Spar de dyre kurser: Seks råd til kollegasparring, der virker

Foto : Bigstock

Spar de dyre kurser: Seks råd til kollegasparring, der virker

Videndeling er et mantra i mange virksomheder, men meget viden bliver delt vilkårligt, ustruktureret og forhastet. Skal det lykkes, kræver det en forståelse for, hvordan man overfører viden på modtagerens præmisser. Få seks råd om den gode instruks fra forfatteren til bogen Sidemandsoplæring - Videnddeling i praksis.

Danske virksomheder investerer hvert år tusindvis af timer og milliarder af kroner i efter- og videreuddannelse, men en stor del af den nye viden går tabt på turen fra undervisningslokalet til arbejdspladsen. Det koster nemlig mange kræfter at omsætte den nye viden, så den passer til virksomhedens virkeligheden.

I mange tilfælde ville virksomhederne være meget bedre tjent med at spare de dyre og tidskrævende kurser og i stedet sætte medarbejdernes egen viden, erfaring og kompetencer i spil.

Det mener Line Sander, direktør i konsulentvirksomheden Supplement og forfatter til bogen Sidemandsoplæring – Videndeling i praksis, som netop er udkommet.

»Hvis der i organisationen er medarbejdere, som har de efterspurgte kompetencer, og de lærer at dele deres viden, er sidemandsoplæring en både billigere, nemmere og hurtigere måde at få vigtig viden i omløb på,« vurderer hun.

Line Sander, der er direktør i konsulentvirksomheden Supplement, giver i sin bog gode råd til, hvordan virksomheder kan arbejde struktureret med videndeling og sidemandsoplæring.

Line Sander, der er direktør i konsulentvirksomheden Supplement, giver i sin bog gode råd til, hvordan virksomheder kan arbejde struktureret med videndeling og sidemandsoplæring.

Illustration: Supplement.

Ifølge Line Sander vokser behovet for sidemandsoplæring støt, fordi vi skifter job hyppigere og hyppigere. Således får en tredjedel af danskerne nyt job hvert eneste år. Samtidig er nye it-systemer, organisationsændringer og foranderlige arbejdsgange hverdagskost i langt de fleste virksomheder.

Alt sammen noget, der øger behovet for at lære nyt, og her er sidemandsoplæring et stærk værktøj og en oplagt strategi, når nye medarbejdere skal sættes i gang, og erfarne kolleger omskoles. Men det kræver, at de erfarne ved, hvordan de formidler deres viden og erfaring, forklarer Line Sander.

»Mange virksomheder har fået øjnene op for værdien af videndeling, men overser, at de erfarne medarbejdere, som skal dele deres viden, først og fremmest skal lære, hvordan de kan lære fra sig, så det virker. Derfor ser vi rigtigt meget viden blive delt vilkårligt, ustruktureret eller forhastet. Det er forståeligt nok, for tidspres og manglende tålmodighed betyder, at vi får delt viden uhensigtsmæssig, men konsekvensen er, at der ofte står nye kolleger tilbage drænede og desorienterede,« siger hun.

Hvis det skal lykkes at overlevere viden til sin kollega, må man gå bevidst og struktureret til opgaven og tage udgangspunkt i den viden, kollegaen allerede har, forklarer Line Sander.

I bogen giver hun en række værktøjer og gode eksempler på, hvordan man overfører sin egen viden og erfaring til nye og gamle kolleger på en effektiv og effektfuld måde, så det bliver en god oplevelse både for den, der lærer fra sig, og den, der skal tilegne sig viden.

Seks gode råd

Nedenfor er seks gode råd fra bogen til den gode instruks, hvad enten man kalder det en vejledning, en arbejdsbeskrivelse eller en SOB (Standard Operating Procedure):

I: Fortæl først, hvad formålet med opgaven er, og beskriv, hvordan det ser ud, når opgaver er veludført.

II: Præcisér forudsætningerne for at kunne udføre opgaven. Kræver det særlige kvalifikationer eller konditioner, skal de være lette at identificere. Ikeas samlevejledninger er et klassisk eksempel på denne praksis, fordi den indledes med en række piktogrammer, der blandt andet viser, hvilket værktøj man får brug for.

III: Rangordn informationerne, så de informationer kommer først, der har størst værdi for den, der skal udføre opgaven. Det er ikke nødvendigvis indlysende, hvad det vigtigste er. F.eks. er det allervigtigste, når man ringer 112, hvor ulykken er sket, og hvad der er sket. Det er langt vigtigere end, hvem der er kommet til skade. Alligevel indleder overraskende mange nødstedte med at fortælle netop det.

IV: Tydeliggør rækkefølgen af de krævede handlinger. Hvornår skal hvad gøres, for at opgaven lykkes.

V: Brug punktopstilling. Det gør det nemmere at referere tilbage til tidligere stadier i processen.

VI: Giv mulighed for selvtjek. Hvis der eksisterer tydelige indikatorer på, at de gennemførte handlinger er udført korrekt, så beskriv hvordan et selvtjek kan udføres. Det kan f.eks. være: Hvis du bliver i tvivl om, hvorvidt det er gjort korrekt, kan du tjekke, om lampen lyser, om værdierne er over 30, om hanen er stoppet med at dryppe, eller…

 

Sidemandsoplæring – videndeling i praksis af Line Sander, Gyldendal 180 sider, 299,95 kroner.

Prøv PeopleTech

Få 3 ugers gratis og uforpligtende prøveabonnement

Klik her