Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning.

Stadigt større og tungere biler udfordrer trafiksikkerhed, bymiljø og klima

7. september 2022 kl. 05:001
Traffic Highway
Illustration: Bigstock.
Målsætninger om CO2-neutrale byer og bedre trafiksikkerhed står øverst på den offentlige dagsorden. Tendensen til, at bilerne bliver større og tungere, især på grund af flere tunge SUV'er gør det sværere at nå disse målsætninger. Mens der er lavet hundredvis af analyser om efterspørgslen efter elbiler, er motivationen for køb af de store biler fortsat uklar og underbelyst. Dette synspunkt ser på de faktorer, der fører til køb af større biler og på, hvad der kan gøres for at stoppe denne tendens.
Artiklen er ældre end 30 dage

Vil du bidrage til debatten med et synspunkt? Så skriv til vores PRO debatredaktion på pro-sekretariat@ing.dk

I løbet af de sidste tyve år er bilers størrelse og vægt steget markant. I år 2000 vejede mindre end 2% af bilerne i Danmark mere end 1.500 kg. I dag er dette tal steget til næsten 17% (Danmarks Statistik, egen beregning). Alt tyder på, at denne tendens fortsætter, ikke mindst på grund af det stigende antal store plug-in hybridbiler, som optager flere og flere offentlige ladestandere i de danske byer.

Læs hele artiklen

MobilityTech er målrettet professionelle, der arbejder med transport- og trafikløsninger.

Få 3 ugers gratis prøveabonnement. Betalingskort er ikke påkrævet, og du bliver ikke flyttet til et betalt abonnement efterfølgende.

Du kan også få tilsendt et tilbud til dig.

Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til MobilityTech
Alt indhold på MobilityTech er åbent for dig, så du kan nyde det fra din computer, tablet eller mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Nyheder, interviews, tendenshistorier og meget mere, leveret til din indbakke.
Adgang til andre medier
Hver måned får du 6 klip, som kan bruges til permanent at låse op for indhold på vores andre medier.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre professionelle.
1 kommentar.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
1
7. september 2022 kl. 10:11

Meget interessant undersøgelse. Og meget interessante tanker. Ud over at begrænse parkeringspladserne kunne man jo også begrænse antallet af veje og gader, hvor den slags biler må køre. F.eks. ved at indføre såkaldte "cykelgader", hvor bilerne kun må færdes på cyklisternes præmisser og hvor overhaling er forbudt (for bilister). Her kunne man (f.eks. via nummerpladegenkendelse) simpelthen lukke for bilernes gennemkørsel, ved at køre poller op eller sænke bomme ned (kombineret med signalanlæg selvfølgelig). Generelt kunne man også sænke hastighedsniveauet i alt hvad der bare minder om bymæssig begyggelse, så hastigheden er mere i sync med cyklisternes. Det ville både sænke energiforbruget, øge sikkerheden og gøre det mindre interessant at bruge bilerne inde i byerne, da køretiden stort set bliver lige så lang som cyklisternes. Omvendt skal der gives markant mere plads til cyklister. Jeg kender personligt flere, som næsten ikke tør at cykle længere, fordi cykelstierne i myldretiden er så overfyldte at folk cykler i 3 rækker ved siden af hinanden. Et enkelt nys, en enkel slinger - og et massestyrt er foreprogrammeret. Samtidig optager parkerede biler uforholdsmæssig megen plads. Også den kollektive trafik skal styrkes: Flere busbaner, grøn bølge for busserne / letbanerne i lyskryds og højere hastigheder (end 50km/t) til busserne, så "dør til dør"-rejsetiden bliver sammenligneligt med bilens. Og så - sidst men ikke mindst - (og man tør jo næsten ikke sige det længere) road pricing, som selvfølgelig skal afspejle ikke bare bilens CO2 udledning men også dens størrelse. Men det er der jo åbenbart ingen der tør indføre.