Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning.

Elbiler handler lige så meget om sikkerhed som klima

17. marts kl. 05:001
Nye Borgerlige
Kim Edberg Andersen, der er transportordfører for Nye Borgerlige, fortæller i dette indlæg om sine visioner for transportområdet i den kommende valgperiode. Illustration: Nye Borgerlige.
Artiklen er ældre end 30 dage

Vil du bidrage til debatten med et synspunkt? Så skriv til vores debatredaktion på debat@ing.dk

3.148 nye elbiler kom der på de danske veje i vinterens sidste måned – eller 27 procent af alle nye biler solgt i februar kører kun på strøm.

At elbilerne fylder så meget i statistikken, er ikke overraskende. FDM’s seneste undersøgelse viser, at cirka halvdelen af danskerne vil købe en elbil næste gang. Det er et billede af, at vi fortsat har gunstige afgiftsforhold på elbiler, og at der er kommet mange spændende modeller, lyder vurderingen fra chefkonsulent i FDM, Ilyas Dogru på samme organisations hjemmeside.

Læs hele artiklen

MobilityTech er målrettet professionelle, der arbejder med transport- og trafikløsninger.

Få 3 ugers gratis prøveabonnement. Betalingskort er ikke påkrævet, og du bliver ikke flyttet til et betalt abonnement efterfølgende.

Du kan også få tilsendt et tilbud til dig.

Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til MobilityTech
Alt indhold på MobilityTech er åbent for dig, så du kan nyde det fra din computer, tablet eller mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Nyheder, interviews, tendenshistorier og meget mere, leveret til din indbakke.
Adgang til andre medier
Hver måned får du 6 klip, som kan bruges til permanent at låse op for indhold på vores andre medier.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre professionelle.
1 kommentar.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
1
17. marts kl. 07:56

Den indlysende grund til, at elbiler er planlagt til at skulle afgiftsindfases fra 2025 er, at jo flere elbiler, der kommer på gaden, jo flere kroner går statskassen glip af i form af manglende registreringsafgift. Man har dog forsøgt at pakke det ind med et andet argument om, at elbiler forventes at blive billigere at producere, efterhånden som antallet stiger worldwide, og at der derfor er plads til stigende afgift. Det er der dog ikke tegn på endnu.