Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning.

Vi skal bruge energien klogere – og styrke den kollektive transport nu

Skatteministeriet
Illustration: Skatteministeriet.
Karsten Lauritzen, der er branchedirektør i DI Transport, deler i dette synspunkt sine tanker om, hvordan vi kan styrke den kollektive transport efter coronakrisen.
Synspunkt21. marts kl. 05:02
errorÆldre end 30 dage

Under coronakrisen har mange danskere valgt den kollektive transport fra og bilen til. Nu er det tid til at gøre det modsatte.

Den seneste tids tragiske udvikling i Ukraine har givet os store bekymringer. Det gør ondt at se ukrainerne på flugt og et land blive ødelagt. Samtidig mærker vi konsekvenserne af sanktionerne mod Rusland og den sigende usikkerhed om energiforsyningen. Det gælder også transportsektoren.

De høje brændstofpriser udfordrer allerede mange familier og virksomheder. Og krigen illustrer, hvor sårbare vores energimæssige forsyningskæder er. Vi har som samfund forsømt at være opmærksom på sammenhængen mellem energiforsyning og sikkerhedspolitik. Løsningerne på langt sigt er øget grøn dansk energiproduktion og flere grønne drivmidler  i vores fly, tog og køretøjer. På kort sigt skal vi bruge den energi, vi har til rådighed ekstra klogt. Heldigvis er der meget, vi kan gøre.

Flere skal vælge tog, metro og bus

En løsning er, at flere igen vælger at benytte kollektiv transport. Det har betydning for energiforbruget og kan tage toppen af efterspørgslen på brændstof. Nogle har måske mulighed for at tage toget eller bussen til arbejde i stedet for bilen. Andre kan måske vælge cyklen, når de skal handle. Og det er faktisk både praktisk, billigt og hyggeligt at køre kollektivt.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Mange af os kan justere vores transportvaner en smule og vælge flere grønne alternativer. Og det er noget, vi kan starte med allerede i dag. Derfor bør man fra politisk hold gøre det mere attraktivt for flere at benytte kollektiv transport.

Tiltræk passagerer med billigere billetter

Gennem flere år er det blevet dyrere at rejse med bus og tog, mens det er blevet billigere at vælge bilen.

 

Selvom den nuværende situation med øgede brændstofpriser mindsker den prisforskel, er der stadig meget vi kan gøre for at få flere til at vælge kollektiv transport.

Noget vi kan gøre med kort varsel er at tilbyde særlige rabatter og kampagner overfor udvalgte målgrupper eller på særlige ruter. Det har vi set før, hvordan billige sommerpas/billetter gjorde det attraktivt for mange at vælge den kollektive transport rundt i Danmark i sommerperioden.  

Flere afgange og bedre service

Billigere billetter kan dog ikke stå alene. Skal flere vælge den kollektive trafik til, er det vigtigt, at du oplever en sammenhæng mellem transportformere, at der er hyppige afgange, og at du kommer hurtigt frem – set i forhold til en tur med bil.

Vi er vant til, at det tager lang tid at ændre på det kollektive trafiktilbud. I denne situation kan vi imidlertid være nød til at undersøge, hvordan vi hurtigt kan give danskerne øget frekvens og mere attraktiv kollektiv transport. Måske skal vi se stort på, om bussen har en anden farve, hvis den til gengæld sikrer, at stoppestedet betjenes hvert kvarter fremfor hver halve time.

Store arbejdspladser og uddannelsesinstitutioner er oplagte samarbejdspartnere. De har interesse i, at deres medarbejdere og elever fortsat møder frem og ønsker ikke, at de høje brændstofpriser holder dem hjemme. Det kunne være spændende, hvis den nuværende situation er anledning til nytænkning i samarbejdsformer og innovative løsninger i den kollektive trafik.  

Kombiner med cykel og samkørsel

Noget af det, der kan gøre den samlede rejse hurtigere, er at kombinere kollektiv transport med andre transportformer. Det kan være, at flere kan køre sammen til stationen, eller at du cykler til stationen og tager cyklen gratis med S-toget eller bussen. Mange danskere kender ikke mulighederne for samkørsel, cykelmedtagning eller flextrafik i landområder.

Virksomheder kan også hjælpe deres medarbejdere ved aktivt at arbejde med at forbedre mobilitetsmulighederne omkring arbejdspladsen. De kan f.eks. stille løbehjul eller cykler til rådighed til de medarbejdere, der skal til den nærliggende station, eller samarbejde med en udbyder af samkørsel, så medarbejdere let kan køre sammen til og fra arbejdspladsen.

Byt bilen ud med cyklen i fritiden

Vi kan hver især også bruge energien klogere i fritiden. Næsten halvdelen af alle bilture er under 10 kilometer. Vi har vænnet os til at bruge bilen til kortere ture som indkøb og til fritidsaktiviteter, når den alligevel står i garagen. Men hvis vi bytter bilen ud med cyklen i fritiden, kan vi skære lidt af benzinforbruget – og gøre noget godt for klimaet og privatøkonomien.

Ingen kommentarer endnu.  Start debatten
Debatten
Log ind for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger