Konkurrence driver lademarkedet – nu og i fremtiden
Danmark har knap 4.000 offentlige ladstandere, og mange af dem står på offentlig vej. Indtil nu er opstillingen sket efter først-til-mølle-princippet forstået på den måde, at virksomheder, der ønsker at opstille en ladestander på offentlig vej, har henvendt sig til kommunen for at få tilladelse efter Vejloven. Medmindre trafiksikkerheden eller lignende taler imod, har kommunerne haft mulighed for at give tilladelse til installationen, og ladeoperatøren har herefter kunnet råde over en lille del af offentlig vej i en periode på fem til ti år.
Det er de faktiske forhold i jernindustrien, og vil man drive virksomhed med opladning af elbiler, så må man indrette sig efter det. Det er i øvrigt også almindelig praksis i alle andre tilfælde, hvor private ønsker at råde over offentlig vej.
Modellen er på ingen måder perfekt, men lovgivningen forhindrer kommunerne i at give tilskud til opstilling af ladestandere, ligesom de forhindres i at have en indtægt fra ladestanderne. Derfor har udbud ikke været den oplagte løsning – for hvad skulle ansøgerne bedømmes på? Desuden må det ærligt sige, at der ikke har været kø hos kommunerne for at få lov til at opsætte ladestandere.
Derfor er det også ærgerligt, at Drivkraft Danmark i et indlæg den 26. april gør Clever ansvarlig for en model, som Clever ikke har ansvaret for.
Forhåbentligt nye regler på vej
Antallet af elbiler stiger, og mange nye virksomheder melder sig på banen med ønsket om at investere i ladeinfrastruktur. Det er rigtig godt. Derfor anbefaler Dansk Elbil Alliance, at kommunerne får mulighed for at give tilskud og tage betaling for at benytte offentlig vej gennem udbud af retten til at opsætte ladestandere. Sådan som Eldrup-kommissionen også anbefaler i sin rapport fra februar. Det giver kommunerne mulighed for at lave konkrete planer for, hvordan opladning af elbiler skal ske i deres kommune, og det giver kommunerne redskaberne til at få planen ført ud i livet.
Dansk Elbil Alliance repræsenterer 96 pct. af markedet for ladeinfrastruktur i Danmark, og vi støtter forslaget om nye regler, som betyder, at opstilling af ladeinfrastruktur kommer i udbud. Vores eneste anke er, at det går for langsomt og forsinker investeringer i ladeinfrastruktur.
I regeringens lovprogram for indeværende halvår var der varslet ny lovgivning på området, men indtil videre har vi ikke set noget nyt. Det er brandærgerligt i et år med kommunalvalg, hvor mange kommuner gerne vil flage deres grønne ambitioner. Men forhåbentlig når vi det inden november i år.
Den kamp kunne Drivkraft Danmark kaste sig ind i sammen med os andre frem for at skyde på enkelte virksomheder, der rent faktisk investerer i ladeinfrastruktur for private midler på trods af problematisk lovgivning – eller mangel på lovgivning.
