Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning.

Ja til frivillig cykelhjelm, nej til påbud

19. januar 2022 kl. 05:551
Cykelhjelm, Cykelsti, Cyklist
Illustration: NewTimeStudio/Bigstock.
Cykelhjelm påbudt ved lov eller ej? Det er en debat, der kører med jævne mellemrum, og for nyligt blussede den op igen, efter Harry Lahrmann, trafikforsker på Aalborg Universitet, i et radioindslag hos Radio4 slog på tromme for, at det skal gøres lovpligtigt at køre med cykelhjelm. Hos Cyklistforbundet er man stor tilhænger cykelhjelme, men at gøre det til et påbud er ikke vejen at gå, skriver Klaus Bondam, direktør for Cyklistforbundet, i dette indlæg.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

’Mariehøner’, militærstil eller halskrave. Cykelhjelme kommer i mange afskygninger. Fælles for dem er, at de beskytter dit hoved og i yderste konsekvens kan redde dit liv, hvis du bliver påkørt. Min egen cykelhjelm er sort, og jeg har den næsten altid på, når jeg cykler. Jeg har dog retten til at vælge ikke at tage den på, og sådan mener vi i Cyklistforbundet, det skal være.

Vi anbefaler, at cyklister kører med hjelm, men vi ønsker ikke, at det bliver lovpligtigt.

Det kan lyde som et kæmpe paradoks: Når nu cykelhjelme bevisligt kan redde liv, hvorfor skal det så ikke være lovpligtigt at bruge dem? Det er jo eksempelvis lovpligtigt at køre med sikkerhedssele i bilen. Det er da heller ingen hemmelighed, at det er et emne, der er flere holdninger til blandt vores medlemmer. Og det er klart, at du måske ønsker tvungen hjelm, hvis du selv, eller en du kender, er kommet slemt til skade ved et styrt.

Hjelm afholder nogle fra cyklen

Vi synes også, folk skal bruge hjelm, men det må stadig være en frivillig sag. Det er ikke Cyklistforbundets officielle holdning, at vi skal tvinge hjelmen ned over hovedet, og det er der gode grunde til.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Vi ved, at det vil afholde nogle fra at cykle. Ifølge Rådet for Sikker Trafik vil cirka hver 10. stoppe med at cykle eller cykle meget mindre, hvis hjelm blev tvungen, og hvis der er noget, vi ikke ønsker, er det færre cyklister.

I 2020 døde 28 danske cyklister i et trafikuheld. Men over 6.000 danskere dør hver år på grund af en inaktiv livsstil. I forhold til folkesundheden i Danmark er det derfor vigtigt, at så mange som muligt cykler. Der er så store sundhedsfordele ved cykling, at den risiko, der er for, at mange holder op med at cykle, er et meget større sundhedsmæssigt problem end risikoen for hovedskade uden hjelm.

Hvis nogle derimod skulle vælge ikke at køre i bil, fordi de skal bruge sele, har det ingen negativ effekt på folkesundheden – nærmest tværtimod.

Sender forkert signal om, at det er farligt at cykle

Hvis man gør det lovpligtigt at bruge hjem, sender man samtidig et stærkt signal om, at det er farligt at cykle, og det er noget af det, der får nogle til at fravælge cyklen – for dem selv eller deres børn.

Folk begynder simpelthen at associere cykling med noget farligt, når hjelm bliver påbudt ved lov. Nogle går ind for, at vi skal udstyre cyklister med en masse udstyr – hjelm, refleksvest m.m. – for at gøre det mere sikkert at cykle. Det er jo lidt skørt, at vi ikke i stedet indretter vores byer og veje sådan, at det er sikkert at cykle uden disse ting.

Når cyklister kommer til skade skyldes det stort set altid, at de bliver påkørt af en bil, så lad os dog indrette vores trafik sådan, at biler ikke kører ind i cyklister, i stedet for at give cyklisterne ansvaret for at passe på sig selv. Selvfølgelig skal cyklister være årvågne og følge reglerne, men det er altså os, der er de bløde trafikanter – ikke bilerne.

Når man kræver, at det skal være lovpligtigt at bruge cykelhjelm, accepterer man samtidigt, at vores byer er indrettet på bilens præmisser, og at bløde trafikanter skal beskytte sig mod den. Vi ønsker det modsatte.

Gør som hollænderne

Vores byer skal i lang højere grad indrettes sådan, at cyklister og fodgængere kan færdes trygt og sikkert. Helt konkret skal der være færre biler i byerne, og veje og kryds indrettes sådan, at biler og cyklister ikke mødes tæt på hinanden. Man behøver bare at tage til Holland for at se, hvordan det gøres. 

Og det går heldigvis godt ad frivillighedens vej. Især hos børnene. 82 % af alle cyklende skolebørn spændte forrige år cykelhjelmen, når de satte sig på cyklen og kørte i skole. Det er en signifikant stigning i forhold til året før, viser den årlige cykelhjelmstælling, som Rådet for Sikker Trafik og kommunerne har gennemført ved skoler i 33 byer. De yngste cyklister under 11 år ligger med 92 procent i toppen, når det gælder brug af cykelhjelm.

Og en anden undersøgelse viser, at 47 % af cyklisterne i de danske byer tager cykelhjelmen på, når de cykler i trafikken. Blandt mennesker over 60 år er det over halvdelen, der cykler med hjelm.

Og har man tænkt over, hvad det ville kræve at håndhæve et påbud om cykelhjelm? I Cyklistforbundet synes vi, at politiet har andet og bedre at tage sig til, end at sikre at landets 4,5 millioner hverdagscyklister nu også har cykelhjelm og refleksvest på. Det kunne for eksempel være at efterforske de alt for mange cykeltyverier.

Vil du bidrage til debatten med et synspunkt? Så skriv til vores PRO debatredaktion på pro-sekretariat@ing.dk

1 kommentar.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
1
19. januar 2022 kl. 12:12

Interessant debat. Der er nærmest diametralt modsatte meninger om cykelhjelm i Danmark og i Holland. I Holland ses selv børn uden cykelhjelm. Det Hollandske argument er at cykelhjelmen giver en falsk tryghed, som gør at man cykler mere risikabelt. Er det farligere at cykle i Danmark end Holland og hvordan ser det ud med cykeluheld og dræbte i f.eks. København og Amsterdam. Der er sikkert nogle forskere, der kan producere nogle fakta herom.

Som det fremgår bruger rigtig mange børn cykelhjelm, men hvorfor gør far og mor så ikke? - Sikkert et spørgsmål mange har skullet svare på om morgenen når cyklen tages frem til turen mod skolen.