Krig i Ukraine, inflation og energikrisen rundt om i Europa. Den ene krise efter den anden tårner sig op og det har fået mange virksomheder til at skrue ned for investeringerne i ny teknologi.
Sådan lyder vurderingen fra Deloitte, hvor Anne Meyer som strategisk cloud-ekspert ser et tydeligt skifte for mange virksomheder.
»Tidligere har vi set, at virksomheder investerede store summer i teknologier, hvor business-casen ikke var 100 procent regnet igennem, inden man begyndte at prøve teknologierne af. Der ser vi i højere grad, at man investerer i teknologier, der bidrager direkte til bundlinjen eller kerneforretningen,« siger hun til Version2.
Som rådgiver inden for netop teknologi ser hun, at de mange kriser skaber en stor usikkerhed blandt mange virksomheder, og det sætter altså en prop i investeringslysten i ny teknologi.
»Vi ser færre virksomheder, der åbner de her teknologi-hubs, fordi der er kommet langt større krav til, at der er en klar business case, som bidrager direkte til forretningen,« siger Anne Meyer.
Hvorfor ser vi den tilbageholdenhed?
»Det er fordi, virksomhederne kigger ind i en mere usikker fremtid, hvor der kommer til at ske nogle omrokeringer på flere områder. Fra mit perspektiv er der ingen tvivl om, at det er på grund af den usikre situation, vi befinder os i.«
CIO stopper for nyansættelser
Hos milliardvirksomheden Fiskars har den danske CIO og CDO, Peter Cabello Holmberg, også et vågent øje på den økonomiske situation. Derfor har han valgt at stoppe helt for nyansættelser resten af året.
»Vi har besluttet os for at skrue ned for tempoet, når det handler om at finde nye medarbejdere. Vi mangler stadig godt 25 mand i organisationen, så vi skubber en del nyansættelser ind i 2024 i stedet,« siger Peter Cabello Holmberg, der tidligere har været CIO i både Pandora og GN Store Nord.
Fiskars har dog ikke valgt at skrue ned for investeringerne i teknologi. De fortsætter derimod som tidligere, men Peter Cabello Holmberg har et helt andet fokus, når det kommer til, hvad han bruger it-budgettet på. Netop på grund af den voksende liste over kriser.
»Vi er meget opmærksomme på, hvordan den økonomiske situation, vi står i, ser ud. Det betyder, at vi har kigget på om det er de rigtige investeringer, vi har planlagt,« siger den danske it-direktør.
Læs også: Danske virksomheders brug af cloud er gået totalt i stå
Hele Fiskars følger den økonomiske udvikling tæt, og derfor kommer Peter Cabello Holmberg også til at justere strategien, så der er fokus på særligt ét område i investeringerne.
»Det skal drive værdi på toplinjen eller bundlinjen. Så der er knap så meget fokus på større opgraderinger af eksisterende systemer, hvis ikke det kan aflæses direkte i forretningen,« siger han og fortsætter:
»Vi har et roadmap for de næste tre år, og der er ingen større teknologi-opgraderinger planlagt. Det er de it-investeringer, som driver forretningen frem, vi kommer til at kaste penge i.«
Sund fornuft
Herhjemme bliver der også kastet et kritisk blik på budgetterne til nye it-tiltag. CIO i supermarkedskæden Coop, Lars Ole Dybdal, har det største fokus på den SAP-implementering, som koncernen har arbejdet på i årevis. Derudover er det begrænset, hvor mange penge Coop smider efter uprøvet og ny teknologi i den nuværende situation.
»Generelt henholder vi os med lidt kold vand i blodet. Vi skal altid vurdere om det er noget der giver mening for vores forretning, og der kan vi se at der på den korte og lange bane er mest mening i at fokusere på kerneopgaven som er, at butikkerne skal kunne drives effektivt,« siger Lars Ole Dybdal.
Heller ikke hos Coop bliver der skruet ned for investeringsniveauet, men Lars Ole Dybdal kommer også til at fokusere pengene på de steder, hvor det gavner forretningen mest.
»Vi går ikke i stå digitalt. Alt omkring vores Coop-app kommer vi til at investere i og i vores digitale infrastruktur, som eksempelvis vores kassesystem, men vi er ikke ude at afsøge nye teknologier eller uprøvede områder. Der bruger vi lidt sund fornuft og købmandsskab,« siger Coops CIO.
Coop annoncerede for kort tid siden en større omlægning i hele virksomheden. Det sker blandt andet på grund af de stigende energipriser og den høje inflation, der har ramt de danske supermarkedskæder.
»Dagligvaremarkedet er ekstremt presset, det kan enhver se. Energisituationen rammer også os hårdt, men selvfølgelig kigger vi på teknologier til at løse de energiproblemerne, men det rammer os hårdt uanset hvad,« siger Lars Ole Dybdal.
Leverandører justerer ind
Skiftet kommer ikke kun fra it-kunderne, men også de største it-leverandører i verden har justeret strategien til at fokusere på de områder, som både Coop og Fiskars efterspørger.
»Vi ser, at det sker hos teknologi-giganterne selv. Salesforce og Microsoft har været ude i nogle massive fyringsrunder for at reflektere de nye markedstilstande og optimere deres omkostninger,« siger Anne Meyer.
Microsoft har allerede annonceret, at man fyrer tusindvis af ansatte, og skruer samtidig voldsomt ned for sine projekter inden for VR og AR.
»Der er færre virksomheder, som forsøger sig med uprøvede teknologier for at kunne være først på et område, som man ikke kender det fulde potentiale af endnu.«
