Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning.

Konkurrencen vil sikre lave priser på opladning af elbiler

9. november kl. 05:30
Jeppe Hartmann
Illustration: Drivkraft Danmark.

I de kommende måneder og år vil der blive gennemført en lang række udbud af ladepladser i de danske kommuner. Selvom det kan være fristende at inkludere ladepris som et afgørende udbudsparameter, vil det være et skråplan, som i værste fald vil underminere et ellers lovende lademarkedet med stor konkurrence på pris og kvalitet. Det gælder især lynladere. 

Derfor undrer det os, at blandt andre FDM har ytret ønske om netop dette i forbindelse med kommende udbud af lynladeparker. Det vil jeg gerne uddybe i nedenstående.  

Vi er godt på vej mod mere end 1 million elbiler i 2030. Danmark har rundet 100.000 elbiler på de danske veje, og danskerne står i kø for at købe nye elbiler. Samtidig sættes der ladestandere op over hele landet i et hidtil uset tempo, mens flere og flere ladeoperatører melder sig på det danske marked. Og i foråret trådte en ny lovgivning i kraft, som pålægger kommunerne og andre offentlige myndigheder at konkurrenceudsætte ladepladser på offentlige arealer. Med andre ord: Alle muligheder er til stede for et velfungerende marked for opladning af de mange nye elbiler.

Overregulering kan bremse udviklingen

Men det kommer ikke af sig selv. Det kræver blandt andet, at politikere og andre holder tungen lige i munden og ikke lader sig friste af at overregulere på områder, hvor markedet netop har sine forcer: at sikre skarp konkurrence på pris og kvalitet. 

Artiklen fortsætter efter annoncen

Når kommunerne udbyder ladepladser, kan de skrive forskellige parametre ind i udbudskriterierne. Det gælder for eksempel kvalitet, service, lade-hastighed, udseende på ladestanderne mv. Men som noget nyt har blandt andet Københavns Kommune åbnet op for også at inkludere ladeprisen som et kriterie. Det mener vi, er et skråplan – især på hurtig- og lynladere. Drivkraft Danmark ønsker naturligvis også fair priser for forbrugerne, men vi mener, at markedet er langt bedre til at finde den rette balance mellem pris og kvalitet end embedsmænd i kommunen. 

Markedet finder selv den mest rimelige pris

Men hvordan sikrer markedet så rimelige priser? 

Det er egentlig ret simpelt: Når ladeoperatørerne byder ind på en ladeplads, konkurrerer de om at levere det bedste produkt til den mest attraktive pris. I denne sammenhæng er 'prisen', hvor meget ladeoperatøren er villig til at betale i leje til kommunen eller andre for placeringen. Denne leje kaldes 'markedslejen', og afspejler markedets vurdering af ladepladsens værdi. Den, der leverer det bedste produkt til den bedste 'pris', vurderet ud fra nogle objektive kriterier, vinder udbuddet og kan sætte ladestandere op. 

Herefter gælder det for ladeoperatøren om at få så mange kunder i butikken som muligt, så der både kan betales leje og tjenes penge. Hvis ikke prisen for opladning er konkurrencedygtig i forhold til kvaliteten, kører kunderne over til konkurrenten. Det vil naturligvis især gælde for hurtig- og lynladere, hvor bilisterne må forventes at være mere villige til at køre efter at opnå den rigtige pris og kvalitet – ligesom vi kender det fra brændstofmarkedet. 

Men ikke nok med, at det er unødvendigt at inkludere pris som udbudsparameter for at sikre lave priser på opladning; Det kan også skade det samlede lademarked. Hvis ladepris bliver et udbudsparameter er der risiko for, at ladeoperatørerne fokuserer mere på ladepris end på, hvor meget de er villige til at betale i leje. FDM har argumenteret med, at kommunerne ikke behøver store indtægter, men det er ikke pointen. 

Kan skabe skævvridning mellem offentlige og private grunde

Hvis der ikke betales reel markedsleje, som afspejler grundens værdi, vil det være konkurrenceforvridende overfor de ladeoperatører, der har sat ladestandere op på private arealer rundt omkring i kommunerne. Det gælder for eksempel tankstationer, restauranter, supermarkeder mv., hvor afbetaling/leje af grunden er en del af business casen. Kommunerne risikerer dermed, imod intentionen af lovgivningen, at underminere forretningen på private arealer samtidig med, at de ikke får den indtægt for leje af grunden, som de kunne have fået, hvilket også er stærkt betænkeligt i forhold til kommunens borgere. 

Som repræsentanter for ladeoperatørerne på det danske marked opfordrer Drivkraft Danmark på den baggrund kommunerne og andre til at fokusere på at understøtte et lovende og velfungerende marked for ladestandere frem for at risikere at underminere det med velmenende overregulering. 

Vil du bidrage til debatten med et synspunkt? Så skriv til vores PRO debatredaktion på pro-sekretariat@ing.dk

Ingen kommentarer endnu.  Start debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger