Glohedt jobmarked: Mere end dobbelt så mange ledige stillinger som sidste år

Rekruttering
Illustration: Nick Fewings. Se større version
16. august 2021 kl. 16:34
errorÆldre end 30 dage

At rekrutteringsmarkedet lige nu buldrer derudaf er formentligt ikke gået nogle af PeopleTechs læseres næser forbi. Den forventede ketchupeffekt på bagkant af de hårde nedlukninger har vist sig at blive en decideret tsunami, der blev udløst af genåbnings-rystelser i marts og indtil videre kulminerede i uge 27.

At rekrutteringsmarkedet er glohedt skal forstås på den måde at efterspørgslen på teknisk arbejdskraft langt overstiger udbuddet. De 111 % flere jobannoncer vi ser i år bliver desværre ikke mødt af 111 % flere tekniske profiler, der står klar til at skifte job. 

Michael Boelshøj andersen
Michael Boelshøj Andersen er Cand.Soc.HRM og teamleder i Teknologiens Mediehus. Han har de seneste 7 år arbejdet med employer branding og jobannoncering i hhv. Danske Bank, Graduateland og Teknologiens Mediehus og er fast skribent på Peopletech. Illustration: Private. Se større version

I juni og juli måned blev der i alt lagt 754 tekniske fuldtidsstillinger online på Jobfinder. Sidste år var det tal 357 og de sidste 10 somre har vi ikke været i nærheden af at håndtere så stor en efterspørgsel som vi gør lige nu. Dette faktum er en træls erkendelse for rekrutteringsafdelingerne, som må skrue ned for forventningerne til antallet af interesserede kandidater og op for investeringerne i målrettet employer branding og annoncering. 

De virksomheder som lige nu formår at tiltrække rigeligt med relevante kandidater er dem, der har en høj positiv kendskabsgrad. Det er de virksomheder, som har været proaktive i arbejdet med employer branding og målrettet mediemæssig tilstedeværelse de seneste år. Med andre ord: det er de færreste virksomheder. 

Ifølge IDA, toppede coronaledigheden hos ingeniører i august 2020 med 4,3 % og er indtil videre faldet til 2,6 % i juni måned i år. Konklusionen er, at der lige nu er mere end dobbelt så mange ledige stillinger til 40 % færre ledige tekniske profiler. Af den grund er det, måske mere end nogensinde, vigtigt at fokusere på de passive jobsøgende, som ikke har meldt sig ledige på jobmarkedet. Teknologiens Mediehus egne undersøgelser viser, at omkring 70 % af vores læsere og brugere er passive jobsøgende. Denne gruppe bør tænkes ind i rekrutterings- og annonceringsstrategien fra start. 

Hvad kan din virksomhed gøre for at tiltrække nye tekniske kolleger i et glohedt jobannonceringsmarked:

  • Fokusér på de passive jobsøgende
    • Placer jobannoncer i fagmedier, nyhedsbreve og fagblade
    • Vær proaktiv og opsøgende i jeres rekruttering
  • Fortæl gode relevante historier 
    • Disse historier skal publiceres, der hvor målgruppen befinder sig
    • Få kolleger til at dele de gode historier (de fleste får kendskab til arbejdspladser i andre virksomheder gennem personlige netværk)
  • Aktivér dine kollegers netværk
    • Få dine kolleger til at se sig selv om ambassadører for virksomheden
    • Få dem til at dele relevante jobannoncer på relevante medier
  • Optimer stillingsbeskrivelserne
    • Overvej om kravene kan blødes op
    • Fortæl om projekter, arbejdsmiljø og kollegaskab  

Som virksomhed skal man indstille sig på at jobannoncerne generelt vil få mindre opmærksomhed nu end tilfældet var i samme periode sidste år. Derudover bør interne forventninger til kandidatpulje og time-to-hire afstemmes internt og kalibreres med det nuværende marked.

 

Ingen kommentarer endnu.  Start debatten
Debatten
Log ind for at deltage i den videnskabelige debat.