Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning.

Forsyningskæder er pressede op til forbrugsfesten – og data er løsningen

21. november kl. 05:00
Containerskib
Opstår der problemer med bare ét megaskib, sætter det en prop i flere led af forsyningskæderne, lyder det fra Philip Carl, der er nordisk chef i Endava, i dette synspunkt. Illustration: alptraum / Bigstock.

Forsyningskæder er en følsom struktur, der nemt kan påvirkes af alt fra pandemier til inflation. Og nu hvor detailhandlen gearer op til Black Friday og juleindkøb, gør de klogt i at tage deres data under lup. Gør de ikke det, handler kunden et andet sted.

Det føles, som om kriserne står i kø: Pandemi, krig, inflation og energikrise kaster lange skygger over verden, og mens de alle er væsentlige problemer, skulle der ikke mere end et vildfarent containerskib i en vigtig sejlrute til, at der gik kuk i store dele af den globale handel.

Verdensøkonomien er ved at komme sig oven på pandemien, fragtraterne er heldigvis faldet, og leveringen af nødvendige komponenter ser ud til at være i bedring. Så hvorfor er det, at vi stadig synes at være udfordrede?

De globale forsyningskæder er vokset så hurtigt, at de er blevet sensitive for selv den mindste grus i maskineriet. Globaliseringens varebevægelse på tværs af alle verdenshjørner er blevet trimmet for bedre effektivitet, og megaskibe transporterer containere med stordriftsfordele, men det virker også i den anden retning. Opstår der problemer med bare ét megaskib, sætter det en prop i flere led af forsyningskæderne.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Med andre ord har den konstante effektivisering resulteret i en reduceret risikospredning. Og det mener jeg, at detailhandlen forud for Black Friday og julehandlen skal lade sig inspirere af. Før pandemien var det at vinde nye kunder ofte topprioriteten i detailbranchen. I år bliver det derimod afgørende også at imødekomme eksisterende kundebehov.

Data er redningen

Nøglen til den skudsikre forsyningskæde er data. Problemet er, at data ofte ikke kører et effektivt nok parløb med forsyningskæder i virksomheder, der afhænger af dem. Det er mit klare indtryk som leder i en virksomhed, der leverer digitale løsninger til blandt andre større detailkunder. Mange af dem trænger simpelthen til digital acceleration på området.

Forsyningskædernes enorme mængder data kan være svære at håndtere, men de har enorme optimeringsmuligheder. Optimering, der kan reducere eller komplet undgå velkendte problemer i branchen som fx forsinkelser, spild, miljøbelastninger og overflødig lagerbinding. 

Mange af vores egne kunder bokser med de udfordringer på daglig basis. Især op til perioder som Black Friday og jul, hvor forbruget er rødglødende og sætter pres på logistikken. Det kræver både systematisk dataindsamling, avancerede analyser, algoritmer og kunstig intelligens at forebygge.

Og her mener jeg ikke letvægts-AI som chatbots, der grænser til at være ligegyldige i det store billede. Dialogen er der sjældent, og virksomhedernes kommunikation er ofte for reaktiv. For at blive mere proaktiv bør man i stedet se mod ordreopfyldningen, der altid bør indgå i kundeserviceapplikationer, som rent faktisk har positiv indvirkning på kundetilfredsheden.

Det samme gælder andre led af forsyningskæden, der i overraskende mange tilfælde virker håbløst bedagede i den tid, vi lever i. "Kære kunde, den vare, du har bestilt, er udsolgt." Hvorfor ikke fortælle, hvornår produktet er tilbage på lager? 

Årsagen til den manglende kommunikation er interne informationsunderskud grundet en lagerstyringsbackend, som kun registrerer indgående og udgående varemængder uden at tage hensyn til igangværende ordrer og fremtidige leverancer.

Det handler for detailvirksomheder om at kunne integrere data for alle eksisterende og fremtidige lagerbevægelser, som giver virksomheden mulighed for at love deres kunder en nøjagtig leveringsdato. Så skal den hurtige, ærlige og pålidelige kommunikation nok komme. Og den er vejen frem til den langsigtede kundeloyalitet, selv i vanskelige tider.

Vil du bidrage til debatten med et synspunkt? Så skriv til vores PRO debatredaktion på pro-sekretariat@ing.dk

Ingen kommentarer endnu.  Start debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger