I Mærsk-afdeling skaber idolkopper sammenhængskraft

6. september 2021 kl. 14:01
Maja Nyvold
Business platform owner i A.P. Møller-Mærsk Maja Nyvold. Illustration: A.P. Møller-Mærsk.
For business platform owner i A.P. Møller-Mærsk Maja Nyvold er en af de sværeste øvelser post corona at få inkorporeret de uformelle møder, hvor man blandt andet opfanger idéer og input. Derfor er der kommet langt flere planlagte uformelle møder i kalenderen.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

At lede på distancen og i det nye landskab af fleksibilitet er ikke nogen nem opgave. Selv ikke for en leder, der er vant til at have et team, der er spredt ud på forskellige kontinenter, som business platform owner i A. P. Møller-Mærsk Maja Nyvold.

»At lede på distancen stiller meget større krav til mig som leder,« siger hun og uddyber:

»Alle er med på Teams, men jeg kan ikke se deres reaktion på deres ansigter eller den reaktion, de har efter mødet. Så jeg bruger meget tid på opfølgning og på at validere, om meddelelserne er rigtigt forstået, og hvordan de bliver modtaget.«

Maja Nyvolds team består af 20 product owners, der står for at udvikle og levere de måder, Mærsk digitalt forbinder og deler data med deres kunder og partnere. 17 ud af de 20 product owners har base andre steder end Maja Nyvold, så hun er vant til at arbejde virtuelt, men det ekstra benspænd med hjemmearbejde har hun godt kunnet mærke i forhold til eksempelvis sammenhængskraften og fællesskabet, der opstår ved at gå på arbejde.

Artiklen fortsætter efter annoncen

»I vores afdeling vokser vi meget og søger derfor mange nye talenter. I forbindelse med rekruttering gør vi meget ud af, hvilke værdier vi har i Mærsk, og jeg bruger meget energi på at tænke over at få visionen og formålet med, så alle forstår, hvorfor vi går på arbejde om morgenen. For man føler nemt, medarbejderne forsvinder væk, når de ikke er ved skærmen,« siger hun.

»Vi er vant til at være i en global setting, men for mig er det vigtigt at skabe en personlig relation, selvom det er online.«

Einstein skaber sammenhængskraft

Derfor har Maja Nyvold blandt andet indført ‘månedens Einstein, Oprah eller Chaplin’, hvor en medarbejder i teamet får sendt en kop hjem til sig med titlen på, hvis vedkommende har bidraget med et klogt, omsorgsfuldt eller sjovt indspark.

»Det er noget af det, der kan skabe sammenhængskraft, når vi mødes virtuelt, og de andre får øje på koppen og spørger til det,« fortæller hun.

En kop gør det dog ikke alene, for en af de sværeste øvelser post corona er at få inkorporeret de uformelle møder, hvor man som leder dels lærer sit team at kende på en anden måde, dels opfanger idéer og input, der ellers går tabt.

Nøglen er kommunikation og flere planlagte – uformelle – møder.

»Antallet af møder er steget, efter vi er begyndt at arbejde endnu mere virtuelt, fordi jeg ikke kan møde folk på gangen. For eksempel har vi et virtuelt kaffemøde én gang om måneden, hvor reglen er, at vi ikke må tale arbejde, og så har vi indført faste mødedage, hvor alle skal møde ind på kontoret, hvor de nu end har base – såfremt lokale restriktioner tillader det.«

Fysisk idéudvikling er udfordret

Noget af det, Maja Nyvold og hendes team har savnet under coronanedlukningen, er at sidde sammen og brainstorme. Teamet har fundet frem til værktøjet Miro, der kan understøtte den virtuelle idéudvikling.

»Før corona ville man rejse ud og være sammen, og det vil vi gøre i et vist omfang igen, når vi kan. Jeg glæder mig meget til at sidde sammen med teamet fysisk, men vi har også lært af corona, at det ikke er lige så nødvendigt at sidde sammen i samme omfang,« fortæller hun og nævner noget som kundemøder som noget af det, man sagtens kan klare online og til gengæld nå mange flere af. 

For at give endnu mere plads til idéer i den agile projektform, Maja Nyvolds afdeling arbejder med, har hun indført en ‘head space-dag’ om måneden. 

»Vi arbejder med Scrum og i sprint, så alt er bundet op på leverancer, og vi følte ikke, der var plads til de idéer, folk havde liggende i skuffen. Så head space er en dag, hvor de kan bruge tid på problemer fra backloggen, de ikke har fået knækket,« forklarer hun.

»Jeg ville ønske, innovationen kunne komme mere flydende, men med folk, der sidder remote, er dette en måde at skabe mere tid og rum i hverdagen til de tanker, så de ikke helt forsvinder.«

Kontortid er sparring og small talk

Fra 1. august kan alle Mærsk-medarbejdere møde ind på kontoret igen – med gyldigt coronapas, naturligvis. Om de gør det, bliver op til hver teamleder.

For Maja Nyvold selv kommer arbejdsugen til fortsat at være mere fleksibel end inden corona. Et par dage om ugen vil hun arbejde hjemme og gå i dybden med nogle opgaver og også tage de lidt dybere 1:1-samtaler med de af sine medarbejdere, der ikke sidder i København. Dagene på kontoret vil fremover blive centreret om sparring og den vigtige small talk.

»Med små børn synes jeg, det er fantastisk at have den fleksibilitet, at man kan være hjemme på ét minut i stedet for at have den lange transporttid,« pointerer hun.

»For teamet kommer det til at være meget individuelt, for det er nogen, der savner kontoret, og andre, der har fundet ud af, at de trives virkeligt godt med at være hjemme. Og de skal måske tvinges lidt ind på kontoret gennem vores ‘office days’,« smiler hun.

Ingen kommentarer endnu.  Start debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger