Rambølls danske rekrutteringschef: Her kan SMV’erne vinde på rekruttering

Foto : Nanna Skytte

Rambølls danske rekrutteringschef: Her kan SMV’erne vinde på rekruttering

Store, velbrandede arbejdspladser har måske navnet og pengene til i højere grad end de små virksomheder at tiltrække de bedste medarbejdere. Men der ligger mange muligheder for SMV'er i at rekruttere, som de store selskaber ikke har, vurderer Rambølls danske rekrutteringschef Michael Høstved.

Som lille, ukendt virksomhed med få ansatte i provinsen kan det være svært at skulle måle sig med de store virksomheder, som alle kender navn og historie på, når kapløbet er i gang om at finde de bedste talenter og eksperter til sin virksomhed. 

Men netop det ikke-kendte og ikke-beskrevne kan være en fordel for de små- og mellemstore virksomheder, når de skal ud og rekruttere. 

Corona speeder brugen af digital rekruttering op

Det er vurderingen fra Michael Høstved. Han har siden 2018 været recruiting lead i Rambøll Danmark og har tidligere blandt andet arbejdet med rekruttering i flere brancher i SMV-segmentet. 

Michael Høstved, recruiting lead i Rambøll Danmark

Michael Høstved, recruiting lead i Rambøll Danmark

Illustration: Rambøll

»Selvom man er lille, er der rigtigt mange muligheder i rekruttering, som de store ikke har. De store virksomheder har en historie, som alle kender, men den kan være svær at ændre. Som lille virksomhed har du mulighed for, hvis du bruger noget mere energi på at skabe historien, at skræddersy historien til de rigtige kandidater. Din storytelling om virksomheden kan tilpasses efter, hvem du søger,« siger Michael Høstved. 

Det handler ikke om at omskrive historien eller ændre beskrivelsen af virksomheden, men om at skabe et billede af en virksomhed, hvor kandidaten kan passe ind. Det kræver ressourcer at fortælle historien grundigt og rigtigt, men kan ifølge Michael Høstved betale sig. 

»Samtidig har SMV’erne oftere nogle mindre fast definerede arbejdsbeskrivelser af de enkelte roller i virksomheden. Det åbner ofte for en større indflydelse på indholdet af egen rolle, hvilket også kan være et godt unique selling point (UPS) over for kandidaterne,« siger Michael Høstved.

Større fleksibilitet hos de små

En anden fordel for SMV’erne ligger i fleksibiliteten. 

»De store virksomheder har ressourcer til at køre store og velpolerede processer, men der er også en risiko for, at det kan blive nogle meget fastlåste processer. Som SMV har man mulighed for at prøve nogle ting af lidt mere smidigt og fleksibelt i forhold til rekruttering,« siger Michael Høstved. 

Det kan f.eks. være i forhold til at bruge digitale værktøjer i rekrutteringen og at afprøve nye værktøjer, da SMV’ernes testmiljøer er mindre, og de kan hurtigere omstille sig. 

Newsec rekrutterer fortsat nye medarbejdere på trods af corona-krisen: Her er, hvad HR-afdelingen har lært

Generelt er der ifølge Michael Høstved lidt kortere fra tanke til handling, og de små- og mellemstore virksomheder kan f.eks. afprøve brugen af videorekruttering, uden at det skal igennem store it-systemer, hvor kandidater interviewer sig selv online, og den ansættende leder efterfølgende ser det igennem.

Godt ikke at være stor og kendt

Udover fleksibiliteten, der ligger i digital rekruttering og onlinemøder, kan det at være en lille virksomhed også have en anden positiv effekt på at tiltrække kandidater. Den nye teknologi giver nemlig mulighed for, at en kandidat nemt kan komme til at mødes med en fra det øverste ledelseslag i form af et online møde, f.eks. med den administrerende direktør. Den slags tilgængelighed og fleksibilitet vurderer Michael Høstved, at mange kandidater vil være glade for.

SMV’erne kan i det hele taget eksperimentere meget mere end de store og bør også være meget proaktive ifølge Rambøll-chefen.

»Mange kandidater og især nyuddannede er så fokuserede på de store virksomheder med de store navne, at de ikke kan se andre muligheder. Derfor skal man som SMV benytte sig af andre veje. F.eks. i stedet for at vente på at have et jobopslag ude på jobindex, så gå ud og afsøg markedet for egnede kandidater og kontakt dem direkte. Lad være mere at konkurrére på de samme arbejdsgange som de store, men tag bolden over på en anden spillebane,« siger Michael Høstved og tilføjer: 

»Og så husk, at man som SMV ikke kan være det sted, alle drømmer om at arbejde, og det er der faktisk også noget godt i.«

Prøv PeopleTech

Få 3 ugers gratis og uforpligtende prøveabonnement

Klik her