Sådan sikrer du trivslen ved medarbejdernes tilbagekomst

Foto : Nanna Skytte

Sådan sikrer du trivslen ved medarbejdernes tilbagekomst

Få en række gode råd til din egen og dine medarbejderes trivsel i forbindelse med, at kontorerne bliver fuldt genbesatte.

Til august må de danske arbejdspladser igen befolkes som før coronapandemien. Men meget vand er løbet gennem åen det seneste år, og nogle af de erfaringer, ledere og medarbejdere har gjort sig undervejs, er blevet samlet op i et forskningsprojekt, som ph.d. Malene Friis Andersen står i spidsen for. Og hun mener, at læringen fra coronakrisen handler om meget andet end digitale værktøjer og hjemmearbejdspladser.

»Ud over at coronakrisen har sat skub i en digital omstilling og overvejelser om nye og mere fleksible måder at arbejde på, kan vi se, at den har affødt en masse tanker om relationer og arbejdsfællesskaber. Det gælder både dem, der primært har arbejdet hjemme og dem, der er mødt ind på arbejdet. Nogle ledere fortæller for eksempel, at de i øget grad har fået øjnene op for, at medarbejderne er forskellige, har forskellige rammer og forskellige behov, og det har fået dem til at tænke over, hvordan de vil bedrive ledelse fremover,« siger Malene Friis Andersen.

På baggrund af 116 interviews med ledere og medarbejdere fra foråret 2020 har Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø i samarbejde med Aalborg Universitet lanceret hjemmesiden Coronatrivsel.dk med viden og værktøjer til håndtering af fremtidens arbejdsliv. 

Nogle af erfaringerne fra de 116 interviews peger på, at lederne under nedlukningen har oplevet, at de havde mere travlt, og at arbejdet fyldte mere end normalt og tog tid fra privatlivet. Ikke mindst i begyndelsen, da stort set alt var usikkert omkring drift, sikkerhed, økonomi, hjemmearbejde osv., som medarbejderne ville have svar på. 

Men forskningsprojektet viser også, at krisen har sat spot på ledernes funktion: 

»Det har været en travl tid med meget overarbejde. Men det har jo også været super meningsfuldt og behovet for ledelse har været meget tydeligt. På den måde er der jo også en bekræftelse i det for mig. Så det har ikke været negativt for min trivsel,« som én svarer.

Med udsigten til at have alle medarbejderne tilbage på kontoret efter sommerferien, er der her nogle råd om fortsat god trivsel fra Coronatrivsel.dk:


3 råd til din trivsel som leder

#1 Brug dine lederkollegaer til sparring omkring ledelsesopgaven i den ekstraordinære tid. De kan sikkert genkende dine udfordringer. Måske de har en god ide, du kan bruge. 

#2 Anerkend din egen indsats. Husk på at det er første gang, du arbejder som leder under en verdensomspændende pandemi. 

#3 Tøm hovedet for tanker ved f.eks. at dyrke motion, gå ture og tilbringe mere tid i naturen. Forskning under coronakrisen peger på, det reducerer bekymringer. 


6 råd til dine medarbejderes trivsel

#1 Arbejd med metoder til at styrke din relation til medarbejderne. En stærk relation gør det nemmere for både dig og dine medarbejdere at tale om mistrivsel i forbindelse med – og efter – coronakrisen. En tillidsfuld og respektfuld relation gør det nemmere for medarbejderne at åbne op om trivselsproblemer.  

#2 Arranger noget socialt for dine medarbejdere. Det behøver ikke være noget stort. Det kan bare være at lave en kagebar i stedet for en fredagsbar eller planlægge en fælles gåtur. 

#3 Anerkend dine medarbejdere. Anerkend dem for at have løst arbejdsopgaverne i en ekstraordinær tid. Det kan både være med rosende ord og små gaver – gør det, der passer bedst til dig. 

#4 Vær løbende opmærksom på medarbejdernes trivsel og tag hurtigt hånd om eventuelle problemer, mens de er små. Overvej at holde løbende 1:1 individuelle trivselssamtaler med dine medarbejdere. 

#5 Vær tydelig og informer ofte om de tiltag, der er igangsat på arbejdspladsen for at reducere smitterisiko, f.eks. hyppigere rengøring og brug af værnemidler, efter I alle er tilbage på kontoret. Følg op på, om tiltagene og retningslinjerne bliver overholdt. 

#6 Vær opmærksom på, at medarbejdere, der har været smittet med corona, ikke bliver stigmatiseret og ekskluderet fra fællesskabet.

 

Prøv PeopleTech

Få 3 ugers gratis og uforpligtende prøveabonnement

Klik her
Coronatrivsel.dk

Forskningsprojekt – Mental Sundhed og Arbejdsfællesskaber under coronakrisen (MESA) – hvor 116 medarbejdere og ledere er blevet interviewet under coronakrisen. 

Forskningsprojektet er støttet af Velliv Foreningen og gennemføres på og drives af Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø i et samarbejde med Aalborg Universitet.

Læs mere om projektet her.