Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning.

Lademarkedet skriger på bedre – ikke mere – regulering  

31. oktober 2022 kl. 05:18
Ilyas Dogru
Illustration: FDM.
Artiklen er ældre end 30 dage

Det går godt med elbilssalget i Danmark. Vi har for nylig passeret 100.000 elbiler, og målsætning om en million elbiler i 2030 synes ikke længere at være urealistisk. Politikerne har sikret ro om afgifterne – vigtigt, da prisen fylder meget i beslutningen om at vælge elbil.

Lige så vigtigt er det, at forbrugerne har tillid til, at de rent faktisk kan bruge deres nye elbil og få den ladet op. Her har salget af elbiler overhalet antallet af lademuligheder. Vi ved, at fire ud ti danskere er bekymret for, om de kan komme til at lade, når de har behov for det. Vi kan dog heldigvis også se, at der i øjeblikket sker rigtigt meget i ladebranchen. Tankstationer, ladeoperatører, shopping centre og mange andre er involveret, og ladestanderne skyder op i rask tempo landet over, og mange flere er undervejs.  

Offentlige støttepuljer og den nye såkaldte AFI-lov, som bl.a. giver kommunerne mulighed for at sende offentlige arealer i udbud, spiller uden tvivl en afgørende rolle i den positive udvikling. Her skal politikerne have ros for at have skabt bedre rammer for udrulningen af ladeinfrastrukturen.

At forbrugerpriserne i flere tilfælde ikke indgår som fast element, er vi i FDM uforstående overfor og bekymret for. I stedet synes myndighedernes økonomi at vægte højere end borgernes. 

Spænder ben

Men ikke alt er godt. Politikerne, kommunerne og Vejdirektoratet kommer i nogle tilfælde til at spænde ben for opsætning af ladeinfrastruktur og for et ellers velfungerende lademarkedet. I FDM har vi desværre kunnet konstatere, at blandt andre Vejdirektoratet med sine udbudskriterier er i gang med at skabe lokale monopoler på opladning af elbiler på rastepladser ved at tildele alle pladserne til en enkelt ladeoperatør i stedet for flere på samme ladepark. Det er især uhensigtsmæssigt, når Vejdirektoratet samtidig i sine udbudskriterier forsøger at gøre op med begrænset konkurrence, ved at indsætte krav om, hvor meget rabat en ladeoperatør må give sine egne abonnenter i forhold til ad hoc-brugere, som lader i løs vægt. Hos FDM ser vi gerne, at dette er tænkt bedre sammen. 

Artiklen fortsætter efter annoncen

Vejdirektoratet har i øvrigt ikke medtaget slutbrugerpriserne som et udbudskriterie. Det vil sige, at den pris forbrugerne skal betale for ladning, ikke betyder noget som helst i bedømmelsen af tilbuddene. Det gør derimod, hvor meget Vejdirektoratet ”indkasserer” – det vægter med hele 70 procent. 

Lignende sager, hvor store udbud gives til en operatør, og hvor forbrugerprisen ikke har været inddraget, har vi også set i nogle kommuner. Heldigvis har kommuner som Vejle, Lyngby og Københavns Kommune besluttet sig for at medtage netop forbrugerpriserne som parameter i deres udbud - Københavns Kommune i øvrigt efter god dialog med blandt andre FDM. 

Men at forbrugerpriserne i flere tilfælde ikke indgår som fast element, er vi i FDM uforstående overfor og bekymret for. I stedet synes myndighedernes økonomi at vægte højere end borgernes. Her er det værd at huske, hvem der er til for hvem. I FDM mener vi, at når myndighederne blander sig i et marked, bør man have markedsaktørerne, herunder ikke mindst borgerne og forbrugerne, i fokus. Det kan ikke være rigtigt, at Vejdirektoratet eller en kommune så at sige skummer fløden, mens forbrugeren skal betale omkring 10 kr. pr. kWt for opladning. 

Husk forbrugerne

Derfor er det FDMs klare opfordring til politikere og myndigheder, nationalt, regionalt og lokalt, at huske forbrugerne. 

I FDM er vi grundlæggende tilhængere af frie markeder, og hvis der skal reguleres, skal det kun gøres for at rette markedsfejl og sikre konkurrencen. Vi har med andre ord ikke brug for mere men bedre regulering.

Et eksempel på uhensigtsmæssig regulering er, når man vil forsøge at overføre det, man kender fra ’benzinverdenen’ over til elbilerne. Opladning af elbilen sker primært derhjemme – det er rygraden i opladning i fremtiden. Men en elbil kan også lades på arbejdspladsen, ved shopping centre eller på farten. Og her har politikerne foreslået, at den gældende pris skal vises på en offentlig tilgængelig ladestander, helt som vi kender det fra tankstationerne. Det virker selvfølgeligt, spørgsmålet er bare hvilken pris, der så skal vises? Grundlæggende er det FDM’s holdning, at der gerne må stå en pris pr. kWt. for ad hoc- opladning med betaling via kreditkort. Men det skal stå tydeligt, at prisen kun gælder ved netop ad hoc-opladning og betaling med kreditkort. Til forskel fra på tankstationerne kan der ved offentlige ladestandere nemlig betales med langt flere forskellige løsninger (apps, ladebrik etc.) og dermed også til forskellige priser. 

Hos FDM er vi bekendt med op mod 30 forskellige priser på samme ladepunkt. Derfor vil en generel prisvisning have uhensigtsmæssigheder både for branchen og for forbrugerne. I nogle tilfælde vil forbrugeren betale en højere pris en først antaget. Derfor er det FDM’s opfordring, at krav om prisoplysning kun gælder betaling med kreditkort – også for at tilgodese for eksempel turister. Det bør også tydeligt fremgå, at betaler man med andet end kreditkort, kan prisen variere. 

Dertil vil myndighederne gøre det til et krav, at forbrugerne kan følge prisen live, som vi kender det fra en benzinstander, altså se hvor meget man har ’tanket’ for. Men er det overhovedet relevant, hvis opladning foregår via en app, eller man kan se på bilen, hvor meget man har opladet? Færdselsstyrelsen har heldigvis lyttet til forbrugerne og branchen og anerkender nu, at udvikling i ladestander-hardware endnu ikke er helt oppe i gear, som man kunne ønske sig.

Brug det nye videnscenter

Vi opfordrer derfor myndigheder, kommuner og andre som i disse dage har travlt med udbud m.m. til at tænke sig godt om og huske forbrugerne. En måde er at bruge det kommende National Videncenter for Ladeinfrastruktur aktivt, og teste idéerne af med branchen og forbrugerne først. Her bistår FDM naturligvis også gerne. Generelt er vi i FDM bekymret for alt for mange regler, som kan have uhensigtsmæssigheder. Af samme årsag har vi de senere år derfor arbejdet for, at Videncenter for Ladeinfrastruktur aktivt bruges. Netop så vi undgår unødige regler og regulering.

Vil du bidrage til debatten med et synspunkt? Så skriv til vores PRO debatredaktion på pro-sekretariat@ing.dk

Ingen kommentarer endnu.  Start debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger