Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning.

Den selv-delende bil

25. april kl. 05:00
Go More
Illustration: Go More.
Matias Møl Dalsgaard, der er Founder og CEO i delebilsfirmaet GoMore, deler i dette synspunkt sin tanker, om den aktuelle situation inden for selvkørende biler og hvilken indvirkning det vil få på delebiler.
Artiklen er ældre end 30 dage

I fremtiden vil ingen længere eje en bil. Biler vil blive autonome robotter, der drives af store flådeejere, og man vil bestille en bil, når man har brug for biltransport.

Det er i grove træk det scenarie, de fleste af os ser, når vi kigger ind i den fjerne fremtid for hvordan biler bruges og hvordan de udvikles. Og når vi ser bort fra alle detaljerne og kompleksiteten i de udfordringer, som vi vil stå over for, før vi når frem til dette scenarie. 

Som administrerende direktør for delebilsfirmaet GoMore følger jeg nysgerrigt udviklingen af selvkørende biler. Denne udvikling vil i sidste ende få indvirkning på deling af biler, og forhåbentlig en meget positiv indvirkning. Men de store spørgsmål er hvornår og hvordan.

For fem år siden var selvkørende biler et varmt emne i Danmark og globalt. Herefter fladede interessen ud i et stykke tid, for selvom emnet var fascinerende, var virkeligheden, at de biler, som er tilgængelige for forbrugerne, stadig er langt fra at være selvkørende. Det er stadig tilfældet, men jeg fornemmer en anden bølge af interesse omkring emnet nu - og denne gang med et lidt mere realistisk fortegn end for fem år siden.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Derfor besluttede jeg for nogle måneder siden igen at bruge mere tid på at forstå den aktuelle situation inden for selvkørende biler. Hvor er vi og hvor er vi på vej hen med de selvkørende biler, og hvilken indvirkning vil det få på delebiler?

Udover at læse og studere tog jeg denne gang min private research et skridt videre og fløj til Phoenix for at teste robot-taxaer fra Google-ejede Waymo. Waymo er et af de mest avancerede producenter af selvkørende biler på planeten og driver en kommerciel autonom taxiflåde i en forstad til Phoenix. Du kan få indblik i min lille forskningstur her.

Det er på vej. Ish

Følgende er hvad jeg konkluderede. Velvidende, at fremtiden næsten altid vil vise, at alle forudsigelser er forkerte. Jeg beklager tekstens længde, men det gode er, at man kun behøver at læse den, hvis man er interesseret i emnet...

Selvkørende biler vil få en enorm betydning for mobilitet, men ikke lige foreløbigt, ikke generelt og ikke for delebiler. Individuelle funktioner for selvkørende biler vil blive udviklet og forbedret til markedet for masseproducerede biler. Vi har allerede mange af disse funktioner i dag: Adaptiv fartpilot, vognbaneassistance, parkeringssensorer, automatiseret parallelparkering osv. Tesla er det firma, der har været bedst til at markedsføre sådanne funktioner som "autonome", hvilket er smart, men lidt misvisende. Udviklingen vil fortsætte, og det vil blive stadig mere sikkert og bekvemt at køre bil, men vi vil ikke se biler uden chauffører foreløbig. Teknologien, infrastrukturen og lovgivningen er langt fra klar.

Når jeg taler om biler her, mener jeg masseproducerede biler, dvs. den slags biler, der primært vil blive brugt til delebiler. Der vil gå lang tid, før vi ser biler, der ikke kræver en chauffør, som er i stand til at tage kontrol over bilen i hvert fald en del af tiden. Så længe der er brug for en chauffør, vil effekten på delebiler være begrænset. Kørsel kan blive sikrere og mere komfortabel takket være den teknologi, der ligger til grund for selvkørende biler, men der vil stadig være brug for menneskelige chauffører.

Hvad der faktisk kan være på vej

Jeg ser to realistiske resultater af fremskridtene inden for selvkørende biler i løbet af de næste ti år.

  1. Motorvejskørsel: selvkørende biler vil måske blive i stand til at overtage den fulde kontrol over bilen på visse motorvejsafstande under de rette vejrforhold. Motorvejen er et stærkt reguleret område, hvor alle biler kører i samme retning, og hvor der ikke er fodgængere eller biler, der krydser den. Miljøet er egnet til et vist niveau af automatiseret kørsel.
  2. Robot-taxaer: I visse begrænsede områder, som er afprøvede og har udførlige kort, kan vi måske se flere robot-taxa-tjenester som Waymo i Phoenix. I disse områder vil robot-taxaen måske kunne konkurrere med andre kørsels- eller taxa-tjenester.

Både resultat 1 og 2 falder ind under det, der kaldes automatiseret kørsel niveau 4. På niveau 4 er køretøjet i stand til at udføre alle kørefunktioner under visse betingelser. På niveau 5 kan køretøjet udføre alle kørselsfunktioner under alle forhold, og skridtet fra 4 til 5 vil stadig være et kæmpe skridt at tage.

Bemærk, at jeg kun taler om biler her. Vi vil se busser og lastbiler, der kører på foruddefinerede ruter, drage fordel af teknologien, ligesom vi vil se robot-taxaer operere i flere områder i de kommende år.

Det er dog interessant at overveje, hvor attraktivt det egentlig ville være at nå frem til automatiseret kørsel på niveau 5 for biler. Hvad ville niveau 5 realistisk set give forskellige brugsscenarier? Hvis vi kunne producere selvkørende biler på niveau 5, er jeg dog ikke sikker på, at det ville være så fordelagtigt for den gennemsnitlige bilist, som det lyder. 

Omkostningerne til lidars, radarer, kameraer og alt det andet hardware og software, der indgår i selvkørende biler, er meget høje. Det koster 300.000-400.000 USD at udstyre en Waymo-bil med den teknologi (en bil, der er niveau 4, ikke niveau 5). Denne pris vil naturligvis falde, hvis udstyret bliver standard og masseproduceret. Men indtil videre er der kun en potentiel business case i at udstyre biler med den teknologi, hvis man kan spare lønnen for en chauffør, eller hvis man kan sælge de selvkørende biler til en ekstremt høj pris. Derfor synes robot-taxaer at være det mest sandsynlige anvendelsesområde for fuldt udstyrede selvkørende biler.

Forsøg at tænke det igennem

Lad os antage, at prisen kommer ned, og at forbrugerne kan købe biler med den fineste teknologi. Hvad sker der så? Ville du ønske, at bilen skulle gøre alt for dig, eller ville du stadig ønske at overtage rattet i visse situationer? Jeg tror det sidste. Tænk på de tusindvis af mikrosituationer, der involverer beslutninger og præcision, som det ville være besværligt at formulere i en formel kommando. Når du parkerer bilen, når du kører op til hoveddøren for at pakke din bil, når du skal ind på McDrive, når du skal have vasket din bil osv. ”Stop, kør ind til siden, vent her, kør lidt tilbage og parker under træet i skyggen”. Alle sådanne ordrer er nemme at omsætte til meningsfulde handlinger for mennesker, men at skulle formulere alle detaljerne på en måde, der gør ordrerne til kommandoer for en computerstyret bil, kan føles en smule trættende. Så hellere bare selv overtage rattet.

Bemærk også, at Waymo-bilerne i Phoenix ikke parkerer rigtigt. De stopper blot i vejkanten for at hente og aflevere passagerer. De slipper for det komplicerede arbejde med at finde og vælge en parkeringsplads.

Måske kan du tænke på det på denne måde: Selv hvis du havde råd til det, ville du så gerne køre med taxa og give ordrer til en chauffør hele dit liv? Det tror jeg ikke, ikke hele tiden, og især ikke hvis denne chauffør er en robot, der er sværere at kommunikere med end den gennemsnitlige menneskelige taxachauffør. At give ordrer kan føles som mere arbejde end at køre selv.

Jeg kunne godt se en fremtid, hvor kørsel på korte strækninger ikke er autonom af disse grunde, mens man måske har mulighed for at aktivere bilens selvkøre-system, når man kører længere strækninger. Det kunne også betyde, at udstyret vil være forskelligt for forskellige typer biler. Robot-taxaer vil få den fulde og dyreste udstyrs-pakke, mens bilen til den almindelige forbruger kun er udstyret til autonom kørsel på motorvejene eller landevejene.

Men igen, på meget lang sigt, hvis det simpelthen begynder at føles forkert at køre selv, fordi det ikke er din primære måde at interagere med en bil på, så vil du måske også foretrække ikke at køre selv på de meget korte strækninger. Infrastrukturen vil måske også blive tilpasset for at give bedre plads til selvkørende biler i den slags mikrosituationer, der er nævnt ovenfor. Desuden kunne et scenarie, hvor det endda bliver ulovligt at køre selv - fordi mennesker er mindre stabile og forudsigelige end robotter - også på lang sigt blive tilfældet. Især på motorvejene, da det er den slags veje, der er bedst egnet til autonom kørsel. Men det ville alt sammen høre til en meget fjern fremtid.

Indvirkningen på delebiler

Hvad betyder det hele så for delebiler her og nu? Ikke rigtig noget. Biler vil blive mere komfortable at køre og mere sikre. Vi vil naturligvis også gå over til elbiler inden for delebiler og brug af biler generelt, men fuldt autonome biler er ikke lige om hjørnet.

Inden vi når frem til fuldt autonom kørsel, vil delebilsfirmaer måske også blive i stand til at tilbyde nogle automatiserede billeverancetjenester. Enten fordi udlejningsbilerne vil kunne køre autonomt inden for bestemte områder, dvs. kunne levere sig selv til brugeren inden for sådanne områder, eller fordi bilerne bliver så godt udstyret med kameraer og sensorer, at de kan betjenes på afstand, hvilket betyder, at man kan have et serviceteam, der leverer biler via fjernkørsel.

Når det er sagt, vil der ske en million ting inden for delebiler, når det drejer sig om at forbedre tilgængeligheden, adgangen og bekvemmeligheden ved at dele biler. Der vil blive udviklet nye teknologier og tilbud i stor skala. Det vil ske uanset udviklingen inden for selvkørende biler, og det er det, vi arbejder med hver dag i en virksomhed som GoMore. Men det er en anden historie.

Med hensyn til selvkørende biler vil vi i lang tid tale om inkrementelle forbedringer af den verden, som vi kender den. Ikke om radikale ændringer fra den ene dag til den anden.

Vil du bidrage til debatten med et synspunkt? Så skriv til vores PRO debatredaktion på pro-sekretariat@ing.dk

Ingen kommentarer endnu.  Start debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger