Schneider Electric har vendt arbejdsdagen på hovedet

22. januar 2021 kl. 11:32
Hanne Sjøberg, Schneider Electric
HR-chef i Schneider Electric Hanne Sjøberg Illustration: Schneider Electric.
Nu skal Schneider Electrics medarbejdere tage sine personlige arbejdsredskaber med sig rundt og finde en ny plads hver dag. Det har sparet virksomheden 36 procent af driftsomkostningerne – og giver forhåbentligt bedre tværgående samarbejde med tiden.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

På Schneider Electric i Ballerup er hverdagen blevet genopfundet for afdelingens 333 medarbejdere. Lige før sommerferien fik de – og alle deres cirka 500 kolleger andre steder i Danmark – besked om, at arbejdslivet nu skulle se anderledes ud. 

I kølvandet af corona-situationen, havde Schneider Electric nemlig spurgt sine medarbejdere globalt, hvordan de havde haft det under corona, og hvordan de gerne ville arbejde i fremtiden. 

81 procent kunne godt tænke sig at flekse mere, mens kun 7 procent gerne ville være på kontoret hver dag, fortæller HR-chef Hanne Sjøberg.

»Og den bølge ville vi gerne ride på,« siger hun om den forandringsproces, Ballerup-afdelingen er spydspids på. 

Artiklen fortsætter efter annoncen

»Vi har meldt ud, at folk gerne må arbejde hjemmefra, eller fra en anden lokation, hvis det passer dem bedre. Det kunne man også før, men det er aldrig blevet sagt højt,« fortæller HR-chefen.

Så nu må medarbejderne arbejde hjemme lige så tosset, de vil. Eller lige så meget, som det passer ind i den arbejdsfunktion, de har – for der er grænser.

»Man må gerne være på kontoret hver dag, men ikke arbejde hjemme hver dag. Det er vigtigt for team-dynamikken, at man er her engang imellem. Vi tror på, man får det bedre af at være sammen fysisk indimellem, så man bevarer en tilknytning,« forklarer Hanne Sjøberg. 

Det præcise antal hjemmearbejdsdage er der ikke lavet regler for, for den beslutning ligger bedre ude hos de enkelt ledere af de enkelte teams, mener hun.

Corona gav det sidste skub

Inden corona-epidemien havde Hanne Sjøberg og resten af ledelsen ikke troet, at stort set alle medarbejdere var i stand til at arbejde hjemmefra. Men den tvungne hjemmearbejdssituation viste noget andet.

»Så corona gav os modet,« siger hun.

Modet til at tage hånd om det faktum, at en stor del af lokalerne i Ballerup ofte stod ubrugte, fordi alle ansatte aldrig er på kontoret samtidigt. Det betød en masse spild af ressourcer i form af belysning, rengøring, opvarmning og så videre. 

Så den 19. oktober i år lancerede Schneider Electric et nyt koncept, hvor indretningen er aktivitetsbaseret – og på halvdelen af pladsen. Virksomheden har simpelthen lejet 50 procent af lokalerne ud og indrettet sig med mange nye typer arbejdsstationer og -områder, som appellerer til at arbejde på en ny måde. 

Arbejdsbåse Schneider Electric
Medarbejderne har fået mange nye arbejdsstationer og kan sætte sig, hvor de vil. Illustration: Schneider Electric.

Bygningen er blevet indrettet i seks-syv såkaldte neighborhoods, hvor hver medarbejder har et skab med sine ting. Hvis arbejdet kræver en dock, tager medarbejderen sine ting med i en taske – en go-bag – hen til et skrivebord. Kræver dagens arbejde i stedet ro, er der små lyddæmpede sofaområder at sætte sig i, og hvis man skal ringe en masse, kan man stille sig ind i en telefonbås. 

»Med tiltagene har vi reduceret omkostningerne til driften med 36 procent. Men vi håber også, at vi med den nye, moderne indretning kan understøtte samarbejde på tværs,« siger Hanne Sjøberg.

Blandet modtagelse

Det kan lyde som et meget stort indgreb i medarbejdernes hverdag, og det er da også ‘en kæmpestor forandringsproces', ifølge HR-chefen.

»Der er lige så mange holdninger som mennesker, så der har både været »YES!« og nogle, der synes, det er rigtigt svært,« fortæller hun.

Derfor har Schneider Electric nedsat en ambassadørgruppe af medarbejdere, der repræsenterer begge lejre, for at afklare, hvilke bekymringer der er, og hvordan feedbacken har været.

De store udfordringer har indtil videre vist sig at være sådan noget som tilknytning til kollegerne, for hvad nu, hvis man ikke kan finde dem, fordi alle kan placere sig frit, eller man bliver tvunget til at sidde væk fra sit team, fordi der ikke er plads ved teamet? Hvordan skal man i øvrigt få en kantine til at fungere, når man ikke aner, hvem der er på arbejde? Og hvordan onboarder man en ny medarbejder i et team, der ikke er der?

Telefonboks, Schneider Electric
Illustration: Schneider Electric.

»Vi har nogle udfordringer, som vi skal se på løbende, for selvfølgelig skal folk kunne arbejde effektivt. Jeg tror, de største issues, vi skal se på i 2021, er: støj, som handler meget om vaner og kultur, og hvordan man har det med, at nogle af ens nærmeste kolleger ikke er så meget på kontoret. Også som leder, for hvordan leder man, når ens team ikke er der fysisk?,« spørger Hanne Sjøberg retorisk.

»Sjovt nok var bekymringer om opbevaring noget af det, der fyldte mest, da vi lancerede ændringerne, men det har vist sig slet ikke at være så stort et problem,« fortæller HR-chefen.

Point of no return

Da øvelsen begyndte i oktober, stod det i øvrigt hurtigt klart, at der var nogle praktiske udfordringer at tage hånd om. For eksempel var der medarbejdere, der ikke kunne rydde deres borde, fordi de var i gang med test for kunder. Så der blev hurtigt etableret nogle faste testlaboratorier, hvor udstyr og computere kan blive liggende. 

Der var også enkelte medarbejdere med rygproblemer, som krævede særlige stole, og medarbejdere, der er knyttet op på netværket på en bestemt måde og derfor ikke er fleksible. De har nu fået nogle ‘priority seatings’.

»Så det er ikke sådan, at det er uden udfordringer med så stor en forandring. Vi skal lave en arbejdspladsvurdering i februar, så vi beholder ambassadørgruppen, til vi får resultaterne og ved, hvad vi skal se på,« siger Hanne Sjøberg.

»Men vi kommer ikke til at gå tilbage til den gamle model,« slår hun fast.

 

HR-chefens gode råd til forandringsprocessen

 

 

Schneider Electric

Schneider Electric leverer teknologi til energy management og industrial automation, samt digitale løsninger/software, som  skaber effektivitet og bæredygtighed i bygninger, datacentre og i industrien.

Virksomhedens danske afdeling har ca. 850 medarbejdere fordelt i afdelinger i Kolding, Odens, aarhus og Ballerup.

Ingen kommentarer endnu.  Start debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger