Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning.

Kommuner har et stort ansvar for et velfungerende lade-marked

24. oktober 2022 kl. 05:001
Drivkraft Danmark
Når det offentlige påvirker vilkårene på et privat marked, er der behov for gennemsigtighed og en klar arbejdsdeling. Ellers løber ladebranchen og offentlige myndigheder i vejen for hinanden, skriver Allan Skytte Christensen, der er analysechef i Drivkraft Danmark, i dette synspunkt. Illustration: Drivkraft Danmark.
Artiklen er ældre end 30 dage

Der er for alvor kommet gang i opsætningen af ladestadere til de mange nye elbilister. Fra Drivkraft Danmarks medlemmer alene vil der allerede i år være mindst 195 lynladestationer over hele landet, og i 2024 vil der være mindst 265. Og det er kun dem vi kender til. 

Vores forventning er faktisk, at tallet vil blive betydeligt højere. Derfor bør den offentlige støtte til ladestandere alene fokusere på de områder, hvor markedet ikke selv kan levere tilstrækkelig ladeinfrastruktur. Og når offentlige myndigheder laver udbud, skal der være fokus på konkurrence, så elbilisterne får mange operatører at vælge imellem.

Statsstøtte, der hvor der er behov for det

Når det offentlige påvirker vilkårene på et privat marked, er der behov for gennemsigtighed og en klar arbejdsdeling. Ellers løber ladebranchen og offentlige myndigheder i vejen for hinanden. Et sted, hvor det er gået rigtig stærkt med opsætning af offentlig tilgængelig ladeinfrastruktur, er Nyborg, hvor rigtig mange ladeoperatører allerede er repræsenterede, og flere er på vej. 

Her giver det ikke mening med yderligere offentlig støtte – hverken i form af støttekroner eller offentlige arealer, fordi det ville gøre det økonomisk uholdbart for de ladeoperatører der allerede er i fuld gang i kommunen. Men andre steder i landet ser det anderledes ud. 

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det gælder især i yderområderne, hvor markedet kan have svært ved at levere. Det er her politikerne bør allokere støttekronerne, så vi får et landsdækkende net af ladestandere til gavn for danskerne og samfundet. 

Efter nogle uheldige sager, hvor kommuner tildelte private ladeoperatører attraktive offentlige arealer til ladestationer direkte, har vi med AFI-loven fået ordnede forhold. Nu skal opgaven konkurrenceudsættes gennem udbud eller annoncering. Det er positivt. 

For det giver alle ladeoperatører muligheden for at byde på opgaven, mens kommunen får markedsprøvet det offentlige areal, hvor ladestanderne skal stå. Det giver den billigste udrulning for skatteborgerne.   

Kommunerne skal splitte udbuddene op

Desværre kan vi allerede nu se pinlige eksempler, hvor kommuner omgår intensionen i AFI-loven om at sikre konkurrencen på lade-markedet. Både Jammerbugt og Herning har for nyligt valgt at tildele udbuddet af alle ladestandere på offentligt areal i kommunen til én operatør. 

De næste rigtig mange år vil der derfor kun være andre ladeoperatører i kommunen, hvis de selv finder private arealer at opstille ladestandere på. Der er derfor en stor risiko for, at antallet af ladeoperatører vil være stærkt begrænset, mens én ladeoperatør i kommunen bliver kæmpestor. 

Det burde egentlig ikke være så svært: Kommunerne skal splitte udbuddene op, så elbilisterne får flere ladeoperatører at vælge imellem og konkurrencen mellem ladeoperatørerne styrkes. Det er i sidste ende for bedst for de elbilister, som kommunerne prøver at hjælpe. 

Så vores opråb til kommunerne er: Fokuser støtten til yderområderne og sørg altid for, at flere ladeoperatører kan vinde et udbud i en kommune. Det er en simpel, men nødvendig forudsætning for at styrke konkurrencen på lade-markedet.  

Vil du bidrage til debatten med et synspunkt? Så skriv til vores PRO debatredaktion på pro-sekretariat@ing.dk

1 kommentar.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
1
24. oktober 2022 kl. 14:59

Jeg har forståelse for at "hjemmeladning" for bilejere i etagebyggeri med parkering kun på vejen er udfordret. Men er det ikke snart en privat opgave at sørge for at biler kan lades op som det er for diesel og benzinbiler. Tankstationer kan med fordel bruges som steder for lynladeinfrastruktur. De har pladsen og mængden af fossile standere vil gå nedad som efterspørgslen på lynladning stiger. Alternativt er det jo kun et spørgsmål om tid før fossile tankstationer bliver disruptet.