Bilvirksomheden Dribe indleder jagt på ‘kulturbærende’ it-udviklere i strategiskift

Dribes hovedkvarter
Illustration: Dribe.
Efter flere år som bilvirksomhed vil Dribe nu til at være et teknologiselskab, som har selskabets app som det primære produkt, og det kræver en firedobling af it-afdelingen, som ikke er den letteste sag i verden for øjeblikket. Slet ikke, når ledelsen vil have de fleste af kræfterne inhouse.
22. marts kl. 09:16
errorÆldre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Set i det store perspektiv kan det synes en forholdsvis beskeden forøgelse af medarbejderstaben, som Dribe har sat gang i her omkring årsskiftet: Virksomheden vil have fat i omkring tyve nye specialister til it-udviklingsafdelingen inden maj.

Det er dog en ambitiøs plan, som den tekniske direktør Erik Asbjørn Arvid, skal være en af hovedfolkene bag, fordi nyansættelserne er en del af et større strategiskifte i virksomheden, et strategiskifte, som betyder at netop it-afdelingen kommer i højsædet. 

»I forhold til, hvor vi er i dag, er det en gevaldig transformation for os, også rent kulturelt. For det, vi skal finde ud af, er, hvordan vi skal gå fra at være en bilvirksomhed, som har været domineret af kommercielle, operationelle folk, til nu primært at skulle beskæftige it-udviklere,« siger han.

Ikke længere nok med eksterne udviklere 

Dribe har indtil nu været kendt for at tilbyde en abonnementsordning på biler, primært fra virksomhedens ejer, bilimportøren Semler, men fremover er det Dribe-appen, der kommer til at blive det primære produkt. Ideen er at sælge brugen af app’en til andre europæiske selskaber, der ligesom Semler-gruppen forhandler biler. Med andre ord en form for franchise-model.

Teknisk chef i Dribe Erik Asbjørn Arvid
Illustration: Dribe.

»Med franchise-modellen bliver vi ved med at sidde på det teknologiske ejerskab og Dribe-brandet. Hvis man tager McDonalds som eksempel, så dikterer vi, hvordan burgeren - i det her tilfælde bookingen af bilen - sættes sammen, fordi vi allerede har gode erfaringer med, hvad kunderne kan lide. Men dem, der står og steger burgeren - hvilket i vores kontekst er at udlevere bilerne - er franchise-tageren selv, altså den lokale aktør,« siger Erik Asbjørn Arvid.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Dribe regner med at skulle have den nye it-afdeling på plads, før man begynder at opsøge kunderne, hvilket blandt andet kommer sig af, at Dribe forventer, at det vil kræve en vis grad af tilpasning i app’en, for at kunne imødekomme ønskerne fra kunderne.

»Der kommer til at være en del ydelser til franchise-afdelingerne, og så giver det mening at have udviklingen inhouse for at sørge for, at vi selv har væsentligt bedre kontrol med den proces,« forklarer Erik Asbjørn Arvid, der indtil nu har hentet hjælp til den digitale udvikling hos en ekstern partner, som gradvist vil blive udfaset i takt med, at Dribes it-afdeling bliver opbygget.

Leder efter kulturbærere 

En af de måder, som Dribe håber på at kunne tiltrække medarbejdere, er ved at lægge vægt på den kreative kultur. Det betyder nemlig, at udviklerne i høj grad skal være med til at forme kulturen og de bedst tænkelige arbejdsprocesser for den nye udviklingsafdeling.

»Vi går efter at ansætte folk, som peger ind i den kultur, vi gerne vil skabe, og først og fremmest vil vi ansætte senior-udviklerne først, som derefter kan være med til at opbygge teamet og være kulturbærere,« forklarer Erik Asbjørn Arvid, som til lejligheden har allieret sig med et rekrutteringsbureau.

»På den måde får vi de gode praksisser på plads med det samme, fordi vi tror, at det er meget lettere at få folk til at tilpasse sig en ny kultur med det samme, når de kommer ind og skal onboardes, end at fokusere på at bygge et team for derefter at fastlægge en kultur. Det ville være en væsentligt sværere transformativ opgave,« uddyber han.

Fordi Dribe skal have løftet antallet af medarbejdere så hurtigt, har Dribes ledelse som ambition at få de fleste nye ansatte til at have fysisk arbejdsplads i Søborg for at lette arbejdet med kulturbygningen.

»Vi arbejder allerede agilt i dag, så vi går efter folk, som har tilvalgt den måde at arbejde på, men det skal også være kreative folk, som kan reflektere over deres arbejde, tale sammen og kommunikere om udviklingen. Vi skal holde os i front på det her marked, og den eneste måde at gøre det på, er at prøve at stimulere en kreativ kultur. Det er ambitionen for os,« siger Erik Asbjørn Arvid.

Nogle kompromisser skal der til

Kravet om, at folk skal være fysisk tilstede – eller i hvert fald have deres arbejdsmæssige base i kontorerne gør dog den allerede svære rekrutteringsproces endnu sværere – der er mange udviklere, som kun arbejde remote, en tendens som coronapandemien kun har skruet op for.

»Remote udviklere er gode og fine, hvis man bare skal have noget kode produceret, men det er bare lettest at opbygge en god og fed kultur, når folk sidder sammen og kommer hinanden ved. Men det gør da absolut livet sværere for mig,« fortæller Erik Asbjørn Arvid, som har rekrutteringsbureauet til at lede efter kandidater internationalt.

Nogle kompromisser har Dribe dog allerede indgået på det punkt. Således har man været en tur i Brasilien for at skaffe en person, der kan tage sig af devops-funktionerne.  

»Devops og SRE er mere en supportfunktion og ikke en del af den direkte udvikling af vores ydelser, og det er så specialiserede ressourcer, at vi er blevet nødt til at gå på kompromis i forhold til at have kapaciteten in-house. Det er først og fremmest frontend- og backend-udvikling og quality assurance, vi gerne vil have til at sidde samme sted,« siger Erik Asbjørn Arvid.

Dribe regner ikke med at få nogle internationale kundeaftaler på plads i år, fordi fokus er på opbygningen af it-afdelingen, men planen er, at man skal have åbnet dialog med mindst to potentielle kunder inden året er omme.

Ingen kommentarer endnu.  Start debatten
Debatten
Log ind for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger