Accenture bruger AI til at spotte medarbejdere, der kan være på vej væk 

Foto : Eugene Sergeev, Bigstock

Accenture bruger AI til at spotte medarbejdere, der kan være på vej væk 

Jo bedre du bruger data, jo bedre er du stillet i kampen om talenter, siger HR-direktør.
Brødtekst

Når ledere hos Accenture kigger i deres HR-system, kan de opleve at se et lille flag ud for navnet på en medarbejder. Markeringen betyder, at selskabets AI-system mener, at der er risiko for, at medarbejderen snart siger op. 

Og så er det tid til at tage en snak om trivsel og engagement, forklarer Marianne Fischer-Rasmussen, HR-chef i Accenture.

»Vi har løbende samtaler med vores medarbejdere om trivsel, karriere og så videre. Det her giver et lag ovenpå, hvor vi proaktivt kan tage ekstra samtaler, når der er behov for det.«

AI-systemet er trænet på ikke-personlig, historisk data omkring roller, anciennitet, fagområde med mere i konsulentvirksomheden. På den måde har systemet lært, hvor lang tid en person i en given rolle i et givent land normalt bliver på sin post. 

»En anden faktor kan være, hvornår en person sidst er blevet forfremmet, hvilket også kan forhøje risikoen, hvis der er gået for lang tid,« fortæller Marianne Fischer-Rasmussen.

På den baggrund kan systemet altså beregne, hvilke kolleger der er i højere risiko for at søge væk.

Transparens og tillid

En test af systemet i et af Accentures søsterselskaber viste, at de personer, der blev flagget af systemet var et præcist match med de medarbejdere, der forlod virksomheden i løbet af testperioden. 

»Jeg er faktisk overrasket over, hvor præcise algoritmerne var i testen, og hvor effektivt redskabet kan bruges til de situationer, hvor lederne ikke selv er opmærksomme nok på, at en medarbejder er på vej væk,« siger Marianne Fischer-Rasmussen.

Hverken leder eller medarbejder bliver præsenteret for de konkrete data-punkter, der udløste 'flaget'. Men medarbejderne ved godt, at den såkaldte STAY Conversation handler om et ønske om at fastholde dem, understreger HR-chefen.

»Det handler om at være transparent i forhold til medarbejderen, og tillid er nøgleordet for at bruge sådan et værktøj,« siger hun. 

»Selve samtalen handler ikke om at mistænke personen for at være på vej væk. Den handler om, hvordan personen trives, og om personen har haft tanker om at forlade virksomheden.«

Forecast guider rekrutering

Systemet er blot det seneste skud på stammen for at gøre Accentures HR-afdeling mere datadrevet. 

For at være på forkant med rekrutteringen laver afdelingen i dag konstante forecast på, hvor mange medarbejdere der vil blive brug for. 

»Nogle ting ved vi kommer til at ske. Vi ved, hvor mange opsigelser vi allerede har i systemet. Vi ved, hvor mange er ved at blive ansat. Vi ved, hvilke projekter vi har i pipelinen, og hvilke vi forventer kommer, og vi kan beregne, hvad vi får brug for til dem,« fortæller Marianne Fischer-Rasmussen.  

Dertil kommer så historisk data om, hvor mange medarbejdere har forladt virksomheden i dette og tidligere år. 

»Tilsammen giver det os dynamisk hiring forecast, der forudser, hvor mange medarbejdere, vi har brug for på et givent tidspunkt. Ambitionen er at kunne forudsige seks kvartaler frem i tiden,« siger HR-chefen. 

»Vi laver så også efterfølgende målinger på, hvor præcise vores forecast har været. Og der er selvfølgelig nogle afvigelser, men det viser sig at være rimelig præcist.«

Kamp om talenterne

De databaserede værktøjer vil kun blive mere udbredte i Accentures HR-afdeling. 

»Det betyder, at vi kan træffe bedre beslutninger og drive en bedre forretning. Jo bedre man som virksomhed er til at bruge data, jo bedre er du stillet i kampen om talenterne,« siger Marianne Fischer-Rasmussen, der blandt andet et stort potentiale i at bruge data til at få en bedre forståelse af, hvad der tiltrækker potentielle kandidater til jobs i Accenture. 

»Det kræver samtidig, at HR-medarbejderne er klar til at bruge de data. En ting er at forholde sig til rapporter om, hvad der er sket, og hvorfor det er sket. Men når vi begynder at tale om, hvad der kommer til at ske, eller forebygge at ting sker, så kræver det, at du har mennesker, der er fortrolige med data.«

Samtidig skal alt, hvad der handler om at bruge medarbejderdata, altid skal ske anonymiseret og fuldt transparent for alle, understreger HR-chefen.

»Det skal altid være klart, hvad medarbejderen og virksomheden får ud af det, og det skal være positivt for begge. Det tror jeg også er vigtigt for at andre virksomheder at forstå, for at komme i gang med at bruge medarbejderdata. Det er værdifuldt, men det skal ske med respekt og tillid.«

Prøv PeopleTech

Få 3 ugers gratis og uforpligtende prøveabonnement

Klik her
Marianne Fischer-Rasmussen
Marianne Fischer-Rasmussen
Illustration: Accenture

Marianne Fischer-Rasmussen er HR-chef i Accenture.