Hold fast på medarbejderne med en EX-app

27. juni kl. 10:10
EX-app
Illustration: Bigstock.
Mens der bliver arbejdet fokuseret med kundeoplevelser gennem apps til mobile enheder, er der ikke mange, der fokuserer på teknologien til at forbedre medarbejderoplevelsen. Men det kan meget snart blive en afgørende faktor ved fastholdelse af medarbejdere, mener både app-udvikler og direktør i HR-organisation.
Artiklen er ældre end 30 dage

En ny medarbejder er startet i virksomheden, men pc’en er ikke helt klar, der mangler en stol, og frokosten mangler at blive bestilt. Måske kan du genkende oplevelse fra jeres egen virksomhed, når nye medarbejdere skal på plads. For mens fokus har været på at fastholde kunden i en virksomhed ved at gøre det nemt at eksempelvis shoppe online, og kunde- og brugeroplevelse er velbeskrevne områder, er der stadig ikke mange virksomheder, der fokuserer på medarbejderoplevelsen. Men hvis man samlede alt det praktiske i én app, ville det gøre det meget nemmere for medarbejderen at udføre sine opgaver, mener partner i Experience Design Peter Ravnholt. 

»Grundlæggende er det interessant, fordi mange virksomheders udfordring er at fastholde og tiltrække talent,« siger han og peger på især de yngre generationer, der ikke føler sig taget alvorligt, hvis de skal begynde deres tid i virksomheden med at surfe rundt på intranettet eller bruge lang tid på at spørge om det ene eller det andet.

»De smutter hurtigt igen, hvis der ikke er styr på employee experience (EX, red.),« vurderer han.

Den udvikling kan direktør i HR-organisationen Dansk HR Kim Staack Nielsen godt genkende:

Artiklen fortsætter efter annoncen

»Der er ingen tvivl om, at yngre medarbejdere vil ønske og forvente, at virksomheden er lige så digital som dem selv,« siger han og henviser til en undersøgelse fra Jobinddex, der viste, at 40 procent af ansøgere havde sendt deres ansøgning via mobiltelefonen. Det siger noget om paratheden til at anvende de mobile teknologier, mener han, men maner dog til, at man ikke glemmer de resterende 60 procent.

»Der vil sikkert stadig være medarbejdere, der foretrækker at lede på intranettet eller spørge kolleger, så fremtiden skal dække de typer medarbejdere, man har.«

Få refunderet regningen inden der gror mug på

Experience Design er et nystartet firma, der udvikler EX-apps til mobile platforme med applikationssoftware fra portugisiske Outsystems. I princippet kan alt det, man kalder business support – som jura, it, økonomi, HR – ligge i én app, så det ikke skal koste dyrebar specialisttid at få refunderet udgiften til en sandwich, bestille service til et møde eller sørge for p-billet til en gæst.

Peter Ravnholt
Partner i Experience Design Peter Ravnholt. Illustration: Experience Design.

Ifølge Peter Ravnholt bliver afdelingerne bedre og bedre til at få teknologi til egne processer.

»Problemet opstår, når man skal have tværgående ting som onboarding til at fungere, hvor en ny medarbejder skal have it-udstyr, frokostordning og måske en firmabil. Det er virksomhederne ikke særligt gode til det – man bruger spreadsheets og e-mail til noget, det aldrig skulle være brugt til,« lyder hans dom.

Derfor er svaret ifølge partneren en enkelt app til de op mod 100 services, der ligger forskellige steder i organisationen, og som ingen kan finde. 

For eksempel i forbindelse med onboarding, hvor Peter Ravnholt ser for sig, at man med en app kan vende tingene på hovedet, så den mellemleder, der står for onboardingen, får besked, når bord og stol, frokost og pc er klar, i stedet for at skulle gå at bekymre sig om, om visitkortene er blevet trykt og stolen er på plads, inden den ny medarbejder dukker op.

»Ligesom når du har bestilt en pakke og får besked, når den er på vej,« siger han.

»Så kan både lederen og den nye medarbejder fokusere på karriere, virksomheden og kunderne.«

Ledige stillinger og læringsforløb findes i app'en

Coop er en af de virksomheder, der har taget teknologien til sig og har udviklet en app, der understøtter hverdagen for frontpersonale i butikkerne. 

Udgangspunktet er, at al relevant info er samlet ét sted – både dynamisk og statisk, centralt og lokalt. 

Det, som app’en samler, er blandt andet gruppefora til deling af best practice og kollegahjælp, visning af vagtplan og notifikation på ens kommende vagt, alarmsystem ved driftskritisk info (for eksempel hjemkaldelse af varer), ledige stillinger i Coop, telefonbog, læringsforløb – inklusiv onboarding.

Der er individuelle indstillingsmuligheder på det hele, som er tilpasset rolle, alder, kæde mv. og med mulighed for at få notifikationer på det, den enkelte ser som vigtigst.

Det handler om at tilføre medarbejdere den rigtige viden på rigtige tidspunkt, siger Kim Staack Nielsen fra Dansk HR.

»Derfor har vi også set teknologien taget i brug hurtigt i forbindelse med onboarding,« siger direktøren, der vurderer, at de 100 største virksomheder i Danmark bruger teknologien på en eller anden måde. 

Selvom Peter Ravnholt ikke på stående fod kan komme på, hvornår en EX-app ikke vil være en god idé, vil han først og fremmest anbefale det til organisationer på minimum 400-500 ansatte. 

Og for at få en EX-app til at virke, kræver det, at man tager stilling til data, for ‘dårlige’ data og usikkerhed om, hvem der vedligeholder den, kan være en hæmsko for, at app’en kan fungere.

»Kunsten er at finde ud af, hvordan organisationen arbejder, og hvad der som minimum efterspørges af information. Lad være med at starte der, hvor det er allermest komplekst. Start med et roadmap på et oplagt område som eksempelvis onboarding,« anbefaler han.

Ingen kommentarer endnu.  Start debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger