Fremtidens efteruddannelse bliver som arbejdslivet under corona

Foto : Nanna Skytte

Fremtidens efteruddannelse bliver som arbejdslivet under corona

De senere år har kursusmarkedet ændret sig takket være de digitale muligheder. Corona fremmer udviklingen i retning af blended learning.

Inden for de seneste år har kursusmarkedet været igennem en langsom forvandling.

Vi har sagt farvel til ugelange internatkurser og goddag til efteruddannelsesforløb, der i stigende grad ligner den hverdag, mange af os er blevet dus med gennem det seneste halve års tid. Kursusforløb, der veksler mellem online hjemmestudier, virtuelle møder og kursusdage, hvor deltagerne mødes i den virkelige verden.

Blended learning hedder undervisningsformen, som har været på fremmarch et stykke tid, og som på grund af coronapandemien har speedet forvandlingen op.

Det mærker de i høj grad på Det Nationale Videncenter for e-læring, fortæller specialkonsulent Daniella Tasic Hansen:

»Vi kan ikke dokumentere det med tørre tal, men vi mærker en øget interesse for, hvordan man tilrettelægger blended learning. Så jo, vores oplevelse er, at erfaringerne fra nedlukningen har givet folk en idé om, at det kan vi bruge fremadrettet.«

Det er nu ikke udelukkende coronaen, der har hjulpet de blandede uddannelsesforløb på vej. Blended learning er blevet anvendt som begreb siden årtusindskiftet, hvor teknologien i højere grad gjorde e-læring muligt, forklarer Daniella Tasic Hansen:

»Det er dog først nu, at det for alvor er kommet i fokus mere bredt på uddannelsesinstitutionerne, og vi mærker en øget efterspørgsel.«

Simone Toftegaard er digital konsulent hos konsulent- og kursusvirksomheden Mannaz, og hun kan fortælle, at deres kunder også har fået større og større fokus på forløb, der mikser digital læring, e-learning, virtuel undervisning og egentlige kursusdage. Det er ligeledes hendes opfattelse, at coronaen har sat ekstra skub i interessen:

»Det har fået mange virksomheder, som har overvejet muligheden, til rent faktisk at hoppe ud i det virtuelle, fordi de gerne vil give medarbejderne et kompetenceløft, men har haft svært ved at bruge de traditionelle forløb på grund af corona.«

Fleksibel og målrettet

Når det er sagt, er der dog langt vigtigere årsager til, at kursusmarkedet er ved at slå ind på en ny kurs. Først og fremmest handler det om teknologi. For uden computer og internet var denne forvandling slet ikke mulig. Teknologien har været klar nogle år, men i løbet af det seneste halve års tid har rigtig mange af os opdaget, at det faktisk kan lade sig gøre at holde møder med kolleger og kunder hjemme fra computeren.

Vekselvirkningen mellem fysiske møder, virtuel undervisning og selvstudier ved computeren udgør rygraden i blended learning, og det er meget vigtigt at forstå fordelene ved de forskellige tilgange og få dem til at spille sammen, hvis udbyttet skal være godt, forklarer Daniella Tasic Hansen:

»Man skal overveje, hvad der egner sig bedst til det fysiske møde, og hvad der bedst afvikles virtuelt. Endelig er det afgørende at skabe en sammenhæng mellem det, der foregår online og det fysiske fremmøde. Det lyder banalt, men tænker man ikke over det, kan det blive et meget fragmenteret forløb,« forklarer hun og eksemplificerer:

»Hvis kursisterne f.eks. har læst teori og løst opgaver virtuelt, skal man sørge for at starte den fysiske undervisning på et lidt højere videnniveau, hvor man diskuterer og analyserer. Så hver enkelt får en forståelse for teorien hjemme, mens det fysiske møde bliver brugt til dialog og analyse.«

Begge eksperter peger på, at blended learning udmærker sig ved at være fleksibel og målrettet den enkelte.

Som kursist kan man træde ind i det virtuelle læringsrum, når det passer én bedst, eller hvis man har brug for at læse forud. Ligeledes tæller det på plussiden, at kursister, der bor i den anden ende af landet, har mulighed for at deltage, fordi det fysiske fremmøde er begrænset.

Større udbytte

Kursusudbyttet er faktisk også større af blended learning-forløb end på rent fysiske kurser og rent virtuelle kurser, påpeger Simone Toftegaard:

»Videnløftet er cirka lige stort på alle tre kursustyper, men når vi efter et stykke tid måler igen, så viser det sig, at folk, der har været på enten et blended eller et rent virtuelt forløb, bedre husker, hvad de har lært, og oftere implementerer det lærte i deres daglige arbejde.«

Hun mener, at det sandsynligvis skyldes, at disse forløb ofte strækker sig over en lang periode:

»Hvis man på to dage gennemgår ti temaer, kan det nemt blive rodet sammen i én pærevælling, men har man ti måneder, hvor man tager et tema ad gangen, så kan man nå at dykke lidt mere ned i hver enkelt tema.

Daniella Tasic Hansen udpeger også blended learning som sin favorit:

»Her kan man bruge det bedste fra begge verdener. Det fysiske møde er f.eks. godt til mundtlig dialog og uformelt samvær, som styrker relationerne, mens online-delen kan bruges til refleksion alene eller gruppevis. Her kan man også få vejledning af sin underviser og arbejde med skriftlige opgaver og øvelser, når det passer en.«

Derfor tror hun også, at vi kommer til at se meget mere til denne undervisningsform:

»I forbindelse med nedlukningen så vi, at den fleksible organisering af arbejdet fungerer godt, og flere virksomheder har besluttet at fortsætte med fleksible arbejdsformer. Derfor håber og tror jeg, at man vil fastholde nogle af de positive erfaringer med hensyn til mere fleksibilitet og erfaringerne, der viser, at det fysiske samvær også er uhyre vigtigt for at etablere gode og trygge relationer.«

Prøv PeopleTech

Få 3 ugers gratis og uforpligtende prøveabonnement

Klik her