»Hvis vi kun rekrutterer fra halvdelen af talentmassen, så er det jo slet ikke nok«

»Hvis vi kun rekrutterer fra halvdelen af talentmassen, så er det jo slet ikke nok«
Illustration: Søren Kjeldgaard. Se større version
Et nyt forskningsprojekt fra IT Universitetet i København har undersøgt, hvordan man kan gøre it-fagene mere attraktiv for kvindelige kandidater. Resultatet: Få det til at handle mere om mennesker.
13. september kl. 12:35
errorÆldre end 30 dage

I den store futuristiske aula på IT-Universitetet (ITU) i København skal der fremover være mange flere kvindelige ansigter at spotte. Det har været en målsætning i flere år, men selvom antallet af optagne kvindelige studerende er steget, er der fortsat langt vej før målsætningen om, at der skal være ligevægt mellem kønnene er indfriet.

Men et nyt forskningsprojekt har fundet en løsning, der kan være med at at accelerere udviklingen endnu mere. Det fortæller Claus Brabrand, der er leder af projektet:

»Vi håber, at det her kan blive anvendt, så vi kan gøre flere kvinder interesserede i IT og til at vælge It-uddannelser,« siger han.

Projektet har beskæftiget sig med, hvordan man kan gøre arbejdet med it-opgaver mere appellerende for kvinder. Udgangspunktet har været et gammelt studie, der på et generelt plan viste, at opgaver, der omhandler mennesker er markant mere appellerende for de kvindelige respondenter, end opgaver, der beskæftiger sig med objekter.

Det skal handle om mennesker

I undersøgelsen, som ITU lavede ved at bygge videre på det generelle studie, var fokus på it-opgaver, som man ville kunne støde på, på en it-orienteret uddannelse eller på arbejdsmarkedet.

500 danske gymnasieelever indgik i eksperimentet, hvor de blev præsenteret for to identiske opgaver, men med forskelligt fokus, nemlig på enten mennesker, eller på objekter.

Et eksempel på en opgave være, at man i den menneskeorienterede version skulle finde hotelværelser til rejsende, og i den opgaven, der omhandlede ting, skulle man finde pladser til containere.

De kvindelige respondenter valgte opgaven med fokus på mennesker 2,7 gange oftere end opgaven om ting.

Det giver ifølge Claus Brabrand, en meget brugbar viden for it-branchen. Med udgangspunkt i den viden, undersøgelsen giver, kan man nemlig tilrettelægge undervisningen på eksempelvis it-uddannelserne, så den er mere orienteret mod menneske-opgaver og således gøre det mere attraktivt for potentielle kvindelige ansøgere.

Selvom der i år har været rekordstort optag af kvinder på Datalogisk Institut, med en andel på 20 procent på Københavns Universitet, så er der stadig lang vej op til en ligevægt mellem kønnene.

Mangel på arbejdskraft

Ifølge branceorganisationen IT-Branchen, mangler branchen i dag 7.600 it-professionelle, og det tal vokser eksponentielt. Claus Brabrand understreger også, at det derfor er vigtigt, at man udvider puljen af potentielle nye It-professionelle:

»For det første, så mangler vi jo rigtig mange i it branchen, og vi har rapporter, der snakker om, at det er 22.000 i 2030, og der er masser af it-virksomheder, der har svært ved at rekruttere. Hvis vi kun rekrutterer fra halvdelen af talentmassen, så er det jo slet ikke nok. Og hvis man vil have flere til at arbejde med it, så er det vigtigt også at engagere kvinderne.«

Rapporten, som Claus Brabrand refererer til, er udarbejdet for Danske Gymnasier og IDA. Den indikerer på, at selvom vi uddanner flere it-professionelle end nogensinde før, så kommer der i Danmark altså til at mangle 22.000 allerede i 2030.

Det er for Claus Brabrand dog ikke kun et spørgsmål om at få dækket behovet for arbejdskraft, men også et spørgsmål om at gøre branchen repræsentativ:

»Hvis vi får flere kvinder ind i it-branchen, så vil vi også få bedre produkter, der passer til flere typer af mennesker, så vi ikke får it-produkter og digitale artefakter som egentlig er biased i forhold til mænd,«

Hvis den udvikling skal vendes, både på studierne og på arbejdsmarkedet, så peger undersøgelsen i én retning: Det skal handle om mennesker.

Det bias mener Claus Brabrand at forskningsprojektet kan være med til at bekæmpe. Og at det kommer til at give bedre it-produkter til alle:

(Illus.: Phonlamaiphoto | bigstock)
Illustration: (Illus.: Phonlamaiphoto | bigstock). Se større version

»For kvinderne er det jo også interessant for der er rigtig gode karrieremuligheder, hvis man vil gå den vej. Og vi håber at den her forskning kan være med til at gøre flere kvinder interesserede i it.

Og så er der også det her perspektiv med, at hvis det er udviklet af mænd, så er det til mænd. Der er det klassiske eksempel med sikkerhedsseler. De blev testet med crash dummies, der vejede 80 kilo og var 180 centimeter mandlige dukker.

Da de så fandt ud af at sætte en dukke med mere kvindelige proportioner ind, så fandt de ud af, at de slet ikke var særlig effektive. Og det er sådan et klassisk eksempel på, at det er vigtigt at få kvinder ind, for at tænke det bredere. Og sikre, at teknologierne passer til alle.

»Vi får jo rasende meget ny infrastruktur hele tiden. Hele vores nye digitale infrastruktur, alle de produkter, det er jo vigtigt, at de passer til så mange som muligt.«

Spurgt ind til hvad it-virksomheder, der ønsker at ansætte flere kvinde kan gøre, har Claus Brabrand en klar anbefaling:

»Jeg tænker at det her med at have mere fokus på mennesker end teknologi, således at der måske er lidt mindre fokus på teknologien for egen teknologiens skyld, men mere på, hvad kan teknologien bruges til, i forhold til mennesker.«

(Illus.: ITU)
Illustration: ITU. Se større version
Ingen kommentarer endnu.  Start debatten
Fortsæt din læsning
Debatten
Du har ikke tilladelse til at deltage i debatten. Kontakt support@ing.dk hvis du mener at dette er en fejl.
Forsiden