Profilanalysens usual suspects - Ingeniørernes idoler

Foto : Nanna Skytte

Profilanalysens usual suspects - Ingeniørernes idoler

Danske ingeniører har nogle klare favoritter. Det ser vi år efter år i Ingeniørens Profilanalyse. Men hvad er det, ‘the usual suspects’ kan? Vi har spurgt en branding- og en rekrutteringsekspert inden for ingeniørernes sfære, hvorfor det er Tordenskjolds soldater, der præger top-5 gennem 21 år.

Hvis man skal være interessant for ingeniørerne, skal man sørge for, at de hele tiden udvikler sig og føler, at de gør en forskel. 

Sådan lyder den klare konklusion fra partner i rekrutteringsfirmaet Capax Emil Plaugmann på, hvad der i ingeniørernes øjne giver et godt image. 

»Faglig udvikling og store projekter er det, der tænder lyset i øjnene på ingeniørerne,« slår han fast.

I 21 år har Ingeniøren lavet Profilanalysen, og samtlige gange er Novo Nordisk løbet af sted med førstepladsen som landets mest attraktive ingeniørarbejdsplads. Den generelle score på alt fra faglig udvikling over løn og goder til ansvarlighed har ligget højt. 

Men der er også andre virksomheder, der bliver ved med at score højt år efter år. Vi har lavet en optælling af, hvilke brands ingeniørerne har givet den højeste score gennem årene, og fundet frem til en top-5 over, hvem der oftest har ligget i top-5.

Og de fem usual suspects, som alle har ligget i top-5 mere end halvdelen af gangene, er Novo Nordisk, der har ligget i top-5 hele 21 gange, Lego, der har ligget i top-5
13 gange, Novozymes har været med 12 gange ligesom Grundfos, og så endelig Danfoss, der 11 gange har ligget top-5.

»Det er ikke overraskende. De er alle gamle, danske mastodonter med en lang historie,« siger lektor i marketing ved Aarhus Universitet Christina Uldum og peger ligesom Emil Plaugmann på den tunge ingeniørmæssige faglighed.

»De er alle virksomheder, der har sat spot på, at man lærer
og udvikler sig hele livet. Og det er sådan noget, man vægter højt som ingeniør – at man kan dykke ned i sit speciale og blive motiveret af at finde løsninger og alternativer. Det er det, der gør det sjovt at gå på arbejde,« vurderer hun.

Andet i posen end løn

Capax’ speciale er ingeniører og it-specialister, og når Emil Plaugmann skal rekruttere ingeniører, er der ingen tvivl om, at den faglige udvikling vægter rigtigt højt – højere end løn og goder.

»Man kan godt lokke med løn, men efter topskat er det ikke så meget, du kan mærke af 10.000 kr. ekstra i lønposen, så der skal være noget andet i jobbet,« siger han og peger på, at virksomheder som Danfoss og Grundfos ikke er lønførende, men de bedste i hele verden til det, de gør.

»Der er en enorm høj stolthed over pumpen og termostaten, og samtidig har man lykkedes med at optimere produkterne.«

Det bekræftes af Profilanalysen, hvor Grundfos og Danfoss ligger som hhv. nummer 31 og 47 inden for parameteren ‘løn og personalegoder’.  

Når man ser på de forskellige parametre, som ingeniørerne vægter virksomhederne i Profilanalysen efter, ligger ‘gode faglige udfordringer’ da også på andenpladsen. Næst efter god ledelses- og virksomhedskultur er de faglige udfordringer altså det vigtigste for ingeniørerne.

Godt image gennem ledelse

Hvis man ser på dette års analyse, er det netop de fem usual suspects, der ligger i toppen på ‘god ledelses- og virksomheds-
kultur’ – i rækkefølgen: Lego, Novo Nordisk, Grundfos, Novozymes og Danfoss.

»De fem virksomheder kan alle noget på ledelsesfronten,« siger Christina Uldum.

»Hvis man ser på deres ledelser, er det stabile ledere, der ikke foretager sig noget uden at tænke sig godt om. Og selvom Grundfos og Danfoss er teknologikæmper, bliver de ikke opfattet som gammeldags eller umoderne – de råber bare ikke så meget op,« siger hun og peger på Lego som den, der stikker lidt ud. 

Primært skyldes det, at Lego sælger sine produkter direkte til forbrugere og derfor har brug for netop at skille sig ud og være lidt mere synlige.

»Virksomheden havde en lang periode, hvor de kæmpede med at finde ud af, hvordan de skulle forholde sig til nye teknologier, og hvad de skulle betyde for deres kerneprodukt. Men så skete der meget under den karismatiske Jørgen Vig Knudstorp, og nu sidder de solidt i sadlen og har måske mere brug for en Niels B. Christiansen,« forklarer hun.

Emil Plaugmann tilføjer, at han oplever, at coronatrætheden lige nu gør, at ingeniørerne ikke har samme tilhørsforhold til deres arbejdsplads, hvilket udfordrer ledelsesopgaven. Så selvom ingeniørerne søger stor indflydelse og frihed i deres job og ikke bryder sig om ‘micro management’, ser han en direkte kobling mellem, om ledelsen formår at forankre tilhørsforholdet i coronatiden, og om de kan holde på medarbejderne. 

»Det er en svær øvelse med ingeniører, der gerne vil arbejde selvstændigt,« siger han.

Da Lego kørte som smurt i olie

Helt overordnet er alle virksomhederne ifølge lektor Christina Uldum gode til at fortælle deres historie og holde forretningsmæssigt fokus, og fortællingen og det gode image hænger også sammen med virksomhedernes ejerstruktur. 

  • Profilanalysen - idoler
    Illustration: Nanna Skytte

Fælles for flere af dem er, at de er fondsejede. Det signalerer, at de er sunde, stabile og tænker langsigtet, siger hun.

»At man er ejet af en fond, gør, at man har truffet beslutning om, at både værdierne og virksomheden skal sikres på lang sigt.« 

»Image og identitet hænger sammen, så det betyder meget for imaget, hvordan man driver sin virksomhed. Og en af grundene til, at disse virksomheder altid boner ud i toppen, er, at de er gode til at time tingene. De gør og lover ikke noget, de ikke kan levere, og de er tro mod deres baggrund.«

Samtidig betyder fondsejerskabet, at mange virksomheder bruger en del af overskuddet til samfundsnyttige formål og ‘giver tilbage til samfundet’ gennem eksempelvis forskning. 

Så var der lige dengang med Lego og deres markedsføringssamarbejde med Shell og Ferrari, hvor Lego ifølge Christina Uldum havnede i en shitstorm, fordi de glemte, at deres samarbejdspartneres handlinger kunne få betydning for og konflikte med den historie, som Lego gerne vil fortælle. 

»Dér rejste virksomheden sig igen, fordi det trods alt er en bundsolid virksomhed med et internationalt fokus. Samtidig har de fleste af os en forhistorie med gode barndomsminder med Lego, så vi er også villige til at se igennem fingre med nogle ting.«

Sådan fungerer det også lidt, når samtalen drejes ind på bæredygtighed, som alle fem virksomheder er optagede af. Her skiller Lego sig igen ud, fordi de – på trods af ambitioner om at finde alternativer – stadig laver klodser af et »uheldigt« råstof, som lektoren påpeger: 

»Men man kan være bæredygtig på mange måder, og der er det lykkedes virksomheden at slå på historien om, at man ikke smider Legoklodser ud, man giver dem videre.«

At klodserne fremstilles af plast, ser da heller ikke ud til at afspejles i ingeniørernes vurdering af Lego, hvor virksomheden alle år har ligget i top-10 under parameteren ‘ansvarlighed over for omgivelser, miljø og klima’.

Højt at flyve

Når man bevæger sig på bjergets tinde, er der også langt at falde. Men hvad skal der egentlig til for at ødelægge kæledæggernes image?

Begge eksperter peger på, at en regulær shitstorm generelt kan være ret ødelæggende for et brand. Emil Plaugmann peger på Rejsekortet, som for ingeniører tabte alt på gulvet på grund af teknisk uformåenhed. 

Et andet eksempel, han nævner, er en større rådgivende ingeniørvirksomhed, der på et tidspunkt arbejdede med offshore og lavede en regnefejl, som gjorde, at noget skulle pilles ned igen.

»De kom aldrig rigtigt igen på offshore-
området. Ligesom det blev rigtigt svært for Rejsekortet at rekruttere, fordi der manglede noget på det faglige område,« siger Emil Plaugmann, der også mener, at det tæller kraftigt ned, hvis en virksomhed har dårlig etik eller stjålet af kassen. 

For vores fem usual suspects kunne det for eksempel være Novo Nordisk, der mistede et af sine vigtigste patenter, eller at en af virksomhederne blev disruptet digitalt eller endnu værre: blev taget i at udnytte de svageste i samfundet og ikke have styr på sin CSR, vurderer Emil Plaugmann. 

Men for både ham og Christina Uldum at se skal der meget til at ødelægge et image, der er blevet opbygget over så mange år.

»Hvis man én gang har haft den position,
hvor omverdenen ser med positive briller på én, har man meget goodwill, og så skal der rigtigt meget til at ødelægge det. Ikke som for Danske Bank eller Jensens Bøfhus, der faldt hurtigt,« siger lektoren.

Af de fem top-5-virksomheder vurderer hun Lego til at være den mest sårbare, fordi de sælger direkte til forbrugerne – som er nådesløse, fordi forbrugertrends skifter ustandseligt.

»Men alt afhænger af, hvordan man håndterer det. Og der har de alle fem dygtige direktører, der vil kunne håndtere en shitstorm,« siger hun.

Solid identitet går aldrig af mode

Når det kommer til løn og personalegoder, ligger hverken Grundfos eller Danfoss som sagt i toppen. Det gør til gengæld Novo Nordisk, der har ligget fast på førstepladsen i alle årene skarpt forfulgt af Novozymes, der delvist er ejet af Novo Nordisk Foundation.

For Lego har det været en lidt anderledes historie, hvor virksomheden for 15 år siden lå på en 64.-plads og i løbet af de sene 00’ere formåede at kravle op i top-10 og i år ligger på en andenplads.

Men begge eksperter peger altså på, at det ikke er det, der gør præcis disse fem virksomheder til ingeniørernes idoler år efter år.

»Den gode, solide identitet bliver ikke forældet,« slår Christina Uldum fast. 

»Som jobsøger vil man gerne have en arbejdsplads, der er troværdig, og vi kan se, at disse virksomheder er gode til at holde på folk. Både på grund af den faglige udvikling, innovationsgraden, fokus på bæredygtighed, og fordi man har mulighed for at rykke rundt i virksomheden – både i ind- og udland. Så når man ser på de her virksomheder, er de en legeplads for en ingeniør,« lyder den endelige dom.

Se eller gense kåringen af årets vindere af Profilanalysen:

 

Download Profilanalysen og læs hvordan du evt. bestiller en gennemgang af din virksomheds brand målt op imod ingeniør-målgrupperne.

https://ing.dk/fokus/profilanalysen-2021

Prøv PeopleTech

Få 3 ugers gratis og uforpligtende prøveabonnement

Klik her
Download Profilanalysen
Profilanalysen 2021
Illustration: Teknologiens Mediehus

Få værdifuld indsigt i, hvordan netop din virksomhed opfattes af landets ingeniører. Imageanalysen afslører, hvordan Danmarks 111 største ingeniørvirksomheder klarer sig inden for kendskab og performance.

Download Profilanalysen og bestil en gennemgang af hvordan din virksomheds brand har det i forhold til ingeniør-målgrupperne.

https://ing.dk/fokus/profilanalysen-2021

 

 

Virksomheder, der har ligget i top-5 flest gange alle 21 år:
  • Novo Nordisk (21 gange)
  • Lego (13 gange)
  • Novozymes (12 gange)
  • Grundfos (12 gange)
  • Danfoss (11 gange)
Top-5 2021
  1. Novo Nordisk
  2. Lego
  3. Novozymes
  4. Grundfos
  5. DTU