I dette holdningsstof udtrykker forfatteren deres personlige holdning om emnet.

En ladeplads er ikke en parkeringsplads

En ladeplads er ikke en parkeringsplads
Illustration: Bjørn Godske. Se større version
Ladepladser bliver i højere grad brugt som parkeringspladser og gør det sværere for hybrid- og elbilister at få mulighed for at oplade deres bil. Det kan blive til en afskrækkende faktor for bilister, når de står med overvejelserne om at få sig en hybrid- eller elbil, skriver Dennis Lange, chefkonsulent i FDM.
Synspunkt 22. november kl. 05:00

I FDM – Danmarks største forbruger- og bilistorganisation – hører vi ofte fra medlemmer, der i stigende grad har svært ved at finde lademulighed til deres plugin-hybrid eller elbil, fordi de eksisterende ladepladser er optaget af andre biler, der ikke er koblet til ladestanderen og derfor blokerer for en opladningsmulighed.

Der bliver solgt elbiler og plugin-hybrider som aldrig før, og det giver selvsagt øget pres på bl.a. kantstensladerne i vores byer.

Bor man i byen, er kantstensladning ofte den eneste mulighed for at lade sin opladelige bil. Hvis det er umuligt at finde en ledig lader, vil ejeren af benzin- eller dieselbilen være mindre tilbøjelig at vælge en elektrisk bil – og dem, der allerede kører elektrisk, risikerer at fortryde valget og gå tilbage til de traditionelle drivmidler. Det er naturligvis ikke befordrende for den grønne omstilling, og derfor er det afgørende, at lademuligheden sikres.

I takt med de opladelige bilers udbredelse, er det derfor nødvendigt, at vi alle forlader forestillingen om, at en ladeplads også er en parkeringsplads.

Det er nødvendigt for at sikre størst muligt rotation ved og dermed udnyttelse af ladestanderne til gavn for både bilisterne med ladebehov og for ladeoperatørerne, at der sikres en bedre indtjening gennem øget flow.

Forslag til en løsning

Sammen med ladeoperatørerne har FDM derfor formuleret en række forslag, der kan gøre det lettere at være bilist med ladebehov, og som kan sikre en bedre forretning for ladeoperatørerne. Grundtanken i vores forslag er, at en ladeplads ikke er en parkeringsplads.

Vores forslag er som følger:

  • Som udgangspunkt bør der være tidsbegrænset parkering på ladepladserne i dagtimerne. Vi foreslår tre timer, da det giver de fleste rig mulighed for at lade op, men der kan naturligvis være lokale forhold, der indbyder til andet. På samme måde kan der konkret være behov for at have reserverede pladser til elektriske biler ved siden af ladepladserne.
  • Bilen skal være tilkoblet ladepunktet.
  • Det skal koste dobbeltbøde at parkere ulovligt på ladepladsen, ligesom man kender det fra ulovlig parkering på en handikapplads, da der i begge tilfælde er tale om kritisk infrastruktur/parkering.
  • Og endelig bør det altid være gratis at holde på ladepladsen, hvis den ligger i en kommunal betalingszone.

Ensrettede regler landet over

Det er vigtigt, at de nævnte forslag indføres over hele landet, så reglerne er ens, uanset om man har et ladebehov i Gedser eller Skagen. Det vil gøre det lettere, mere gennemskueligt og tryggere at være elektrisk bilist.

Derfor er det heller ikke alle vores forslag, der kan løses af kommunerne alene. Noget kræver lovændring, og der må staten på banen.

Ingen kommentarer endnu.  Start debatten
Debatten
Du har ikke tilladelse til at deltage i debatten. Kontakt support@ing.dk hvis du mener at dette er en fejl.
Forsiden
Forskere: Heller ikke hybridbiler fra BMW i Danmark lever op til grønt stempel

Forskere: Heller ikke hybridbiler fra BMW i Danmark lever op til grønt stempel

Over 60 procent af de danske BMW-ejere lader deres plug-in hybridbiler dagligt, lød det fredag fra BMW. Men bilernes strømforbrug indikerer, at de ikke er grønne i praksis.
København har brug for flere letbaner

København har brug for flere letbaner

Der er plads til flere letbaner, der kan supplere og understøtte Københavns Metro og Hovedstadens Letbane, lyder det fra Helge Bay og Niels Wellendorf fra foreningen Letbaner.dk.
1 Synspunkt af Helge Bay og Niels Wellendorf
En ladeplads er ikke en parkeringsplads

En ladeplads er ikke en parkeringsplads

Ladepladser bliver i højere grad brugt som parkeringspladser og gør det sværere for hybrid- og elbilister at få mulighed for at oplade deres bil. Det kan blive til en afskrækkende faktor for bilister, når de står med overvejelserne om at få sig en hybrid- eller elbil, skriver Dennis Lange, chefkonsulent i FDM.
Synspunkt af Dennis Lange

Seneste debat

Pladsmangel koster ladestandere i Aalborg: Transformatorstationer vil fylde for meget

Pladsmangel koster ladestandere i Aalborg: Transformatorstationer vil fylde for meget

I Aalborg må kommunen opgive at få to ladestandere sat op, da det vil kræve nye, “kæmpe transformatorstationer” på flere af byens mest attraktive lokaliteter.
Interview
Nyt forsøg med park and ride: Bekæmper det trængsel, eller bliver det bare værre?

Nyt forsøg med park and ride: Bekæmper det trængsel, eller bliver det bare værre?

Trafikselskabet Movia satser på at få flere bilister til at hoppe på toget med det såkaldte parkér og rejs-koncept. Men forskere tvivler på, at det er en god idé at lokke med p-pladser.
1 Idéer