Direktør Mathias E. Nielsen.
Direktør Mathias E. Nielsen.

Foto : Glad Teknik

Superspecialister er opskriften på Glad Tekniks succes

På tre år er det lykkedes it-virksomheden Glad Teknik at vokse eksplosivt på baggrund af to simple elementer: ekspresservice og socialt ansvar. Direktøren har selv Asperger syndrom og har vendt det til god forretning.

Jeg bliver mødt af Mathias Emil Nielsen på it-virksomheden Glad Tekniks nye adresse i Hvidovre, hvor han rutineret starter med at vise mig de certificeringer og avisartikler om virksomheden, der pryder de lyse og nyrenoverede lokaler og bekræfter indtrykket af 'en god historie'. Midt i introduktionen begynder hans blik at flakke, og med få lange skridt er han forsvundet om bag disken, hvor en medarbejder er i gang med at tage imod et par beskadigede Mac-opladere af en kunde. Mathias Nielsen tager resolut opladerne i øjesyn og fælder hurtigt dommen, at de er begyndt at blive brune og derfor er kaput.

Han henter hurtigt to nye ladere til kunden, før han vender tilbage til rundturen med et kort ‘undskyld’.

Den lille scene viser meget godt, hvorfor kunderne de seneste tre år er strømmet til: de er glade for den hurtige, no-nonsense service, der giver toppoint på Trustpilot. Glad Teknik har specialiseret sig i at reparere især væske- og slagskader på computere for private og erhvervskunder og kan reparere ni ud af ti skader inden for 24 timer. Og på tre år er virksomheden vokset fra én til 16 ansatte, og det seneste år er bruttofortjenesten vokset med 237 procent.

Scenen i forretningen viser også, at Mathias E. Nielsen er perfektionist og brænder for sit job. Han har selv Asperger syndrom (en mild form for autisme) og langt de fleste ansatte har en eller anden form for socialt handicap, for som ejerlederen siger: "Hvis der er noget, du er dårlig til, er der gerne noget andet, du er rigtig god til".

For få timer i døgnet

Det var først i gymnasiet, Mathias E. Nielsen fik diagnosen efter at være faldet ned i en depression. Hans egen styrke har altid været tal – i 4. klasse havde han færdiggjort hele matematikpensum op til 9. klasse, og inden afslutningen af folkeskolen havde han gennemgået pensum til matematik A og fysik A på gymnasieniveau. Men da han valgte at begynde på Lyngby Tekniske Gymnasium for at få matematik, kemi og fysik på eliteniveau og senere på DTU Space, blev hans perfektionisme en hæmsko, og døgnet havde simpelthen ikke nok timer. Så en depression var nærmest uundgåelig.

Derpå fulgte det ene forløb gennem kommunen efter det andet.

»På et tidspunkt tænkte jeg, at jeg aldrig ville komme til at passe ind i samfundet eller få et job,« siger Mathias E. Nielsen, der var ude at besøge mere end 60 virksomheder for at få en praktikplads i it-branchen.

Efter at have sendt over 100 ansøgninger fandt han endelig en plads på Frederiksberg, hvor han først var i lære i Apple-afdelingen og bagefter i pc-afdelingen.

»Der fandt jeg ud af, at jeg var god til alt det, der er inde i en computer, og blev efter praktikken ansat til at reparere dem.«

Som at udskifte bilen i stedet for dækket

På det tidspunkt boede Mathias E. Nielsen på et kollegieværelse og tumlede lidt med tanker om, hvordan man kunne optimere den support, han arbejdede med på Frederiksberg, og idéen til Glad Teknik begyndte at materialisere sig. 

»Hvorfor udskifte dele, hvis du kan nøjes med at skifte et par komponenter? Det svarer til, at du udskifter hele bilen, hvis dækket er punkteret. Eller at man får en elektriker til at trække helt nye kabler i hele huset, fordi sikringen er gået,« som han siger, mens han peger op på væggen, hvor et stort vægmaleri gengiver en computers indre så naturtro, at jeg først tror, det er et fotografi. 

»Ofte kan vi udføre en mindre operation og dermed hjælpe kunden med at redde data,« forklarer han om Glad Tekniks tilgang og peger på nogle af de detaljerede komponenter.

Med sin far, der driver en revisorvirksomhed, som støtte etablerede Mathias E. Nielsen sin virksomhed i føromtalte kollegieværelse i 2018. Ganske kort tid efter fik han en praktikant, og derfra begyndte det at stikke af. Inden længe flyttede Mathias E. Nielsen i hus i Hvidovre, hvor virksomheden flyttede med, og med det, der svarer til tre-fire fastansatte, omsatte virksomheden for en halv million kroner om måneden.

Vokseværket fortsatte ved hjælp af mund-til-mund-reklame, og i marts 2020 flyttede Glad Teknik ind i de nye lokaler få minutter fra direktørens hjem.

Problemknuseren

I dag er kunderne fordelt 50-50 på private og erhvervskunder, ligesom fordelingen af Apple-computere og pc’er og er fordelt ligeligt. 

Selv er Mathias E. Nielsen gået fra at reparere computere til at bruge det meste af sin tid på drift, oplæring og problemknusning. Den største udfordring undervejs har ifølge direktøren været at oplære flere på én gang. Til gengæld føler han sig helt hjemme, når det kommer til problemløsninger af den konkrete slags.

»Jeg tænker meget i muligheder og finder hurtigt en løsning, hvis der opstår et problem,« siger han og viser mig et stativ til indleverede computere, han selv har designet. Han har også udviklet et system til at sikre, at den enkelt medarbejder ikke har for mange opgaver, ligesom han hurtigt fik sat lydisolerende plader op på lofter og vægge, da en medarbejder begyndte at få ondt i hovedet. Og da kunderne under coronanedlukningen har ønsket endnu kortere servicetid, har han indført både dobbelt og trippel ekspresservice.

Men med Asperger syndrom kan medarbejdernes personlige trivsel være lidt mere udfordrende, så der har Mathias E. Nielsen allieret sig med virksomhedskonsulent Thomas Ryge, som hjælper med at holde øje med, hvordan medarbejderne har det gennem ugentlige møder.

»Vi er gode til at se, hvis en medarbejder ikke har det så godt med at stå i butikken, mens andre er mere udadvendte. Man kan ikke være god til alt,« siger Mathias E. Nielsen om de 16 medarbejdere, der arbejder 8-10-12 timer om ugen og med hver deres specifikke område. 

Naturligt at give det videre

For andre kan det se ud som en stor mundfuld at tage det sociale ansvar, Mathias E. Nielsen tager i sin virksomhed, og som Hvidovre Kommune for nyligt har belønnet virksomheden for med erhvervsprisen Nytårsraketten. Men han ser ikke helt ud til at forstå den bekymring, jeg flager.

»Jeg så, hvordan det ændrede mit liv at være i praktik. Jeg gik fra at tænke, at jeg aldrig ville finde min plads i samfundet, til at finde ud af, hvad jeg er virkelig god til og til i dag at leve af det, jeg brænder for. Den forskel vil jeg gerne gøre for andre,« siger han.

Når Mathias E. Nielsen selv skal forklare sin enorme vækst, handler det om, at han har sørget for aldrig at være underbemandet. 

»Vores grundprincip er, at det ikke skal tage flere uger at få fikset sin computer. Så enten giver vi den en ekstra skalle, eller også ansætter vi,« siger han og understreger, at han indtil nu ikke har haft problemer med at rekruttere.

Sidste år havde han lidt over 100 til samtale, og det vigtigste for ham er, at medarbejderne brænder for det, de laver.

»For der er ikke noget værre end at komme ind og aflevere sin computer til en sur person. Og hvis medarbejderne er glade, er kunderne glade,« lyder den simple opskrift.

I den nærmeste fremtid har han en ambition om, at Glad Teknik bliver et af de værksteder, forsikringsselskaberne henviser til, men for direktøren handler de næste tre år ikke nødvendigvis om at vækste endnu mere, men om kvalitet i opgaveløsningen. 

»Der kan godt sidde flere teknikere her, men vi vil hellere specialisere os på de områder, hvor vi kan gøre en forskel,« siger han.

Prøv PeopleTech

Få 3 ugers gratis og uforpligtende prøveabonnement

Klik her