Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning.

Plugin-hybridbiler er en sovepude for virksomhederne og en personalegode for medarbejderne

23. februar 2022 kl. 05:45
LeasePlan Danmark
Illustration: LeasePlan Danmark.
Holdningerne til el- og plugin-hybridbiler er mange, og debatten går særligt på, hvor grønne de reelt er. En vigtig pointe er dog også, at mange virksomhedsflåder faktisk heller ikke er så grønne, som de tror. Flådeadministratorer har derfor et stort ansvar, når det gælder virksomhedens grønne politik.
Artiklen er ældre end 30 dage

Den seneste tid er der for alvor sat strøm til debatten om, hvorvidt plugin-hybridbiler rent faktisk er så grønne, som de giver sig ud for at være. Vi er alle enige om, at vi gerne vil køre grønt, men det er svært for mange at gennemskue, om benzin- eller dieselbilen skal skiftes ud med el eller plugin.

Det kræver, at vi har en fælles forståelse og viden om, hvad der er grønt, og hvad der ikke er. Her er et stigende fokus på problematikken og kommende drøftelser om justering af afgiftsaftalen et vigtigt skridt på vejen.

Men debatten bør også tages ud i virksomhederne. Data fra virksomhedsflåder med udelukkende plugin-hybridbiler viser, at der bliver udledt 70 pct. mere CO2, end bilerne i deres normtal er beregnet til at udlede. Altså langt mere end de 50 pct. mere CO2, som tidligere undersøgelser har vist. Hvis ikke det var det i forvejen, er det et klokkeklart bevis på, at bilerne - særligt når de bliver brugt som firmabiler - køres forkert, og dermed bliver plugin-hybridbilerne det forkerte svar på virksomheders grønne intentioner.

LÆS OGSÅ: Skatteministeren punkes for at fjerne lukrativ ordning for plug-in hybridbiler, men hvad med bankerne?

Det gør plugin-hybridbiler til en sovepude for virksomhederne, der handler mere om signalværdi og personalegoder, end om et reelt grønt tilvalg i praksis.

Flådeadministratorer har et ansvar

Den CO2-reduktion, som virksomhederne regner med i de grønne rapporter, bliver alt andet lige mindre, når medarbejderne ikke er skolet i at køre plugin på en grøn måde. Derfor er det afgørende, at virksomhedernes flådeadministratorer gør det klart for medarbejderne, hvad det vil sige, hvis de skal køre plugin.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Vi ser tit, hvordan medarbejdere ude i virksomhederne nødvendigvis ikke har noget incitament til at lade plugin-hybridbilen op, da det er nemmere, hurtigere og billigere for den enkelte at bruge plugin-hybridbilen som en ren benzinbil. Regningen betales måske af virksomheden, eller også er medarbejderne ikke skolet nok fra virksomhedens side til, hvordan man kører grønt.

Derfor er det ikke nødvendigvis det rigtige valg at vælge plugin-hybridbiler til sin virksomhedsflåde. Kører medarbejderne lange ture dagligt, kan det ikke svare sig, og det er der, kernen af problemet ligger; de medarbejdere, som kører mange km hver dag som en del af deres job, skal nødvendigvis ikke tilbydes en plugin-hybridbil og så bare køre på benzinmotoren og aldrig lade elmotoren op. Det giver skæve tal i virksomhedens grønne regnskab og skaber enorme CO2-afvigelser.

Det er derfor min bøn, at flådeadministratorer bliver bedre til at stoppe op og kigge på den enkelte medarbejder og tilbyde den bil, som passer vedkommendes kørselsmønstre bedst.

Så indtil en eventuel justering af afgiftsaftalen er på plads, og virksomhederne naturligt fravælger eller reducerer antallet af plugin-hybrider, står flådeadministratorer over for en vigtig opgave:

Nemlig at uddanne medarbejderstaben til at drage fordel af plugin-hybridbilerne med hensigtsmæssig kørsel og daglig opladning, som det er tiltænkt. Og her peger pilen igen tilbage på flådeadministatorerne, der har et ansvar for, at den mulighed er til stede - enten i form af hjemme-ladestandere eller flere ladestandere på arbejdspladsen.

Vil du bidrage til debatten med et synspunkt? Så skriv til vores PRO debatredaktion på pro-sekretariat@ing.dk

Ingen kommentarer endnu.  Start debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger