
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Det lyder nærmest uhørt i en tid, hvor virksomheder kæmper med at få de rette it-folk, men ikke desto mindre er det et faktum, at den odenseanske it-virksomhed Umbraco lige nu har en venteliste med it-udviklere, der venter på et job i virksomheden.

Inden længe kan der blive brug for dem. I løbet af de kommende fire år forventer virksomheden, der udvikler software til at drive hjemmesider, nemlig at skulle hyre i alt 100 nye medarbejdere. Heraf skal der ansættes 40 i Odense, 40 i USA og 10 i henholdsvis Holland og Storbritannien, fortæller Christian Tvede, der er ansvarlig for People, Love & Culture, eller HR-direktør, som det ville hedde i mange andre virksomheder.

Sidste år voksede virksomheden med 40 til nu 100 medarbejdere, og Christian Tvede ser med sindsro på den rekrutteringsopgaver, der ligger forude:

»Det går simpelthen rigtigt, rigtigt godt med at skaffe folk. Vi har tre-fire seniorprofiler, der venter på at komme ind og flere juniorprofiler. Det er sørme luksus, fordi vi er i en branche, hvor det er svært at skaffe folk.«

Artiklen fortsætter efter annoncen

Siden 2006 har Umbracos hovedprodukt, CMS’en, været gratis (open source), og det betyder, at it-udviklere over hele verden frivilligt bidrager til at udvikle og forfine produktet. Umbraco tjener i stedet sine penge på forskellige servicetilbud, der knytter sig til produktet.

De mange dedikerede it-udviklere over hele verden er den guldåre, virksomheden høstede fra, da der skulle turbo på rekrutteringen i 2021.

»Jeg har ikke tal på det, men jeg tror, at fire ud af fem nye seniorudviklere er hentet i vores globale community, og det er jo dem, der er vanskeligst at få fat i.«

Strategisk beslutning om hjemmearbejde

Rekrutteringen af erfarne udviklere fra det globale fællesskab er en af de gode ting, der er kommet ud af nedlukningen, for da det pludseligt blev normalen at arbejde hjemmefra, betød det ikke så meget, om folk sad i en lejlighed i Odense eller i en by i Holland.

»Under coronaen var alle pludseligt online, og vi kunne se, at det fungerede godt for virksomheden og for medarbejderne.«

Erfaringerne med at arbejde hjemmefra førte til, at virksomheden traf en strategisk beslutning om, at medarbejdere fremover kunne arbejde hjemmefra.

»Da vi ændrede strategi, fik det globale community øje på os. Det var ikke sket, hvis vi havde sagt, at de skulle arbejde her fem dage om ugen. Ændringen betød, at det blev attraktivt for dem at søge job i virksomheden, fordi de ikke behøvede at flytte hertil.«

Umbracos community består i stor udstrækning af folk, der arbejder hos kunder eller partnere, og derfor kunne virksomheden aldrig drømme om aktivt at gå ud og prikke profiler, som de gerne vil ansætte. I stedet sørger de for, at budskabet bliver spredt blandt de tusindvis af medlemmer i Umbracos community.

»Det er jo ofte venner af huset, vi hyrer, så det er lidt delikat, men når jeg lægger en stillingsannonce på vore website, tweeter et par seniorudviklere eller vores CTO det typisk, og så spreder det sig som ringe i vandet.«

Den øgede rekruttering af specialister fra udlandet har yderligere en sidegevinst. Man behøver ikke gå på strandhugst hos sine naboer:

»Det er meget tilfredsstillende, at jeg ikke skal stjæle fra mine gode kolleger her i byen, så det går ud over det nærmeste webbureau. Det gør ikke så ondt, som hvis jeg napper nogen i et polsk eller et hollandsk bureau, for dem kender jeg trods alt ikke.«

I dag arbejder foreløbig ti udviklere hjemmefra i blandt andet Storbritannien, Holland, Polen, Rumænien og Italien, og udviklingen vil fortsætte, vurderer Christian Tvede:

»Når vi slår job op i fremtiden, vil det ikke være afgørende for os, om en seniorudvikler kan arbejde i Odense eller hjemmefra, mens mindre erfarne folk, som juniorudviklere, stadig har brug for at møde op og være sammen med erfarne.«

Flere mødefaciliteter sikrer arbejdsro

Umbracos nye kontor er også blevet indrettet efter den nye rekrutteringsstrategi. Der er blevet mange flere møderum, så der bliver mere ro til fordybelse på kontorerne.

»Vi har prioriteret mange mødelokaler, for når vi kommer ind på arbejdet, er det for at snakke, og derfor er det vigtigt, at der altid er ledige mødelokaler. Vi kommer også til at sætte lækkert videoudstyr op inde i mødelokalerne, så folk, der for eksempel sidder i Holland, har en rigtig god oplevelse af at være med til mødet.«

Trods de gode erfaringer med at hyre folk fra det globale community tvivler Christian Tvede på, at det er en metode, der kan overføres direkte til andre virksomheder:

»Jeg kan varmt anbefale det, men udfordringen er, at der ikke er mange, der har et community, og at det tager næsten 20 år at bygge så godt et fællesskab.«

En anden grund til, at rekrutteringsopgaven er blevet mere overkommelig, er ifølge direktøren, at virksomheden gør meget for at skabe holdånd og for at støtte og hjælpe medarbejderne, ligesom der er mange fælles aktiviteter som sport og events.

Men det bidrager også positivt, at Umbraco ikke sælger konsulenttimer, men udvikler et produkt, vurderer han:

»Mange kan lide at arbejde på én ting og se en udvikling, og her er de med til at lave et produkt, som vi hele tiden forfiner og forbedrer, og som en million kunder bruger. Det betyder, at vi ikke har nogen timeregistrering. Sidder man i et webbureau, skal man registrere hver eneste minut, man arbejder for en kunde. Her vurderer vi folk på deres output, og så må de selv administrere deres tid.«

Ingen kommentarer endnu.  Start debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger