Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning.

Skattestyrelsens seneste afgørelse var dråben: Sæt lademarkedet for elbiler frit

2. november kl. 05:00
Drivkraft Danmark
I stedet for at reparere mere på den gamle lovgivning, ønsker Drivkraft Danmark et helt nyt regelsæt, hvor elafgiften ikke betales til at starte med. Det vil sætte lademarkedet frit, så det at købe en ladeboks fremover ikke er anderledes end at købe en tørretumbler eller fladskærm. Så kan ladeoperatørerne i stedet fokusere på det, som giver ekstraværdi for forbrugeren som god service og hurtig udbedring af fejl på ladeboksen. Illustration: Drivkraft Danmark.
Artiklen er ældre end 30 dage

Så gik den ikke længere. Et nyt bindende svar fra Skattestyrelsen ser ud til at være det sidste søm i ligkisten for lovgivningen om afgiftsrefusion for opladning af elbiler. 

Lovgivningen er, siden den blev indført i 2012, konstant blevet nyfortolket af skattemyndighederne, fordi den fra starten har været både uforståelig og nu også åbenlyst urimelig. Tiden er derfor inde til en helt ny lovgivning, som giver branchen klare rammer. 

Ulige konkurrencevilkår

Som reglerne har været indtil nu, får en ladeoperatør, som står for driften af en ladeboks, refusion for den elafgift, som forbrugeren har betalt for at oplade elbilen. Besparelsen sender ladeoperatøren retur til kunden. 

Det har været branchens opfattelse, at der også var refusion for den moms, som forbrugeren havde betalt af selve elafgiften. Det er logisk. Hvis du får en afgift retur, som du ikke skal betale, er det kun rimeligt, at du får hele afgiften retur inklusiv den moms, du har betalt. Denne tolkning blev også understøttet af tidligere bindende svar fra Skattestyrelsen. 

Artiklen fortsætter efter annoncen

Men noget overraskende nåede Skattestyrelsen for nylig frem til en ny afgørelse: At en ladeoperatør ikke kan få refusion for mere moms, end der er betalt i salgsmoms. Det gøres med henvisning til EU’s momsregler. Svaret skaber med et trylleslag fuldstændig ulige konkurrencevilkår på opladningsmarkedet. 

For de ladeoperatører, der alene har specialiseret sig i at drifte hjemmeladebokse, har i dag så konkurrencedygtige priser, at salgsmomsen i de fleste tilfælde er mindre end momsen på elafgiften. Der er eksempelvis kun 20 kr. moms på et månedligt serviceabonnement til 100 kr., mens momsen af elafgiften for en gennemsnitsbilist udgør ca. 50 kr. om måneden – en forskel på minus 30 kr., som nu ikke kan refunderes til elbilisterne.

Strider mod lovgivningens intention

Ladeoperatører, der tilbyder abonnementer med både hjemmeladning og ladning på farten eller har en aftale om at levere strøm til husstandens samlede forbrug, sender en større regning til forbrugeren, som gør det muligt at få hele momsen retur. 

Det er både ulogisk og urimeligt. Og det er i direkte modstrid med intentionen med lovgivningen, hvori det eksplicit fremgår af lovbemærkningerne, at der var et stort ønske om frit valg af el-leverandør.   

Selvom intentionen var god, har lovgivningen fra start været forfejlet, fordi den har været utrolig upræcis. På den ene side har lovgivningen sikret lave opladningspriser, men på den anden har den udgjort et mærkeligt miskmask af regler og løbende fortolkninger. 

Det er en meget udansk måde at lovgive på, fordi det skaber usikkerhed: Hvad kan refunderes hvornår, og hvorfor skal man betale mindre for strømmen, hvis man har et firma til at drive sin ladeboks end hvis man selv gør det? 

Sæt lademarkedet frit

Derfor bør vi slet ikke reparere på den nuværende lovgivning, men se på langsigtede og præcise regler. I stedet for et system hvor ladeoperatører skal være garant for, at forbrugeren får refunderet de afgifter, der betales for opladningen af elbilen, ønsker vi en regelsæt, hvor elafgiften ikke betales til at starte med. Det vil sætte lademarkedet frit, så det at købe en ladeboks fremover ikke er anderledes end at købe en tørretumbler eller fladskærm. Så kan ladeoperatørerne i stedet fokusere på det, som giver ekstraværdi for forbrugeren - fx god service, hurtig udbedring af fejl på ladeboksen, smart opladning mv. 

Eldrup-kommissionen havde to løsninger på problemet, der har været politisk kendt i årevis. Enten skulle der anvendes en bimåler, som nøjagtigt kan registrere, hvor meget el, der anvendes til at oplade elbilen. Eller også skulle der anvendes samme ordning, som vi kender fra elopvarmning af huse, hvor der kun betales minimumsafgift på forbrug over 4.000 kWh.

I takt med at flere husstande får individuelle varmepumper som primær opvarmning, vil den løsning under alle omstændigheder blive mere udbredt. Udfordringen er de husstande, der i dag bruger meget lidt strøm og dermed ikke nødvendigvis undgår at betale elafgift på en del af opladningen af elbilen. Den udfordring er der imidlertid også for elvarmekunder i dag og kunne løses ved at tage højde for beboersammensætningen eller sænke grænsen for minimumsafgiften. 

Under alle omstændigheder skal det nye Folketing finde en løsning, som sætter markedet for opladning af elbiler frit, og som giver forbrugerne fuldstændigt frie hænder til at sammensætte egen opladning, både hjemme og på farten. De har indtil næste sommer, hvor den midlertidige fjernelse af elafgiften ophører. Drivkraft Danmark vil i hvert fald arbejde for, at emnet kommer på dagsordenen for de nyvalgte politikere.

Vil du bidrage til debatten med et synspunkt? Så skriv til vores PRO debatredaktion på pro-sekretariat@ing.dk

Ingen kommentarer endnu.  Start debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger