Offshore-firma suger kandidater til deres jobopslag

Foto : Wood Thilsted

Offshore-firma suger kandidater til deres jobopslag

Wood Thilsted har enorm succes med deres jobopslag på jobfinder. Deres stillinger får masser af opmærksomhed og modtager betydeligt flere ansøgninger fra kandidater end tilsvarende opslag.

“Jeg tror ikke, der er nogen HR-afdeling derude, der har opskriften på den perfekte jobannonce,” siger Angela Holst, der er International HR business partner i Wood Thilsted smilende. Det er hende, der sender de populære jobopslag ud fra den unge danske virksomhed med kun seks år på bagen, Wood Thilsted.

Det kan Angela Holst have ret i, men tallene viser, at Wood Thilsted har fundet en formel, der virker. De har kontinuerligt overpræsteret med deres opslag om stillinger, der kræver højt specialiserede kandidater. Titler som ‘Numerical Specialist for Development of Engineering Software’, ‘Structural Engineer for Design of Offshore Wind Support Structures’ og ‘Structural Engineer, Offshore Wind Foundations; Secondary Structures’ er nogle af de pladser, der er blevet udfyldt gennem jobopslag.

Angela Holst

Angela Holst er International HR Business Partner i Wood Thilsted synes at have fundet en formel for jobopslag, der virker.

Illustration: Privat

Virksomheden arbejder i offshore-industrien, og løser komplekse opgaver, der kræver specialiserede kandidater. Opslagene vokser ud af Angela Holsts tastatur hos Wood Thilsted, hvor hun sidder som International HR business partner og rekrutterer til kontorer verden over. Hun har kun siddet i stillingen i et par måneder, men er kommet stærkt ud af startblokken.

Fremadstormende branche, godt ry og professionelle udfordringer

Rekruttering for hele virksomheden ligger hos Angela Holst her i Danmark. Der skal besættes pladser fra Boston til Tokyo, og alle opslag går gennem den internationale HR, som er Angela.

Hendes bud på årsagen til succesen i rekruttering er flere ting.

“Vi arbejder i en branche med en stigende interesse. Der ligger både klima og bæredygtighed i offshore. Samtidig har Danmark nærmest opfundet den moderne vindenergi, og vi er trendsettere på et ret enestående marked,” siger Angela Holst og fortsætter:

“Vi har i virksomheden et stærkt ry og en meget lav medarbejder-udskiftning. Vi har kun seks år på bagen som virksomhed, og jeg må tilstå, det er simpelthen sjovt at arbejde her. Vi laver seje projekter med seje folk med toppen af professionelle udfordringer.”

 

Det perfekte jobopslag skrives sådan her:

Der er flere simple retningslinjer, som opslagene skrives efter. Selvom det er stillinger med komplekse opgaver, så er det ikke altid kun ordene i opslaget, der tæller for noget.

“Det er centralt, at opslagene er transparente og nemme at gennemskue. Kandidaten skal kunne forstå stillingen, og min opgave er at formulere det, uden at det bliver for kompliceret. Vi fokuserer på at fortælle om stillingens konkrete opgaver i opslaget, og så klarer vi vores virksomheds-branding gennem LinkedIn og andre portaler, så opslaget fremstår klart fokuseret på jobbet.

Det må ikke fylde mere end en side, så bliver det for langt. De tekniske krav skal naturligvis fremgå tydeligt, men ellers skal det dreje sig om, hvad rollen skal løse og hvilke berøringsflader, de vil have i hverdagen, “ siger Angela Holst.

 

Aktiver det ansættende team og søg bredt

Det er ikke kun violiner og flotte tillægsord, der gør et godt opslag i følge Angela Holst: 

“Jeg udfordrer altid formuleringerne fra de chefer, der skal ansætte. Det skal formuleres, så det har en fornuftig appel, og det skal gøres simpelt. Kunsten er også at ramme en længde på én side med opslaget, for det drejer sig ikke om længden. Det skal indeholde de tekniske krav til kandidaten, og ud over det, så skal vi være skarpe på den rolle, vedkommende skal udfylde i afdelingen.”

“Desuden søger vi samtidigt på flere jobportaler internationalt. Derfor er alle vores opslag på engelsk. Vi arbejder samme på tværs af grænser, så man får ikke ekstra point for at være dansker, vi er åbne for alle nationaliteter.”

Prøv PeopleTech

Få 3 ugers gratis og uforpligtende prøveabonnement

Klik her

Nævnte firmaer

Jobmæssigt powerhouse

Wood Thilsteds stillinger har i gennemsnit 6 gange så mange kandidater, der klikker sig hele vejen igennem til selve ansøgningen end en gennemsnitlig Jobfinder-opslag.

Opslagene får også mere trafik end sædvanligt. Der er halvanden gang så mange besøgende på en Wood Thilsted-stilling end gennemsnitligt.

Gode råd til stillingsopslag:
  • Lad være med at skræmme folk med lange tekster og unødigt kloge ord. Skriv et præcist og jordnært sprog, det drejer sig om at gøre det forståeligt
  • Beskriv hverdagen. På den måde ved kandidaten, hvad der ligger foran dem.
  • Udfordr de ansættende afdelinger på deres formuleringer. På den måde bliver det ikke indforstået jargon og luftige vendinger, men noget kandidaten nemt kan afkode.
Om Wood Thilsted

Wood Thilsted blev grundlagt i 2015 af Alastair Muir Wood og Christian LeBlanc Thilsted. Virksomheden har fokus på geoteknisk og strukturel ingeniørarbejde og har de seneste fem år inkluderet kompetencer i geofysik, planing af havbund og seismiske undersøgelser.

I dag beskæftiger virksomheden 130 specialiserede ingeniører, der opererer på verdensplan med projekter i Asien, Nordamerika og Nordeuropa og kontorer i US, Danmark, Japan, Taiwan og UK.