Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning.

Hæld e-fuel på toget og put batteri i indenrigsflyet

Lokaltog
Illustration: Lokaltog.
Regeringens forslag om produktion af e-fuel til indenrigsfly har skabt livlig debat. Alle er enige om at få lavet e-fuel. Men få kan se fornuften i at hælde det på fly herhjemme.
Synspunkt17. januar kl. 05:54
errorÆldre end 30 dage

»Selv om jernbanen er det åbenlyst mest attraktive, når det gælder energieffektivitet, så er det ikke særligt sexet. Det er ikke noget, man politisk ønsker at tale om.«

Sådan kommenterer Svend Poulsen, teknikumingeniør, projektchef og formand for IDA Rail regeringens forslag om at omstille de danske indenrigsfly til e-fuel, sådan som det blev præsenteret i statsministerens nytårstale. I podcasten Transformator undrer han sig over, at klimaindsatsen indenfor transport retter sig mod produktion af grønne brændstoffer til fly, når der er mere CO2 reduktion at hente ved togtransport:

»Investeringen i jernbanen tager jo lang tid. Så derfor er den ikke umiddelbart attraktiv i forhold til at skabe nogen hurtige politiske resultater, når det handler om en grøn omstilling,« siger Svend Poulsen og peger på den langsommelige elektrificering af jernbanen.

Jernbane - det er ikke noget vi taler om

»Vi har i årevis talt om en kriseramt jernbane. Derfor er det blevet svært at få det politiske miljø til at tro på, at det er tilstrækkeligt visionært. Og så ser det bedre ud i udstillingsvinduet med indenrigsfly på vej til grønt brændstof end bare at kunne fortælle, at nu kører vi Svendborgbanen på grønne brændstoffer.«

Artiklen fortsætter efter annoncen

»Men i forhold til den samlede transport i Danmark, er flytransport jo en forsvindende del i forhold til det, der sker med passagerer og gods på jernbanen. Altså - det er jo ingenting,« siger Svend Poulsen i Transformator og peger på et alternativt forslag:

»Man burde i stedet fylde det her grønne brændstof på de strækninger, der ikke har kørestrøm. Omstillingen af almindelige forbrændingsmotorer er jo kendt teknik. Og så har vi jo en umiddelbar gevinst ved at gøre dielseltogene grønne.«

Tag hellere et el-fly

I Norge har man besluttet, at alle ruter med en flyvetid på under halvanden time skal opereres af 100 procent elektriske fly senest i 2040. Det kan sagtens være en god løsning for Danmark, mener Ingeniørens transportjournalist Bjørn Godske i denne uges Transformator:

»Hvis vi ser på Danmark, vil alle indenrigsruter sandsynligvis kunne betjenes af el-fly indenfor 10 år. Det kunne fint starte med fem passagerer og med tiden komme op på 50. De vil kunne flyve 250 kilometer inklusive den reserve, der altid skal være med på et fly. Det er imidlertid usandsynligt, at vi kommer til at flyve langdistance på grund af vægten på batterierne og energiindholdet. Det bliver netop på de korte ruter.«

Ingen kommentarer endnu.  Start debatten
Debatten
Log ind for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger