Arla fordobler it-afdelingen på to år - satser på Polen frem for København

19. september kl. 05:00
Arlas hovedkvarter i Viby J
Arlas hovedkontor i Viby J uden for Aarhus. Illustration: PR-Foto / Arla.
På to år er it-afdelingen hos mejerigiganten Arla vokset fra omkring 200 medarbejdere til i dag at være arbejdsplads for knap 500 it-ansatte. Ifølge CIO Torben Fabrin er der ingen nemme løsninger, når man skal skaffe de eftertragtede medarbejdere.

En kombination af mere insourcing og større digitale ambitioner betyder, at it-afdelingen hos mejerikæmpen Arla er vokset til det dobbelte på få år.

I 2020 havde Arla godt 200 it-medarbejdere, men i dag arbejder lige knap 500 ansatte med it i den danske mejerikoncern.

Det er sin sag at skaffe over 200 it-medarbejdere på et brandvarmt jobmarked, og Arla-CIO Torben Fabrin mangler derfor også stadig at ansætte 40 medarbejdere, før han er i mål med virksomhedens ambitioner.

»Man skal være oppe på dupperne for at finde it-folk. Vi vil gerne have en kombination af at have nogle it-folk der kender Arla og kender vores forretning, men samtidig bruge konsulenthuse, hvor det er nemt at skrue op og ned for kapaciteten,« siger Torben Fabrin.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Arlas hovedkontor er placeret i Viby uden for Aarhus, men størstedelen af it-medarbejderne i koncernen er i Gdansk i Polen. Resten fordeler sig mellem Arlas øvrige store markeder i Tyskland, Sverige og England.

Læs også: Mærsk deler kode på Github for at tiltrække it-talenter: »Det er et kæmpe kulturskift«

Polen har i mange år været et eftertragtet land for danske virksomheder, når de skulle finde it-medarbejdere. Men markedet er ved at være støvsuget for mange af talenterne, vurderer Torben Fabrin.

Han fortæller samtidig, at man ikke skal undervurdere brand-værdien hos en virksomhed som Arla, når han skal ud at finde nye medarbejdere.

»Polen er meget eftertragtet, så der oplever vi særligt, at det er svært at finde de it-folk, vi gerne vil have. Arla har et brand i Danmark, og det hjælper i høj grad, når man skal finde de rigtige it-folk. I Polen konkurrerer vi mere på lige fod med andre virksomheder.«

Problemerne er ikke løst ved at flytte til København

Som et af verdens største andelsmejerier mener Torben Fabrin, at Arla har et solidt udgangspunkt, når det handler om at skaffe arbejdskraft. Det er nemlig afgørende med et stort kendskab, hvis man skal tiltrække de eftertragtede it-medarbejdere, lyder det.

»Man skal være klar over, at de markeder, man er på, også generer kendskab som hjælper med at skaffe de folk, man mangler. Tag vores hovedkontor i Gdansk for eksempel. Der råder vi over syv etager i en kæmpe bygning midt i byen. Der har vi et kæmpestort Arla-skilt hængende, og det hjælper på kendskabet. Det betyder, at vi nemmere kan skaffe nye 25 nye medarbejdere der, end hvis vi skulle åbne et helt nyt kontor i et andet land.«

Læs også: Bankdata har sparet 100 millioner kroner på it-drift: »Vi flytter pengene fra drift til udvikling«

Derfor er opgaven også mere besværlig end at åbne et nyt kontor, alene fordi der er mange it-folk.

Mange danske virksomheder har ellers med succes åbnet satellit kontorer i København, for nemmere at kunne få fat på de nyuddannede fra it-uddannelserne i hovedstaden.

Mest bemærkelsesværdigt åbnede Lego forrige år et nyt teknologikontor uden for selskabets berømte højborg i Billund.

Den beslutningen har man dog ikke umiddelbart nogen planer om at følge hos Arla. Ifølge Torben Fabrin risikerer man at stå med de samme rekrutteringsproblemer i en ny by, hvis ikke fundamentet for at skaffe it-medarbejdere er på plads.

»Vi udelukker ikke nogen gode ideer, når det kommer til, hvordan vi tiltrækker de nødvendige ressourcer. Men vi er opmærksomme på, at vi har en stærk tilstedeværelse i Viby og i Polen, og hvis man ikke er i stand til at sikre nogle spændende projekter og bare åbner et nyt kontor, så flytter aben jo med,« siger Torben Fabrin.

»Så alle problemer er ikke klaret ved at åbne en it-hub i København. Så konkurrerer vi pludselig også med Mærsk, Netcompany og alle mulige andre store it-arbejdspladser.«

Arla-CIO’en fastholder dog, at uanset hvor i verden it-kontoret er placeret, så er og bliver det arbejdsopgaverne, der er det centrale trækplaster for langt de fleste it-medarbejdere.

»Jeg oplever, at når folk kan se, at der er et udviklingspotentiale for dem på længere sigt,  betyder det ekstremt meget. Derfor ser jeg det også som én af mine absolut vigtigste prioriteter at sørge for, at alle it-medarbejdere har mulighed for at arbejde med spændende teknologier og projekter og mulighed for, at de har langsigtede karrieremuligheder,« siger han.

Læs også: Danish Crown melder sig klar til skrappe it-sikkerhedskrav: »Vi bygger vores borg højere, tættere og stærkere«

Ingen kommentarer endnu.  Start debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger