Bankerne kæmper med deres brand som it-arbejdsplads

24. oktober kl. 15:20
Brand matrix
Illustration: Tech Relations.
Når bundlinje er ligegyldigt for målgruppen skal bankerne begynde at kommunikere noget andet end økonomi
Artiklen er ældre end 30 dage

Ingen virksomheder indenfor finans- og revision er at finde i top 10 over de mest attraktive it-arbejdspladser i Version2’s IT Company Rank. For mange af virksomhederne i den finansielle sektor gælder, at kendskabet er højt mens imagescore er lav til moderat. Virksomheder hvor dette forhold er særlig udtalt er det man kan betragte som eroderede employer brands. Og fælles for disse virksomheder er, at de traditionelt har brands, der er rettet mod andre målgrupper end de softwareudviklere, de nu er på jagt efter.

Dette var temaet for en eftermiddagsbriefing i Teknologiens Mediehus, hvor blandt andet analysechef Dennis Roi Hansen, gennemgik de data der er indsamlet i forbindelse med den årlige analyse IT Company Rank. Ud over at udpege problemerne, blev der også talt om løsninger.

"Det er en udfordring, der kan håndteres, men det kræver et skifte i kommunikationen og de EVP’er der typisk har knyttet sig til det at arbejde i den finansielle sektor", siger Dennis Roi Hansen.

Firkantet sagt har virksomheder i den finansielle sektor traditionelt haft økonomisk bundlinje som et overordnet mål. Man har i sektoren henvendt sig til økonomi- og finansmålgrupper som arbejdskraft blandt hvilke, disse mål har givet god mening også i en employer brand-sammenhæng.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Sagen er, at dette er et af de svageste værdier, når man beder it-professionelle om at vurdere, hvad de selv mener, er vigtigst for en attraktiv arbejdsplads. 

it-professionelles jobpræferencer
Illustration: Peopletech.

 

Her kommer balance mellem arbejdsliv og familie, indflydelse og selvstændighed i arbejdet, god ledelse og faglige udfordringer først. Sidst på en liste af 12 værdier ligger faktisk “en dygtig økonomisk og forretningsorienteret ledelse”. Der er dog den detalje at de it-professionelle, der i dag er ansat i finanssektoren og oplyser, at de vægter økonomisk bundlinje som en højere værdi end deres kolleger uden for sektoren.

Som i alle andre brancher bliver it mere og mere definerende for bankernes forretning. Derfor er det vigtigt, at de får rettet deres kommunikation og brandingbudskaber til over for it-målgrupperne.

Den gode nyhed for mange af finansvirksomhederne er, at de er kendte. Opgaven er nu, at gøre dem anerkendte i målgruppen. 

Se oplæg om finans-virksomhedernes brandposition

Teknologiens Mediehus afholdt i september en eftermiddag om netop dette emne. Se eller gense her analysechef Dennis Roi Hansens oplæg: “Hvordan er it-professionelles karrierepræferencer, og hvordan opfatter de finansbranchen?” hvor han med data fra Version2 IT Company Rank analysen tager temperaturen på finansvirksomhedernes employer brand blandt IT-professionelle. Han fortæller også om, hvad der skal til for at aktivere målgruppen i en talent attaction funnel og viser eksempler på, hvordan virksomheder succesfuldt kan kommunikere til målgruppen. 

Ingen kommentarer endnu.  Start debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger