Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning.

Hold nallerne væk fra infrastrukturaftalen

21. november kl. 05:00
Hold nallerne væk fra infrastrukturaftalen
Det er afgørende, at Danmark har en international konkurrencedygtig infrastruktur, så vi nemt kan få vores varer ud i verden og borgere og medarbejdere effektivt rundt i landet. Et bredt mobilitetstilbud og velfungerende infrastruktur er en forudsætning for det, lyder det fra Karsten Lauritzen, der er branchedirektør i DI Transport, i dette synspunkt. Illustration: Skatteministeriet.

Valgkampen er slut. Og vanen tro er der præsenteret politiske forslag i milliardklassen. Det var forventet. Men desværre står infrastrukturaftalen fra forrige sommer for skud, når der skal findes finansiering til forslagene. 

Infrastrukturaftalen er en nødvendighed

Infrastrukturaftalen er en historisk bred og langsigtet aftale, hvor der bliver investeret 160 milliarder kroner til at opgradere vores veje, den kollektive trafik og cyklismen. Det er en helt nødvendig aftale for fremtidens samfund og skaber den nødvendige vished for erhvervslivet. 

Men knapt var blækket i aftalen tørt før politikerne begyndte at bruge af de penge, der skal finansiere en ny og bedre infrastruktur i Danmark. Og det skaber stor usikkerhed for de virksomheder, der allerede er i gang med at planlægge nye investeringer og forretningsudvidelser. 

Infrastrukturaftalen har allerede været for mange år undervejs. Den forrige infrastrukturaftale udløb i 2020 og siden har det haltet med de nødvendige investeringer i mobiliteten på tværs af Danmark. Og nu sidder vi så her to år efter med en ny aftale, der ikke længere er sikkerhed omkring. 

Artiklen fortsætter efter annoncen

For giver det mening at bygge et nyt kontor i Silkeborg, hvis den nye jernbane til Aarhus sløjfes? Og kan det overhovedet betale sig at bygge en ny lagerhal i Nyborg, hvis man dropper E20 rundt om Odense, så man alligevel ender med at sidde i kø tværs over Fyn? Det er de spørgsmål, mange virksomheder nu igen må stille sig selv. 

Skylder et klart svar

Infrastrukturaftalen er jo ikke sat i søen for at holde gang i beskæftigelsen. Den er lavet, fordi der er et reelt behov for de skitserede projekter og for at øge mobiliteten på tværs af Danmark. Alene trængslen på vejene koster knap 30 mia. kroner om året . Det er jo helt vilde summer, som vi altså kun kan få nedbragt, hvis vi investerer massivt i vores infrastruktur herunder nye veje, bedre jernbane og flere cykelstier. 

Og hvis ikke politikerne holder nallerne væk infrastrukturaftalen, skylder de i det mindste et meget klart svar på, hvilke infrastrukturprojekter, der ikke skal føres ud i livet. Det skylder de virksomhederne, der lige nu bliver holdt hen i uvished, og som ikke ved, om der er sikkerhed om deres milliondyre investeringer i nye danske arbejdspladser. 

Også de som skal udføre opgaverne fortjener et klart svar. De rådgivende ingeniører og entreprenørerne skal ud og rekruttere de nødvendige kompetencer til at løfte opgaverne, men uden konkret viden om opgavernes type, omfang og størrelse, er det umuligt at planlægge efter. 

Danmark er en lille åben økonomi, og vi er afhængige af samhandlen med landene omkring os. Derfor er det afgørende, at vi har en international konkurrencedygtig infrastruktur, så vi nemt kan få vores varer ud i verden og borgere og medarbejdere effektivt rundt i landet. Et bredt mobilitetstilbud og velfungerende infrastruktur er en forudsætning for det, og derfor er det vigtigt, at politikerne forstår de vidtrækkende konsekvenser, det vil få for Danmark, når de skaber usikkerhed om infrastrukturaftalen. 

Vil du bidrage til debatten med et synspunkt? Så skriv til vores PRO debatredaktion på pro-sekretariat@ing.dk

Ingen kommentarer endnu.  Start debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger