Sådan hjælper du medarbejderne tilbage på kontoret

Sådan hjælper du medarbejderne tilbage på kontoret

Ledere landet over står med en stor opgave, når medarbejderne vender tilbage til kontoret. Efter et år med hjemmearbejde, bobler og begrænset fysisk kontakt begynder vi nu at genåbne samfundet.  Og med genåbningen kommer nye udfordringer. 

Det skriver Børsen.

Fænomenet er af nogle blevet døbt “reentry anxiety”, genåbningsangst, eller “reentry worry”, genåbningsbekymring. For genåbningen af samfundet er for mange blevet forbundet med både nervøsitet, ubehag eller en decideret angst, der ulmer under overfladen.

Det gælder ikke kun i privatlivet, men også på arbejde. Og selvom ledelsesopgaven på distancen har været en udfordring, venter der nu endnu en: at komme tilbage på arbejde.

»Det er relevant for ledere at forstå, at der er flere faser: Det ene er selve genåbningen og tilvænningen. Vi skal ud af hjemmet og ind på en arbejdsplads med støj, vi skal forholde os til andre mennesker igen, og vi skal lære at indgå i fællesskabernes kompromiser igen,« fortæller Malene Friis Andersen, der er arbejdslivsforsker ved Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø.

Til genåbningen af kontoret anbefales følgende fem råd:

1. Husk det individuelle behov

2. Husk teamdialogen

3. Tænk genåbning i faser

4. Sørg for trygge rammer

5. Hav øje for dig selv

https://pro.ing.dk/13085

23. apr 2021 13:30
Prøv PeopleTech

Få 3 ugers gratis og uforpligtende prøveabonnement

Klik her

Branchenyheder

vand sparegris
It-branchen har haft rekordomsætning i 2020, men lønstigningerne hos professionelle er steget mindre end gennemsnittet på arbejdsmarkedet.
Stetoskop iPad
Under coronapandemien har en betydelig del af danskerne arbejdet hjemmefra, og det har haft store konsekvenser for sundheden i befolkningen.
Digitale talenter
Ledere landet over står med en stor opgave, når medarbejderne vender tilbage til kontoret.