Trivsel topper direktørens to-do-liste: Mangel på råvarer og microchips presser medarbejdere

10. juni kl. 09:18
Beckhoff Automation
Illustration: Arne Dedert/AP/Ritzau Scanpix.
Der er fuld fart på efterspørgslen i Beckhoff Automation, men i kombination med mangel på råmaterialer, især mikrochips, har det også givet pressede medarbejdere i den danske afdeling. Derfor er trivsel kommet øverst på direktørens to-do-liste.
Artiklen er ældre end 30 dage

Efterspørgslen har nærmest aldrig været så høj i Beckhoff Automation, som den er lige for tiden, både globalt og i den lokale, danske afdeling.

Den store efterspørgsel er selvsagt noget, der gør adm. direktør Michael Nielsen begejstret, men den har samtidig også forrykket en del af hans ledelsesopgaver. For høj efterspørgsel er ikke det eneste, som karakteriserer en virksomhed som Beckhoff Automation, der leverer automatiseringsløsninger til industrivirksomheder. Forsyningsproblemerne inden for især mikrochips lurer nemlig også, og når to så store kræfter trækker i hver deres retning, er det noget, der sætter spor i medarbejdernes trivsel. 

»Noget af det, jeg bruger allermest energi på ledelsesmæssigt for tiden, er at holde motivationen oppe hos de ansatte. For mange af vores medarbejdere, især vores sælgere, laver ikke rigtig det, de er ansat til, sådan som situationen er nu,« fortæller Michael Nielsen om situationen, der allerede var hård i starten af året, men nærmest kun er blevet værre efter Ruslands invasion af Ukraine.

Om Beckhoff Automation

Grundlagt af Hans Beckhoff i 1980, og har hovedkvarter i Tyskland.

Beckhoff Automation er specialister i automatiseringsløsninger, og virksomhedens produkter bliver brugt i automatiserings- og styringsystemer i produktionen hos en lang række industrier, herunder vind-, fødevare- og medicinalindustrien.

Beskæftiger mere end 5.000 ansatte verden over, hvoraf cirka 1.900 er ingeniører.

Blandt sælgerne markerer den udvikling sig ved, at de bruger uforholdsmæssigt meget tid til eksempelvis at håndtere problemer med leverancesituationen, end de normalvis ville gøre, fordi der er så høj global efterspørgsel på navnlig mikrochips. 

Artiklen fortsætter efter annoncen

»På grund af forsyningsproblemerne starter vi bevidst heller ikke nye kunder op for tiden, fordi vi har rigeligt at gøre med at passe og pleje dem, vi allerede har. Det fjerner desværre mange af de opgaver, som sælgerne er glade for - som at få nye projekter og nye kontakter op at køre. Omvendt sætter det dem heller ikke i flere situationer, hvor de skal have opkald om, at vi ikke kan levere,« forklarer Michael Nielsen. 

For øjeblikket er politikken, at man tager ordrene kronologisk uanset, hvilken industri virksomheden hører til, eller hvor stor den er. 

Kunsten at finde den indre motivation

Generelt har Beckhoff en meget flad hierakisk struktur, hvor de ansatte i høj grad bliver opfordret til at tage beslutninger på eget initiativ, men under den nuværende situation har man sørget for, at der oftere bliver holdt møder eller kaffeaftaler eller lignende for at medarbejderne eksempelvis kan sparre med hinanden på en specifik opgave eller få luft for deres frustrationer overfor kolleger. 

»Vi er bundet af, at vi ikke rigtigt kan ændre situationen. Vi har for eksempel ikke et nyt marked eller andre produkter, vi kan sælge. Derfor handler det i høj grad om at tale ind i, at vi er i samme båd, og at den tilgang, vi har nu, forhåbentlig betyder, at vores kunder vil huske, at vi behandlede dem fair og ikke stak hovedet i sandet. Det er den fortælling, vi taler meget med vores sælgere om. Så det drejer sig meget om dialog,« forklarer Michael Nielsen. 

Michael Nielsen, adm. direktør Beckhoff Automation Danmark
Adm. direktør for Beckhoff Automation i Danmark har stort fokus på de ansattes trivsel lige for tiden. Illustration: Beckhoff Automation.

Samtidig har Beckhoff også etableret coaching for de ansatte, som hjælpe dem til stadig at have arbejdsglæde på trods af de vanskelige salgsforhold.

»Den coaching, vi kører, handler meget om at finde frem til den indre motivation. Der kan jo være mange andre ting, som motiverer dem udover at starte nye projekter og sælge nye varer. Det kan være de gode kollegaer, eller styrken i produkterne, eller at kunderne faktisk er rigtig glade for, at de er der, også når det er svært,« forklarer Michael Nielsen og tilføjer: 

»Det drejer sig om at hjælpe dem til at finde glæde i de arbejdsopgaver, som de sidder med under de her ekstraordinære forhold.« 

Et spørgsmål om ærlighed 

For Michael Nielsen handler ledelsesopgaven dog først og fremmest om ærlighed. Både når det kommer til kunderne, og når det kommer til de ansatte. Dermed ikke sagt, at man skal være pessimist, men sørge for ikke at pynte på forsyningsproblemerne. 

»I den her situation er vi nødt til at lægge os fladt ned. Vi skal ikke forsvare og forklare, men anerkende og beklage situationen, og så skal vi acceptere, at vi ikke kan løse det hele,« siger Michael Nielsen. 

Af samme årsag er han også forsigtig med at komme med et bud på, hvornår vækst og forsyningssituationen kommer til at normalisere sig for Beckhoff Automation. Tidligere på året lød buddet på omkring slutningen af året, men sådan som tingene udvikler sig for tiden, regner han med, at det nok først bliver efter årsskiftet. 

 

Ingen kommentarer endnu.  Start debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger