Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning.

Vi skal kunne bo på landet uden bil (nr. 2)

27. april kl. 05:00
Vi cykler i Danmark knapt en femtedel mindre i dag sammenlignet med for 30 år siden
Illustration: NewTimeStudio/Bigstock.
»Der er ikke mange i dagens Danmark, som er parate til at udfordre dogmet om, at man da skal have en bil for at bo uden for byerne. Men det er vi. Selvfølgelig skal man kunne bo på landet i Danmark i 2022 på en grøn og klimavenlig måde.« Sådan lyder det fra Jane Kofod, der er projekt- og engagementschef i Cyklistforbundet, i dette synspunkt.
Artiklen er ældre end 30 dage

”Cykling gør samfundet rigere. Der er ikke meget, der som cykling er en del af løsningen på en lang række af de problemer, vi har i den vestlige verden. At cykle er godt for klimaet. Det hjælper mod trængsel. Det er rigtig godt for sundheden. Og i det hele taget er det at cykle bare godt for samfundet.”

Det kunne være noget, som vi i Cyklistforbundet havde sagt. Det er det heldigvis ikke. Det er transportminister Trine Bramsens ord i et Synspunkt her hos Mobility Tech. Tak for det – og lad os så komme i arbejdstøjet. For vi kan ikke tage den danske cykelkultur for givet. 

Cykling har gennem generationer været med til at præge vores byer i en positiv retning og givet os byer, som er rare at være i, og hvor vi som borgere er i øjenhøjde med hinanden. Heldigvis er der i de store byer kommet flere cyklister. Men det er en udvikling, som ikke er kommet af sig selv. De personlige valg har ikke stået alene. De er blevet understøttet af cykelvenlige politiske beslutninger, der fx har sikret flere og bedre cykelstier. 

Desværre ser det på landsplan anderledes ud. Vi cykler i Danmark knapt en femtedel mindre i dag sammenlignet med for 30 år siden. Hvor danskerne ifølge Vejdirektoratet cyklede 3,43 mia. km i 1990, var det tal i 2020 faldet til 2,85 mia. km. Det er et fald på 16,9 %.

Artiklen fortsætter efter annoncen

I en tid, hvor så mange danskere kæmper med diabetes, hjertekarsygdomme og andre livsstilssygdomme, og hvor inaktivitet er den næststørste dræber efter rygning, er det en dybt bekymrende udvikling. Ikke mindst fordi vi samtidig ser en udvikling, hvor også børn cykler markant mindre end før, og hvor unge i høj grad foretrækker bil frem for grøn og aktiv transport med cyklen. For al erfaring viser, at får vi ikke cyklen som fast følgesvend i barndommen, bliver den typisk heller ikke en del af vores voksenliv.

Byg cykelstier i eget tracé

Forklaringerne på det store fald er mange og komplicerede. Vi bor længere væk fra vores arbejdspladser i dag, og bilparken er eksploderet. Børn har fået længere til skole, fordi skoler er lagt sammen. Trafikken er med stadig flere, større og hurtigere biler steget enormt og presser cyklister. Det sidste er vigtigt at bide mærke i, fordi utryghed ifølge Vejdirektoratet er en af de fem hovedårsager til, at cyklister holder op med at cykle.

Det er ikke umuligt at vende udviklingen og få danskerne op på cyklen igen. Mange bilture ville snildt kunne tages på en (el-)cykel. Over halvdelen af bilturene er ifølge Danmarks Statistik ti km eller kortere, og hver 3. er under fem km. Samtidig går el-cyklen med den større radius en regulær sejrsgang over landet. El-cykler er for længst gået fra at være noget for ældre og svagelige til en cykel for alle.

Men det kræver en politisk vision, en vilje og nogle skarpe beslutninger. 

Ifølge en undersøgelse om cyklisters adfærd, som bliver offentliggjort til maj af bl.a. Mogens Fosgerau, Københavns Universitet, står det klart, at infrastruktur betyder meget for, hvor meget der bliver cyklet*. Mogens Fosgerau siger til det seneste nummer af Cyklistforbundets blad CYKLISTER

”Det er meget attraktivt for cyklister at cykle adskilt fra bilerne og i grønne omgivelser. Vi kan se i vores tal, at cyklister undgår at cykle på en trafikeret landevej, hvor de ikke er adskilt fra bilerne. Det er faktisk sådan, at hvis man bygger en cykelsti i sit eget tracé (adskilt fra biler. red), i grønne omgivelser, er folk parate til at køre en omvej for at køre netop der.”

Bo på landet uden bil

Der er ikke mange, som er parate til at udfordre dogmet om, at man da ikke kan bo uden for de større byer uden en bil. Men det vil vi. Selvfølgelig skal man kunne bo på landet i Danmark i 2022 på en grøn og klimavenlig måde. 

Derfor er det så deprimerende at læse Sara Brøndum de Reybekills fortælling i CYKLISTER 2/2022. For fem år siden flyttede hun med mand og barn fra Aarhus til Laven. De faldt for Laven efter at have undersøgt, hvor meget hus de kunne få for pengene i en passende afstand fra den jyske hovedstad. Desværre havde de ikke taget cykelforholdene i ed:

”Vi havde planer om at købe en el-cykel, så vi kunne køre vores børn til og fra daginstitution. Og med tiden skulle de selv cykle i skole og til fodbold. Men det er vi ikke sikre på, at de skal. Der er tre veje ud af Laven, og ingen af stederne er der cykelsti. Her er mange bakker og sving med dårlige oversigtsforhold, som gør det farligt at cykle,” siger Sara Brøndum de Reybekill.

Det er vist, hvad man på godt gammeldags dansk kalder at sidde med håret i postkassen – og det er træls, hvis man meget hellere vil have håret under en cykelhjelm. En elcykel gør det realistisk at cykle 10-15-20 km. ind til job, sport, kultur og indkøb i indkøb. Lad os få nogle flere cykelstier adskilt fra bilerne ud og ind af de større byer. 

FAKTA: SÅ MEGET MINDRE CYKLER VI
  • Set i forhold til antal cyklede kilometer pr. dag er cykling hos de 10-17-årige faldet med 24,5 % over en ti-årig periode (2009-2019), mens antallet af cykelture pr. dag i samme periode er faldet med 31,9 % (Cyklistforbundet / DTU’s transportvaneundersøgelse, 2021)
  • De 16-24-åriges brug af bil på tre år er steget med 14,7 %, mens brug af cykel er faldet med 15,1 % (Danske Regioner / DTU’s transportvaneundersøgelse, 2019)
  • Der blev i Danmark cyklet 3,43 mia. km i 1990. I 2020 var det tal faldet med 16,9 % til 2,85 mia. km. (Vejdirektoratet)
FAKTA: CYKLISTFORBUNDET UNDERSØGER CYKELVENLIG BYUDVILING

Hvordan nye byområder planlægges og eksisterende byområder udvikles, gør en stor forskel for, hvor mange cykler i hverdagen. Cyklistforbundet undersøger i et nyt to-årigt projekt, hvordan man kan skabe gode cykelbyer. Projektet, der er støttet af den statslige Cykelpulje 2021, skal kvalificere byplanlæggere i kommunalt og øvrigt regi til at udvikle mere cykelvenlige kvarterer og stationsområder.

*/ Forskningen er gennemført af Mogens Fosgerau, Københavns Universitet, sammen med Mads Paulsen, Thomas Kjær Rasmussen og Miroslawa Lukawska fra DTU. 

Ingen kommentarer endnu.  Start debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger