Slut med rivalisering, nu vil universiteterne samarbejde

1. oktober 2020 kl. 12:05
Bigstock
Hvis rektorkollegiets ambition om mere samarbejde bliver opfyldt, vil universitetsstuderende fremover i højere grad end i dag opleve at have undervisning med studerende fra andre universiteter. Illustration: Bigstock.
Uddannelser, livslang læring og forskning skal stykkes sammen på tværs af de danske universiteter, lyder ideen bag et nyt udspil fra de otte danske universiteter. Ved at rykke sammen kan vi bedre bidrage til at løse de store samfundsmæssige opgaver, påpeger Anders Bjarklev, formand for rektorkollegiet.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

INGENIØREN: Da DTU i efteråret 2019 udbød en ny kandidatuddannelse i Autonome Systemer, blev den til i et tæt samarbejde med en tilsvarende uddannelse på AAU’s Campus Sydhavn i København.

Samarbejdet resulterede i, at de to uddannelser blev lagt sammen, hvorefter 21 studerende, to lektorer og en adjunkt flyttede fra AAU til DTU.

Den slags kommer vi til at se mere af i fremtiden, hvis det står til de danske universiteter, forklarer Anders Bjarklev, rektor for DTU og formand for rektorkollegiet:

»De faglige områder udvikler sig, og det, der er rigtigt på det ene universitet på et tidspunkt, passer måske bedre på et andet universitet året efter.«

Fælles indsats for klimaet

Under overskriften Viden skaber Danmark har de otte universiteter lanceret en fælles ambition for deres fremtidige rolle i samfundet, og her spiller et øget samarbejde en central rolle.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Når rektorerne formulerer den fælles ambition netop nu, skyldes det ifølge Anders Bjarklev, at verden står over for mange vanskelige problemer, der knytter sig til klima og sundhed.

»Det er rigtig store samfundsmæssige udfordringer, som dramatisk kan påvirke samfund og virksomheder, og ved at rykke nogle centimeter tættere på hinanden kan vi give et større bidrag til samfundet,« siger han.

Vil skabe ny samarbejdskultur

Udspillet er i høj grad et opgør med den mere eller mindre bevidste konkurrence, der hersker mellem universiteterne:

»I rektorkollegiet er vi blevet enige om, at vi kan få mere ud af kræfterne ved at samle os i stedet for at konkurrere i forhold til den forskning og innovationskraft, der skal til for at løse udfordringerne. I stedet for at holde innovation og kunder tæt ind til kroppen, vil vi fremover henvise til et andet universitet, hvis de kan gøre det bedre end os selv. Vi vil hen til en situation, hvor vi hver især bidrager med det hjørne, vi er bedst til,« forklarer Anders Bjarklev.

Med udspillet håber rektorerne at skabe en kultur, hvor det bliver naturligt at arbejde sammen med de tidligere konkurrenter:

»Når budskabet kommer fra den øverste ledelse, er det et kraftigt signal om, at vi skal den vej. En af årsagerne til det manglende samarbejde er måske, at der er en formodning blandt medarbejderne om, at universiteternes ledelse håber, at medarbejderne vil konkurrere,« siger DTU-rektoren.

Signaler fra ledelsen er vigtige

Da Anders Bjarklev selv blev institutdirektør for en del år siden, undrede han sig over, at man ikke samarbejdede med et naboinstitut, fordi det virkede oplagt:

»Jeg stillede mig derfor skulder ved skulder med naboinstituttets leder, og tre uger efter var samarbejdet i fuld gang. Det skal vi også gøre på universitetsniveau, hvis man kender én fra et andet universitet, man har lyst til at arbejde sammen med. Men det kræver, at vi fra ledelsen fortsat sender signaler om, at vi bakker det op.«

Samarbejdsevner skal belønnes

Endnu en vej at gå er at belønne dem, der er gode til at samarbejde, mener han:

»Vi ved jo godt, at traditioner og kultur kan være meget indgroet. Derfor kan vi f.eks. vælge at kigge på, hvor gode folk er til at samarbejde om store projekter, når vi taler om forfremmelser.«

Samarbejdet på tværs af universiteter gælder både uddannelse, forskning og livslang læring. Sidstnævnte forventer Anders Bjarklev, at der bliver væsentligt mere behov for i fremtiden, samtidig med at det ikke nødvendigvis er mest oplagt at efteruddanne sig på det universitet, man dimitterede fra.

Således vil en erfaren ingeniør måske have mere glæde af kurser, der trækker på viden fra både et teknisk og et merkantilt spor. Det skal et øget samarbejde også bane vejen for.

»Vil boble op fra bunden«

Udspillets mange gode intentioner forandrer ikke verden med et fingerknips, men Anders Bjarklev vurderer, at signalet fra ledelsen er så stærkt, at det bliver opfanget af medarbejderne:

»Hvis det signal, vi sender, bliver forstået, vil noget nyt boble op fra bunden. Det betyder, at de lektorer, der har holdt sig tilbage for at samarbejde, fordi de regnede med, at det nok ville give spidse bemærkninger fra dekanen, nu går i gang. Samarbejdet kommer til at gro frem på flere måder,« vurderer han.

Desuden forventer han, at det mere overordnede samarbejde mellem dekanerne allerede inden for det første halve år udmønter sig i konkrete initiativer:

»Taler vi sammen om et år, håber jeg at kunne fortælle om konkrete samarbejder i form af uddannelser, der kører sammen eller uddannelser, der flytter mellem universiteter. Det kunne være små fag, f.eks. sproguddannelser, hvor det kan være en stor udfordring for lektorer og professorer at få det til at hænge sammen, fordi de har en stor uddannelsesopgave og få kolleger.«

Succeskriterium: Glade skatteydere

Udspillets succeskriterium er ifølge Anders Bjarklev, at man får prikket hul på myten om, at ‘det eneste, universiteterne er enige om, er, at de er uenige’.

»Hvis de danske skatteydere kan skifte det billede ud og i stedet se, at de får mere valuta for pengene, fordi deres børn får en bedre uddannelse, og fordi universiteterne hjælper med den grønne omstilling. Det vil være det aller, allerbedste. Så har vi haft succes.«

Fælles udspil

Danske universiteter står bag udspillet Viden skaber Danmark – Fælles ambitioner for de danske universiteters rolle i samfundet.

De otte danske universiteter er:

  • Københavns Universitet

  • Aarhus Universitet

  • Syddansk Universitet

  • Roskilde Universitet

  • Aalborg Universitet

  • Danmarks Tekniske Universitet

  • Copenhagen Business School

  • IT-Universitetet i København

Ingen kommentarer endnu.  Start debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger